Hikker

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Hikker

Post by Siv M »

Smurfine hikker ganske ofte, noen som vet hvorfor de hikker ?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hikker

Post by Niana »

Tror faktisk ingen forskere har klart å forklare hvorfor mennesker hikker en gang, så det kan jeg desverre ikke svare på :giggle:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hikker

Post by Siv M »

:lolface: såpass , vel smurfine hikker ofte hvis hun brå våkner av noe, :crazy:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hikker

Post by Niana »

Jeg er litt usikker på hvor vanlig hikking er blant rotter, men jeg har nesten aldri sett det faktisk. Håper noen med litt mer peiling en meg ser denne tråden :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hikker

Post by Siv M »

Ja, har aldri sett My hikke, mens smurfine hikker stadig vekk, rart, når jeg var liten hikket jeg nesten hver dag flere ganger om dagen, vet ikke hvorfor, noen ganger var jeg veldig stål i mage musklene etterpå så det gjorde vondt å le hehe. Det var slitsomt

utmeldt

Re: Hikker

Post by utmeldt »

Niana wrote:Tror faktisk ingen forskere har klart å forklare hvorfor mennesker hikker en gang, så det kan jeg desverre ikke svare på :giggle:
Joda klart de vet :grin: Norsk: http://no.wikipedia.org/wiki/Hikke og her er en mer omfattende artikkel på engelsk : http://en.wikipedia.org/wiki/Hiccup :cheer:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hikker

Post by Siv M »

aha :crazy:

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Hikker

Post by Karro »

Han eldste min hikker når han koser seg veldig mye. Koselydene hans begynner med tann gnisselydene(?), Og så begynner øyeboppingen, og så begynner han å hikke og tilslutt bare sovner han. Hihi. :roflmao:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hikker

Post by wollf »

Anniken wrote:
Niana wrote:Tror faktisk ingen forskere har klart å forklare hvorfor mennesker hikker en gang, så det kan jeg desverre ikke svare på :giggle:
Joda klart de vet :grin: Norsk: http://no.wikipedia.org/wiki/Hikke og her er en mer omfattende artikkel på engelsk : http://en.wikipedia.org/wiki/Hiccup :cheer:
Der står det vel bare hva hikke er og ikke hvorfor?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hikker

Post by Anniken.HH »

har vel lest et sted at hikke blir skapt av sammentrekninger i mellomgulvet, som kan komme av forskjellige ting. mat som presser på det, for mye drikke på en gang som utvider spiserøret eller ''kiler''
Grunnen til at mellomgulvet blir irritert og begynner og hikke er det derimot ingen som vet :bleh:

men søstern min er også sånn som hikker når hun koser seg/halvsover sammen med kjæresten, veldig søtt, men hun våkner jo av det :P
kanskje noen skapninger bare er sånn? Både rotter og mennesker?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hikker

Post by Siv M »

:giggle: ja noe mysterier får man vel aldri svar på helt sikkert

utmeldt

Re: Hikker

Post by utmeldt »

wollf wrote:
Anniken wrote:
Niana wrote:Tror faktisk ingen forskere har klart å forklare hvorfor mennesker hikker en gang, så det kan jeg desverre ikke svare på :giggle:
Joda klart de vet :grin: Norsk: http://no.wikipedia.org/wiki/Hikke og her er en mer omfattende artikkel på engelsk : http://en.wikipedia.org/wiki/Hiccup :cheer:
Der står det vel bare hva hikke er og ikke hvorfor?

Dersom du leser så finner du dette :
Causes

Overeating[citation needed]
Rapid eating [4]
Sudden temperature changes[citation needed]
Carbonated beverages, alcohol, dry breads, and some spicy foods.[5]
Laughing[6]
Certain drugs (opiates and benzodiazepines)[citation needed]
Tobacco use (nicotine)[citation needed]
der er iallefall 5 grunner til hvorfor hikking oppstår nr 6 og 7 er vel litt omdiskutert og trenger verifisering :cheer:
Sånn rent fysisk er det kanskje et mysterium, men dersom du gidder å lese litt så har de to teorier i den engelske artikkelen:
Why Hiccups Evolved

Phylogenetic hypothesis

Researchers at the Respiratory Research Group at the University of Calgary in Alberta, Canada, propose that the hiccup is an evolutionary remnant of earlier amphibian respiration. Amphibians such as tadpoles gulp air and water across their gills via a rather simple motor reflex akin to mammalian hiccuping.[3] In support of this idea, they observe that the motor pathways that enable hiccuping form early during fetal development, before the motor pathways that enable normal lung ventilation form. Thus, according to recapitulation theory the hiccup is evolutionarily antecedent to modern lung respiration. Additionally, they point out that hiccups and amphibian gulping are inhibited by elevated CO2 and may be stopped by GABAB receptor agonists, illustrating a possible shared physiology and evolutionary heritage. These proposals may explain why premature infants spend 2.5% of their time hiccuping, possibly gulping like amphibians, as their lungs are not yet fully formed. Fetal intrauterine hiccups are of two types. The physiological type occurs prior to twenty-eight weeks after conception and tend to last five to ten minutes. These hiccups are part of fetal development and are associated with the myelination of the phrenic nerve, which primarily controls the thoracic diaphragm. The phylogeny hypothesis explains how the hiccup reflex might have evolved, and if there is not an alternate explanation it may explain hiccups as an evolutionary remnant, held-over from our amphibious ancestors.

This hypothesis has been questioned because of the existence of the afferent loop of the reflex, the fact that it does not explain the reason for glottic closure, and because the very short contraction of the hiccup is unlikely to have a significant strengthening effect on the slow-twitch muscles of respiration.

Clearance of air from stomach

A more recent explanation by Howes in 2012 suggests that hiccups may have evolved along with other reflexes developed in mammals that allow them to coordinate suckling milk and breathing[4]. Hiccups are only found in mammals, and are most common in infants, becoming rarer as mammals age. This may suggest that they evolved to allow air trapped in the stomach of suckling infants to escape, allowing more milk to be ingested. The hypothesis suggests that the air bubble in the stomach stimulates the sensory limb of the reflex at receptors in the stomach, esophagus and along the diaphragm. This triggers the hiccup, which creates suction in the chest, pulling air from the stomach up and out through the mouth, effectively burping the animal. This theory is supported by the strong tendency for infants to get hiccups, the component of the reflex that suppresses peristalsis in the esophagus, and the existence of hiccups only in milk-drinking mammals.
:wink: :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hikker

Post by Siv M »

:hmmm: jeg startet vist ett interessant tema her :jepp: :giggle:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hikker

Post by wollf »

leste bare den norske :flau: trøtt og på tlf. hehe

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hikker

Post by WillyWonka »

Tilbake til start :p
Det første som jeg tenkte på.. Sikker på at han hikker og ikke snakker? De første gangene jeg hørte Mogwai snakke, trodde jeg han hikket eller var sjuk.. men veterinæren kunne fortelle at han snakket og lot meg høre på stemmebåndene som bevegde seg :) Snakkingen kan av og til minne om hikking :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply