ibaflin dosering

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

ibaflin dosering

Post by wollf »

stend kunne ikke finne ut hvor mye antibiotika (ibaflin 3%) pudding skal ha. hun har fått urinveisinfeksjon. husker jeg feil om det er 0,1 pr 100g?

utmeldt

Re: ibaflin dosering

Post by utmeldt »

Beklager, har desverre ingen erfaring med Ibafilin. I skrivande stund håper eg at du har har fått hjelp frå anna hold. Det einast eg finn på nettet er dosering til hund og katt som er 15 mg per kilo ein gong for dagen som tilsvarer 1,5 mg per 100 gram ein gong for dagen. Kva det utgjer på tuba veit eg ikkje. Om det er rett dosering for rotte veit eg ikkje. Beklager.

Så eit lite hjertesukk frå meg: ( er det eit innlegg som ikkje passer her, er det berre å slette det, men la meg få vite kor eg kan ta opp slike ting)

Veldig, veldig! ofte opplever eg at dyrlegane ikkje veit kva dei skal behandle rotter med, eller kva doseringen på dei ulike meikamenta skal vere. Dyra lider ofte pga underbehandling ( muligens overbehandling og, f. eks med anestesimidler). Underbehandling med antibiotika fremmer resistensutvikling. Underbehandling med smertestillande fører til unødig lidelse.

Dosering i fellsekatalogen er ofte berekna på andre dyr enn rotter, noko som dermed ikkje betyr at alle doseringane ka overførast til bruk på rotter. Ofte er doseringe annleis pga ulik metabolisme. Er ein så heldig at bl.a Matmor ( all ære til deg, for bl.a artiklene om smerte og midd) er online, får ein god hjelp. Ellers tyr ein til utenlandsk litteratur, bla.a RMCA Drug Chart. Desverre er det ikkje alle dyrleger som anerkjenner denne. Eg er altfor glad i desse dyra til å la dei lide unødig. Derfor:

Er det noko NTF kan gjere i denne saken? Eg tenker her på å engasjere ein rottekyndig veterinær som i samarbeid med NTF kan utarbeide ein veileder over medikament, indikasjon og dosering av desse, tilpassa til norske forhold. Eg kan gledeleg gi eit lite økonomisk bidrag til prosjektet om ønskjeleg ( er ingen millionær, men kan gi det eg kan). Håper nokon i styret kan svare.

Wolf: beklager å ha øydelagt tråden din, eg ble berre så oppgitt då eg las at veterinær på Stend ikkje kunne finne doseringe. Ingen eineståande tilfelle desverre.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ibaflin dosering

Post by wollf »

Vet utmerket hva du snakker om ja. Man står litt rådløs. Stend har vakt og tam alna er stengt. Vet ikke hvem man ringer i helgene. I følge mitt minne skal det være 0,1ml pr 100g pudding virker bedre i dag også. Og i morgen leter vi etter en vet som kan faget. Ang ditt forslag kan du ta det ved årsmøtet eller sende mail til styret

utmeldt

Re: ibaflin dosering

Post by utmeldt »

Ok. God betring til godeste Puddiing. ( artig navn for ei rotte, ser for meg ei god og fyldig rottedame :cheerful: )

Veit du kven i styret eg skal stille spørsmået til? er ikkje så veldig orientert i organsasjonskartet. PÅ førehand takk :cheerful:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: ibaflin dosering

Post by Milla »

Da mine veide veide rundt 200 gram begge to, så skulle de ha 0,2 av ibaflin.... Den første gangen var det 1 gag daglig, den andre gangen skulle vi prøve 2 ganger daglig(morgen og kveld) om jeg husker helt riktig :hmmm:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ibaflin dosering

Post by wollf »

Du har helt rett i at hun er en fyldig dame ja :giggle:
Pudding ligger på ca 500g så 400ml er ikke så feilberegnet av meg da?

Send mail til styre mailen eller en pm til meg så kan jeg videre formiddle dette

Claudia Marlene
Pinky
Posts: 27
Joined: 16 Aug 2012, 01:38
Location: Drøbak

Re: ibaflin dosering

Post by Claudia Marlene »

Jeg fikk beskjed av dyrlegen om å gi 0.5 per kg, altså 0,25 til han som veier litt over 500 gran

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ibaflin dosering

Post by wollf »

dyrleger sier så mye forskjellig at jeg blir tullerusk. :crazy:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: ibaflin dosering

Post by Marit Fosen »

Heter preparatet ibaflin, eller har det et annet navn? Jeg finner det ikke hverken i Veterinærkatalogen eller i Felleskatalogen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ibaflin dosering

Post by wollf »

imaflin 3% oralgel
står ikke i de ny katalogene lenger

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ibaflin dosering

Post by wollf »

ibaflin

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: ibaflin dosering

Post by Marit Fosen »

wollf wrote:ibaflin
Hvorfor ikke? Hva forholder veterinærene seg til da?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ibaflin dosering

Post by wollf »

Nettopp.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: ibaflin dosering

Post by Marit Fosen »

Ved googling fant jeg at doseringen til katt, ibaflin 3%, er 0,5 ml pr kg kroppsvekt. En rotte på 400 til 500 gram skal da ha 0,25 ml etter mine beregninger. Der står ingen steder noe om dosering for rotter. Medikamenet finnes i 2 styrkegrader, et sterkere til større hunder.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: ibaflin dosering

Post by wollf »

ja men dyrleger praktiserer jo helt forskjllig

Post Reply