Syk, eller bare gammel?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Skruffy
Pinky
Posts: 12
Joined: 28 Aug 2012, 21:04

Syk, eller bare gammel?

Post by Skruffy »

Yo!

Dette gjelder da guttene mine, Slim og Shady. De er født i mai 2011. I det siste har jeg merket en tydelig endring i atferden deres. De er blitt betydelig roligere (latere?), de sover ekstremt mye. Shady har myk og fin pels, og blanke øyne. Slim derimot har striere pels og et slags belegg over begge øyne. Han har også røde ringer rundt øynene. Hva kan dette være? Jeg mistenker også at en av de/begge, promper. Kan rotter egentlig prompe? Uansett, lukta kommer plutselig, uten noe "forvarsel". Det er eksakt samme lukta hver gang, og den kommer ofte flere ganger daglig.

Til tross for dette synes de å være i god form. Personligheten er den samme, bare litt latere. Derfor har jeg ikke helt tatt symptomene på alvor, før nå. Når har det gått noen uker, og jeg begynner å bli bekymret. Noen som har vært borti noe lignende? Er de syke, eller bare gamle?

Kan nevne at jeg nylig har byttet fôr, til Versele-Laga Rat Complete. Tror imidlertid ikke at det har noe med saken å gjøre, da de liker den veldig godt.

Skulle legge ved bilde av øynene til Slim, men jeg får det ikke til. Noen som kan hjelpe meg?
Dr.Jekyll og Mr. Hyde :rot10: :rot10:

R.I.P Slim og Shady :rot4: :rot10:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syk, eller bare gammel?

Post by WillyWonka »

hei hei :)

Du har gutter. Dine, som mine, kan bare rett og slett ha blitt voksne og mindre aktive. Det i seg selv trenger ikke bety sykdom :)

Slim høres ut som han kan ha en infeksjon av ett eller annet slag. Det belegget over øynene er grå/blå på farge? galles gjerne for grå stær og kommer ofte i forbindelse med infeksjoner. De kan også bare ha fått noe inn på øyet som gir irritasjon (sier det på denne måten fordi belegg på øyet kan bety flere ting). Det kan også være at han er tørr på øynene og trenger noen form for øyedråper.

Det røde rundt øynene kan være porfyrin og er også et tegn på infeksjon. Trenger ikke bety at det er noe alvorlig galt, men det er verdt å følge med på. Dette røde vil du også kunne observere rundt nese blandt annet :)

Rotter kan avgi gass :) Det kan være pga forskiftet om overgangen har vært for brå. det har jeg hatt hos meg også når jeg plutselig har byttet for, så nå endrer jeg for litt mer gradvis.

Sånn alt i alt, ville nok jeg tatt en tur til vetterinæren. Hinne på øynene, rød rundt øynene, lukt og pjuskete i pelsen er alle tegn på infeksjoner :) Det kan selvsagt gå over av seg selv, men om du allerede har hatt et et par uker, kan det være greit å få en lege til å se på dette.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply