Svulst?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
HildeT
Sover i do
Kjønn: Kvinne

Svulst?

Post by HildeT »

Hei Smula har fått behandling mot luftveisinfeksjon og en ting til jeg ikke
husker navnet på nå. og Hun ble bra av dette. Men nå har hun oppført seg
veldi merkelig og det blir bare værre for hver uke som går. Jeg lurer på om
hun kan ha en svulst på hjernen eller noe. Jeg skal skrive opp noen av
symptomene hun har og kanskje noen her inne kan svare på hva som kan
være galt med henne. Skal selfølgelig dra til vetrinæren med henne snart.

Hun er slapp

Hun er blitt tynnere selv om hun spiser

Hun er blitt litt mer kosen den siste uken

Hun krummer ryggen og sitter/står på en rar måte

Hun ligger mye stille og vil ikke forstyrres av de mine andre to rotter

Hun kan pluttselig begynne og halte på en spesiel måte og det kan se ut som lammhet (bakbeina)

Hun har fått tynnere og stri pels, mistet litt har også gjørt. Har sjekket for lus og midd og har ikke funnet noe

Her ser dere hvor tynn hunn er
Image

Veldig tynn og stri i pelsen (er mindre pels der enn det som vises på bildet)
Image

Hun sitter slik som dette, men noen ganger er enda mer bøyd i ryggen.
Image

Matmor
Gammelrotte

Re: Svulst?

Post by Matmor »

Uffda, hvis hun e blitt frisk av infeksjonen høres det veldig ut som om det er noe annet galt nå :worry:
Mangel på matlyst kan ha mange årsaker, men er alltid et dårlig tegn når det fører til at en ung rotte går ned i vekt - og hun er visst ikke mer enn ca. 1/2 år hvis jeg oppfattet et annet innlegg riktig? Pelsforandringene kan vær et resultat av at hun spiser dårlig, men måten hun sitter på likner på et smertetegn. Når ganglaget også endrer seg og hun trekker seg tilbake fra de andre rottene høres det alvorlig ut. Reagerer hun på trykk nedover langs ryggraden eller på bena? For i så tilfellet kan det være problemet sitter i ryggen eller bena.

Jeg synes du skal besøke veterinær igjen så fort som mulig og forklare saken. Det er en reell mulighet for at hun har en svulst slik du er inne på, eller en hjerneabscess, eller at det er noe veldig galt med ryggen eller bena og at avlivning er det mest humane. Hvis veterinæren ikke finner noe ved en alminnelig undersøkelse og rotta tar seg sammen under undersøkelsen så hun ikke ser så syk ut ville jeg ha bedt om røntgenbilde, og smertestillende for å finne ut om måten hun sitter på og det andre har med smerteadferd å gjøre. Det er ikke sikkert at et røntgenbilde vil vise for eksempel en liten hjernesvulst, men hvis veterinæren finner noe vil dere i alle fall ha et bedre vuderingsgrunnlag.

Sørg for at hun får i seg nok væske med næring til du får vært hos veterinæren. Lykke til.

HildeT
Sover i do
Kjønn: Kvinne

Re: Svulst?

Post by HildeT »

Takker for svar, hun er født 20.7.12, hun har blitt veldig tynn, men hun spiser og drikker, men hun
legger ikke på seg, hun har fått mye barnemat for å gå opp i vekt, men hun blir bare tynnere dessverre.
Hun er ikke så glad i løftet, men hun liker å bli klappet og koset med.

Tenkte også på svulst i hjernen og jeg skal bestille time til dyrlege i morgen og få henne
sjekket. Måten hun halter på er at hun liksom at hun hopper litt bortover og ikke for løftet på
beina sine. Hun har bare vært syk og etter at hun ble frisk fra infeksjonen ble hun veldi deppa
og det har bare blitt værre :(

Tror ikke dyrlegen anbefaler annet avliving av Smula siden hun allerede har vært hos vetrinæren
to ganger på veldig kort tid :(

Post Reply