Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

Tok med meg ei rotte fra dyrebutikken den 11. des. Og jeg tror den er syk, eller begynner å bli det. Han nyser minimalt(rundt 5 ganger i løpet av en dag) men lager litt surklelyder og hundeleke-lyder("squeek" nesten, men ikke sånn som de piper når de leker sammen) , dette er også relativt moderat, absolutt ikke "kronisk", men er nok til at jeg er litt bekymret (i hvert fall siden jeg har to friske rotter fra før)

Ellers oppfører han seg helt normalt når han er inne i buret, spiser og drikker, bygger rede og herjer. Utenfor er han mye roligere og ikke matinteressert i det hele tatt.

Damen i dyrebutikken sa at det ikke var noe vits å ta de med til dyrlege før de var røde rundt øynene/nesen. Er dette å vente for lenge?

Jeg vil såklart rottene mine det beste, men jeg vil ikke være hysterisk heller. Dessuten leser man så veldig mye forskjellig på diverse forum og nettsteder at det er alt for lett å bli paranoid når det kommer til kjæledyrs helse. Jeg kan jo tross alt ikke drasse de med til dyrlegen hver gang de har en dårlig dag eller så fort de nyser et par ganger.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by tantepose »

Jeg vil anbefale deg å ta den med fortest mulig,(fortere).Rotter skal ikke ha disse lydene.Lykke til!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Matmor »

Jeg er enig med Tantepose. Det røde rundt øynene er ikke et godt tegn å gå etter alene. Jeg har hatt en rotte som nesten ikke hadde lunger igjen for byller, men som nesten ikke hadde porfyrin rundt øynene. Han gikk først i omtrent 2 måneder med lyder som var av og på - og alltid av når vi var hos veterinæren.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

Fikk tatt video mens han lagde lyd.

http://www.youtube.com/watch?v=_HRVuqlNFok

Jeg er litt redd for at han ikke skal lage noe lyd da jeg er hos veterinæren. Ringte uansett dyrebutikken og fikk beskjed om at de skulle dekke veterinærutgiftene hvis han er syk. Så da bestilte jeg time på onsdag. Må få sjekket den nest eldste rotta mi også, for han har fått en bitteliten kul på halsen. Håpløst å kjøpe rotter i dyrebutikk nesten. De er jo nesten helt nye og allerede er det problemer med dem.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Matmor »

Smart med video! Da har du dokumentert det, og antagelig finnes det en PC så veterinæren kan få sett det.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

Har du hørt noe lignende lyd før på rotter? Er jo forsåvidt sikker på at det er noe med luftveiene, men det var så veldig annerledes enn jeg hadde sett for meg. Tenkte det hørtes mer ut som tung pust og piping på inn- og utpust.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Matmor »

For meg hørtes det ut som en blanding av hosting og nysing. Jeg kjenner ikke igjen lyden, men jeg har vært heldig og hatt lite luftveisinfeksjoner på mine. Bortsett fra litt neselyder som ikke trengte medisinering er det bare tre hos meg som har fått behandling. Der var det mer pipelyder og hvisling.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by tantepose »

Høres ut som hosting og piping i luftveiene ja.Har hatt endel rotter med luftveisplager gjennom åra,flere med uheldig utfall.Hver liten lyd fra rottene mine får det til å støkke gjennom meg.Du bør lese om luftveisinfeksjon og medisinering før du drar til dyrlegen så du får rett,og lang nok kur.(Søk øverst til høyre.)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by WillyWonka »

Sandratravolta wrote:Fikk tatt video mens han lagde lyd.

http://www.youtube.com/watch?v=_HRVuqlNFok

Jeg er litt redd for at han ikke skal lage noe lyd da jeg er hos veterinæren. Ringte uansett dyrebutikken og fikk beskjed om at de skulle dekke veterinærutgiftene hvis han er syk. Så da bestilte jeg time på onsdag. Må få sjekket den nest eldste rotta mi også, for han har fått en bitteliten kul på halsen. Håpløst å kjøpe rotter i dyrebutikk nesten. De er jo nesten helt nye og allerede er det problemer med dem.
Min Lille Blå lager akkurat de samme lydene :) Jeg går ikke til vet. med han hver gang han lager disse... men det er fordi min lille har kronisk luftveisinfeksjon. Men de gangene denne pustingen øker og jeg da har oppsøkt veterinær, har han fått antibiotika for luftveisinfeksjoner. Det er en form for hosting/nysing. Hos meg etterfølges de da ofte av et fnys :P
Jeg synes det høres ut som en luftveisinfeksjon, og om dette er noe som er nytt, ville jeg nok anbefalt en tur til lege med den lille :) Det kan være svært anstrengende for pusten og da trolig lite behagelig :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

WillyWonka: Det er nytt og en helt ny rotte, fikk den 11. desember. Ringte dyrebutikken og har avtalt at de dekker utgiftene første gangen hos dyrlegen om det viser seg at han er syk. Jeg vet om flere som har hatt kronisk syke rotter, og hun veterinæren jeg går til har hatt rotter selv som har gått lenge med nysing, jeg vil ikke være fanatisk og løpe til dyrlegen så fort de nyser. Men greit å forsikre seg om at de ikke har det vondt, og finne ut hva det er.

Tantepose: Ja, desverre vet jeg ikke noe om hva slags gener det er på rottene mine siden de er fra dyrebutikk. (Det er nok siste gang det blir butikk-rotte) Er jo så mye rart disse rottene kan dø av, og veldig dumt å ikke ha peiling på hva slags sykdomsforløp jeg har i vente.

Matmor: Jeg syns han høres ut som en and jeg.. Først trodde jeg han skrek sånn fordi jeg håndterte han(var det jeg tenkte i dyrebutikken), men den nest eldste jeg har piper en del hvis han løper rundt og jeg plukker han opp og ved lekeslossing, og det er jo helt annerledes lyder - dessuten lager han dem jo ikke når han sitter alene for seg selv.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

tantepose wrote:Du bør lese om luftveisinfeksjon og medisinering før du drar til dyrlegen så du får rett,og lang nok kur.(Søk øverst til høyre.)
Hun jeg går til har selv hatt rotter og er veldig flink med dem, så regner med at han får det han skal ha. Veit hun har vært en del inne på disse forumene her også.

Ikke for å fornærme noen på noe vis, men det er litt mye hysteri ute og går blant dyreeiere generelt, så jeg legger foreløpig min tillitt til dyrlegen og regner med at hun vet hva hun driver med (og jeg vet de er flinke med rotter på Tam-Klinikk Alna. :-) )
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by WillyWonka »

Sandratravolta wrote: Ikke for å fornærme noen på noe vis, men det er litt mye hysteri ute og går blant dyreeiere generelt
hehe. Er jeg helt enig i :) Vi løper ikke til lege hver gang vi nyser :D og som sagt gjør ikke jeg det for den lyden der heller :) HAr vært tre ganger med lille blå. En gang for den hostingen + mellomørebetennelse, + to ganger til. Han har det kronisk, så det kommer å går og har ikke behov for AB hver gang :) Ikke har han godt av antibiotika hver gang heller. Da risikerer man jo at han blir immun :p og DET er dumt om han en dag virkelig skulle trenge den :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by BlackNenne »

For meg høres det litt ut som en snurklete tett hals, kan godt hende det går over av seg selv, men hvis lydene vedvarer, så ville jeg nok tatt en sjekk hos veterinæren, så det ikke utvikler seg til lungebetennelse. :cheerful:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by tantepose »

Håper du bruker timen du har imorgen.Når man har sett rotte etter rotte har måtte gi tapt etter flere kurer mot hardnakket lungebetennelse,tar man ikke lett på slike lyder.Selvsagt går en snue av og til over av seg selv,men venter man for lenge med å undersøke kan det være for sent.Jeg har hatt rotter i seks år og er ikke hysterisk,har bare erfart hvor grusomt slike sykdommer kan herje med en liten rotte.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Når bør jeg ta med rotta mi til veterinær?

Post by Sandratravolta »

Tantepose: Nei nei, mente absolutt ikke at DU var hysterisk. Mente at dyreeiere generelt er i overkant overbeskyttende overfor kjæledyr, og "bedre føre var"-prinsippet har gått litt for langt. Det er begrenset hvor mye jeg ønsker å lese om forskjellige sykdommer og andre sine erfaringer(bortsett fra det som jeg må vite), blir jo det samme som når man sitter på lommelegen.no og plutselig har både pest og kolera, hvis du skjønner?

Jeg har hatt han i halvannen uke, og han er veldig ung, så regner med at behandlingen kommer mer enn fort nok. Dessuten er jo allmenntilstanden hans tipp topp. Uansett er det greit å håpe på det beste og være forberedt på det verste.

Litt pussig er det jo at jeg skaffet meg en syk rotte som substitutt for den jeg egentlig skulle ha fra Vitania (en black eyed siamese som døde), kanskje "three is a charm"-regelen ikke gjelder for meg:((
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply