Liten kul

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Liten kul

Post by Jasmin »

Den heter ''Nå er Lynet og Bianca gjenforent''
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: Liten kul

Post by Norakul »

Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Liten kul

Post by Siv M »

Fant den å leste det hun hadde skrevet å fikk tårer i øynene :grine: så fin hun var, å så stor kulen ble :gasp: håper at det ikke blir slik med My, gruer meg litt til å høre hva vetten sier

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Liten kul

Post by torasrotter »

Som regel så vokser kuler seg større, noen rask andre sent. Men hvis rotta er frisk og i god form så er det ingenting i veier for at en operasjon kan bli vellykket. Det er mange som har valgt å operere og hatt hell med det :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Liten kul

Post by Siv M »

hun har kronisk luftvei infeksjon i tillegg så hun er ikke helt frisk ellers heller å jeg synes ikke at de skal plage henne med operasjoner å slikt men skal høre hva veterinæren har å si i morgen da

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Liten kul

Post by Siv M »

Kulene var svulster med spredning :cry2: så hun får lov å leve så normalt som mulig å ha det så godt som mulig den tiden hun har igjen å leve, når hun blir for syk skal hun få slippe å lide mer.

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Liten kul

Post by Jasmin »

Siv M wrote:Kulene var svulster med spredning :cry2: så hun får lov å leve så normalt som mulig å ha det så godt som mulig den tiden hun har igjen å leve, når hun blir for syk skal hun få slippe å lide mer.

Huff :sadpace: de svulstene asså :mad2:

Hadde jo en med svulst jeg og, jeg lot henne leve til den var stor. Og da tok jeg henne en dag da jeg oppdaget at den hadde spredt seg :sob: utrolig trist
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Liten kul

Post by Siv M »

Jaa det er noe dritt :trist2: My hadde fått flere hun da, det var svultser med spredning sa hun å de satt på rekke på ene siden :kjempetrist: Så var ikke noe å gjøre annet en at jeg kunne la henne leve så lenge hun ikke ble plaget av kulene å hun ble veldig tynn, da syntes hun at jeg skulle la henne slippe. Jeg sa meg enig i det, Stakkar go jenta mi :grine:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Liten kul

Post by torasrotter »

Å huffda :( Det kan jo hende at hun enda har endel gode stunder igjen med deg, og at det sprer seg saakte..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Liten kul

Post by Siv M »

torasrotter wrote:Å huffda :( Det kan jo hende at hun enda har endel gode stunder igjen med deg, og at det sprer seg saakte..
kan bare håpe at hun har det å at den sprer seg sakte ja :(

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Liten kul

Post by Tonje Lenore »

Vi krysser fingra for det :armer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Liten kul

Post by Siv M »

Ja ikke annet å gjøre det, har bilde av kulen på bilde tråden min, titter på kulen hver dag for å se om det er noen forandringer så langt så er det ikke det.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Liten kul

Post by Eirorinon »

Ja, de svulstene er noe forbanna dritt!! :( Hater feilavlinga som tydeligvis pågår i bl.a. Sverige (Imazo).
En uke siden jeg avlivet Lynet mitt pga kreft, og for noen dager siden oppdaga jeg søren meg noen kuler på den siste rotta mi også. Jeg blir så trist, forbanna og oppgitt. Er så synd på disse små skapningene. Har ikke gjort noe for å fortjene dette. Men du gjør jo helt riktig i å ta bilder av kulen for å følge med på endringer, også må man selvfølgelig vurdere allmenntilstanden til rotta; spising, aktivitet osv. Lynet mitt fikk (som du har sett) enorme kuler, men hun virket til å være i kjempeform så å si hele tida - også de siste dagene. Eneste jeg egentlig la merke til, var at kulene ble litt i veien for henne noen ganger de siste dagene, med tanke på bl.a. hopping. Uansett; det sier seg selv at det er dyreplageri å la en rotte gå med en kul som er like stor som selve rotta. Det går jo ikke AN at dyret har det bra da, tenker i vært fall jeg. Men jeg tror absolutt at rotter kan ha det bra selv om de har mindre kuler. :) Selvfølgelig greit å ta en tur til dyrlegen for kontroll i ny å ne, da man selv kan se seg litt "blind" i perioder, siden man ser dyrene så ofte. Kan være vanskelig å legge merke til endringer over tid. Lykke til! Håper alt går bra :)
Last edited by Eirorinon on 24 Dec 2012, 02:38, edited 1 time in total.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Liten kul

Post by Eirorinon »

Kan for øvrig legge til følgende: I forhold til operasjon er det jo ikke alle svulster som lar seg operere bort, f.eks. hvis de sitter for nære div. organer. Dessuten er det visstnok slik at svulster med stor sannsynlighet vil komme tilbake (dog dette muligens gjelder kun for ondartede svulster (kreft) ?). I forhold til vurdering av operasjon av ene kulen på min siste avdøde rottejente, fikk jeg høre at svulsten ville komme tilbake utrolig raskt, da inngrep ville føre til spredning av kreftceller. Hun snakket vel om noen få uker. Ikke søren om rotta mi skulle gjennomgå det. Jeg forstår det slik at man aldri kan vite 100 % sikkert om en svulst er godartet eller ondartet før man faktisk har tatt prøver av den, men tenker at det ikke er et godt tegn dersom man oppdager spredning og/eller at kulen(e) vokser fort.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Liten kul

Post by Siv M »

Kulene til My sitter tett inntil hverandre ved siden av tissen hennes omtrent mellom låret å tissen hun liker ikke at jeg klemmer der da spreller hun men ellers virker det ikke som hun har plager med de enda ihvertfall, det virker som det er to stk å så har hun en liten en på str med en ert under ene fram benet i arm hulen, den virker ikke som har vokst noe, følger med hver dag på henne.

Post Reply