Spurvehjerte har vondt i foten

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Spurvehjerte har vondt i foten

Post by Eirorinon »

Tidlig på onsdag morgen merket jeg at jenta mi haltet litt med ene bakfoten. Samtidig så jeg at hun klødde/vasket seg litt med den, og at den ikke så særlig opphovnet ut. Ikke noe blod. Utpå kvelden merket jeg at den hadde hovnet opp veldig. Jeg fikk lov til å klemme litt forsiktig på den uten problemer, og mistenkte ikke brudd. Jeg sjekket likevel det jeg hadde av medisiner liggende. Fant ibaflin, men den hadde utgått på dato for lenge siden. Fant også Metacam som hadde gått ut et par uker eller noe på dato (siden den hadde blitt åpnet for litt over 6 mnd siden). Bestemte meg likevel for å prøve å gi henne en dråpe. Neste dag (den 3.) hadde hevelsen gått ned veldig mye, og i løpet av dagen brukte hun foten som normalt igjen. Vi lekte sammen/"herjet" litt (noe vi tydeligvis ikke skulle gjort), og hun virket fin i formen. Men utpå kvelden begynte hun å halte litt igjen. Hun fikk en dråpe metacam. Men både i går og i dag har hun haltet :( Ser ikke særlig opphovnet ut. Kanskje litt langs yttersiden av fotbladet. Hun brukte den litt i sta når hun skulle klø seg. Men, så har jeg merket at jeg skulle ristet flasken med metacam før jeg ga henne medisin, noe jeg har glemt å gjøre :| Burde jeg gi en dråpe til, eller er faren for overdose stor? Forstår det som at hun bare skal ha én dråpe daglig (veier litt under 300 gram). Merket noen kuler på kroppen hennes i jula, og tenker at haltingen kan ha sammenheng med en av disse (siden den ene ligger langt bak på magen - ikke så langt unna foten hun har vondt i). Hadde nemlig en rotte tidligere som hadde en opphovnet lymfeknute eller noe, og hun haltet med foten, og fikk ibaflin og metacam som gjorde at foten hennes ble bra i løpet av bare få dager. Var veterinæren som sa at haltingen og kulen kunne ha sammenheng. Spørsmålet mitt er, jeg kan vel ikke gi henne den ibaflin jeg har liggende som gikk ut på dato for flere mnd siden? Den kunne visstnok brukes bare to uker eller noe etter åpning, og ble åpnet i slutten av juni :| Og; skal jeg gi metacam i morgen også? Evt. gi enda en dråpe nå i kveld? Bare en times tid siden jeg ga henne en "uristet" dråpe. :| Og, har jeg forstått dosering riktig, slik at én dråpe i døgnet er riktig for en rotte på ca 300 gram? Må dra til veterinæren på mandag hvis hun ikke har blitt bra til da. :( Stakkar jenta mi!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spurvehjerte har vondt i foten

Post by Matmor »

Ibaflinen skal du i alle fall ikke gi henne nå. Metacamen ville nok mange ha brukt hvis det bare er litt over 6 måneder siden den ble åpnet, og det høres ut som om hun har godt av den, men jeg ser et annet problem her! Kan det være flere ganger du ikke har ristet flasken? Hvordan var det i forrige omgang for litt over 6 måneder siden? Hvis du ikke har ristet før heller, vil konsentrasjonen på det som er igjen i flasken når du nå rister, bli mye høyere enn den var :|

Det første du kan gjøre er å sørge for at hun ikke klatrer så mye, ved å sette henne i et lavt sykebur eller noe slikt.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Spurvehjerte har vondt i foten

Post by Eirorinon »

Jeg husker ikke om jeg ristet den første gang den ble brukt, men regner egentlig med det. Bruker å være nøye med å lese det som står på flaskene og sånt når jeg får resept på noe. Tror du ikke hun klarer å beregne selv hvor mye hun bør klatre? =\ Merker at hun holder seg mer i hovedetasjen i buret nå da, så hun klatrer vel mindre tror jeg. Har ordnet med litt fleece, sputnik og sånt som hun ligger en del i i hovedetasjen:) Også skal jeg kontakte tante i mårra hvis Spurven ikke har blitt bedre, sånn at jeg er sikker på at jeg kommer meg til veterinæren uten å måtte styre med buss og sånt. :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spurvehjerte har vondt i foten

Post by Matmor »

Hehe, min erfaring med rotter er at noen av dem er litt optimistiske når det gjelder evnen til å ikke slå seg når de ramler eller sklir ned av gitteret. I alle fall noen av de godt voksne hannene mine. Og spesiellt hvis de får smertestillende så det ikke gjør vondt lenger. Muligens er Spurvehjertet liten og lett, men jeg ville ha prøvd sykebur likevel. Hvis du er sikker på at du ristet flasken de andre gangene kan du prøve med en ny Metacamdose til henne - men begrense utforldelsesmulighetene.

Post Reply