Jeg måtte desverre avlive Taz, husky gutten Mandag. Han hadde fryktelig bustet pels og tydlig smerter når jeg først var og hilste på de den dagen, jeg undersøkte han men fant ingenting annet enn at han skrek til og tisset på seg når jeg klemte på mavsen hans. Jeg lot han få fred i en time og sjekket igjen, da satt han sammenkrøpet med bustepels oppi hengekøya med en hard bajs(mer rund enn avlang) sittendes fast i baken.
Leste på rathealth om megacolon og det kan godt ligne på det, både bløt og hard bæsj har vært i toaletten selv når de bare har fått complete. han har vært pipete i håndtering og tynnere enn bror sin fra starten, men har ikke hatt tydlig bustepels eller skreket til som han gjorde i går. Med mistanke om megacolon i kullet og symptomene hans valgte jeg å la han slippe. Ved dødspunkt kom det ut en 2cm lang slim "prop" fra penis men den har ikke vært oppsvulmet.
Jeg hadde ingen aning om at megacolon kunne tre til såpass sent, og når jeg tenker tilbake kan tegn som jeg tolket som at han var sky ha vært i virkeligheten mistrivsel og ubehag. Hans bror Bumble er heldigvis frisk, har bedre vekt og elsker menneske kontakt.
Megacolon er ikke til å spøke med, han må ha hatt det grusomt vondt for å vise så tydlige smerte tegn, aldri sett maken.
http://ratguide.com/health/digestive/megacolon.php
Megacolon- Taz
Moderator: Moderatorer
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
Megacolon- Taz
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Re: Megacolon- Taz
Huff så grusomt stakkars gutt som hadde så vondt, godt han fikk slippe til slutt :sadpace:
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
Om late onset/forsinket megacolon i helsekartoteket - http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=10152
Ufattelig hvor dårlig hukommelse jeg kan ha til tider.
Ufattelig hvor dårlig hukommelse jeg kan ha til tider.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
For de av dere som ikke har fått det med seg: Taz var en av rottene hvor jeg la ut en annonse for en veterinær som hadde tatt med seg hjem en drektig rotte fra dyrebutikk så den skulle få føde i fred. Da jeg fikk høre om de tidlige dødsfallene blant søsknene, så at noen av ungene hadde mistenkelig mye hvitt på kroppen og bliss eller panneflekker, og så at flere av ungene i kullet var små og pjuskete, mistenkte jeg fort megacolon. Veterinæren og interesserte nye eiere ble informert om problematikken, advart om symptomer og anbefalt å ikke avle på rottene. Kikky var den eneste som bestemte seg for å ta imot noen av ungene.
Dette er det ene av to sannsynlig megacolon-kull blant rotter på østlandet her fra og med ca. i sommer.
Det andre:
viewtopic.php?f=34&t=15151&hilit=megacolon
Dette er det ene av to sannsynlig megacolon-kull blant rotter på østlandet her fra og med ca. i sommer.
Det andre:
viewtopic.php?f=34&t=15151&hilit=megacolon
Burde ikke vært lov å selge rotter i butikk når det er så mange som får sykdommer. Navi og Pepsi døde av megacolon og Smula
ble avlivet på grunn av svulst på hjernen og alle disse var søstre
ble avlivet på grunn av svulst på hjernen og alle disse var søstre

veldig tragisk å helt unødvendig :overrasket:
Dette var fryktelig trist! :sadpace:
Dette er helt forferdelig :sadpace:
Håper dette ikke skjer med flere
Håper dette ikke skjer med flere

huff ja det får vi håpe, at ikke det skjer flere ganger