Gammel dame med slag?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

muri
Pinglerotte
Kjønn: Kvinne

Gammel dame med slag?

Post by muri »

Min lille gamle dame (2 år og 4 måneder ca) startet for litt over en uke siden å halte litt. Det så ut som om det var bakføttene som var litt svakere enn før, og hun klatret også dårligere i buret. Så tok det ikke mange dager før hun ikke klarte å klatre i det hele tatt, så da var vi hos dyrelegen. Da var hun så klart i storslag, og dyrelegen konkluderte med at hun kanskje hadde hatt et lite slag, men at hun kanskje ville komme seg.

To dager etter er hun enda mer ukoordinert, og ser ut til å være litt "skeiv". Hun heller hodet til venstre, og har også problemer med å holde maten i hendene. Matlysten er det ikke noe å si på forøvrig. Hva er det som er galt? Kan det være en ørebetennelse som gjør at hun mister balansen og skakker på hodet, eller har hun rett og slett hatt to slag? Veldig bekymret nå!

Siv M
Gammelrotte

Re: Gammel dame med slag?

Post by Siv M »

:hmmm: kan være noe galt med balanse nerven hennes da, å hvis hun har øre betennelse så kan det gå på balanse nerven i øret hennes, har du fått noe for det til henne eller.

muri
Pinglerotte

Post by muri »

Nei, som sagt trodde dyrelegen at det var slag eller kanskje forklalking på ryggnerven, siden hun ikke viste noen andre symptomer enn litt koordinasjons-problemer på tidspunktet. Det er ikke før i dag at jeg har sett at hun er skikkelig skeiv. Tidligere har det vært "gjevnt" i relativ forstand. Siden det startet i bakbeina tenkte jeg at det bare var et tegn på alderdom, men da hun også hadde store problemer med å klatre ble jeg veldig usikker.

Høres det ut som ørebetennelse? Burde jeg prøve å behandle med antibiotika bare for å være sikker? Er det andre måter å behandle balansenerven?

Anniken.HH
Stjeler søppel

Post by Anniken.HH »

ta henne en tur til dyrlegen å si at hun er skeiv i hodet.
Headtilt kan komme av mye forskjellig, har selv en kanin som har fått det grunnet en parasitt som sitter i hjernen, rotter kan også få denne parsitten, selvom de er mindre utsatt.
Men bedre å ta en tur til å utelukke alt :)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

muri
Pinglerotte

Post by muri »

Hvordan diagnoserer man parasitter i hjernen?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Tror ikke du behøver å bekymre deg for det.Det høres ut som hun holder på å bli gammel ja.Å miste førligheten i forlabbene er et typisk tegn.Du kan ta henne med til dyrlegen igjen og fortelle om skjevheten,det kan være veldig ubehagelig/vondt.Dere må vurdere om det er greit å prøve en kur på henne.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

WillyWonka
Alfatryne

Post by WillyWonka »

Headtilt på rotter skyldes gjerne mellomørebetennelse. Dette er en tilstand som mest sansynlig er meget smertefull for rottene. Der dette tilfelle, bør du komme deg så snart som mulig til veterinær. Min gutt har hatt det, og han har fortsatt noe synlig tilt på hodet, men er ikke plaget nå.. men på det værste kunne han ikke gå uten å rulle rund.

Svekkelse i bakføttene skyldes nok alderdom :) Det samme hadde en av mine andre gutter :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anniken.HH
Stjeler søppel

Post by Anniken.HH »

de diagnoserer det ved å ta en blodprøve, men son det blir sagt over her ville jeg ikke bekymret meg for at det var årsaken, var jeg deg
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

muri
Pinglerotte

Post by muri »

Hehe, nei, med tanke på parasitten tenkte jeg egentlig mest på oss (menneskene), ettersom det er en litt guffen tanke. Hun og burkameratene hadde en omgang med rundorm med en gang jeg fikk henne. Selv så uvanlig det er, så forekommer det jo.

Jeg prøver en antibiotika- kur på henne, har en kur liggende så det er bare å starte med en gang. Det værste som skjer er at det ikke funker. I så tilfelle har hun nok hatt slag. Det er så mye liv i henne, og hun spiser som bare det. Hadde vært så veldig synd om dette skulle være slutten!

Siv M
Gammelrotte

Post by Siv M »

muri wrote:Hehe, nei, med tanke på parasitten tenkte jeg egentlig mest på oss (menneskene), ettersom det er en litt guffen tanke. Hun og burkameratene hadde en omgang med rundorm med en gang jeg fikk henne. Selv så uvanlig det er, så forekommer det jo.

Jeg prøver en antibiotika- kur på henne, har en kur liggende så det er bare å starte med en gang. Det værste som skjer er at det ikke funker. I så tilfelle har hun nok hatt slag. Det er så mye liv i henne, og hun spiser som bare det. Hadde vært så veldig synd om dette skulle være slutten!
stakkars gamle jente, :sadpace: får håpe det bare er noe som går over med kur , lykke til med henne og god bedring til henne :klem:

muri
Pinglerotte

Post by muri »

Ja, da nå er første dose gitt og burvenninne steller og passer på gamlemor. Håper virkelig at hun kommer seg :trist:

Siv M
Gammelrotte

Post by Siv M »

får håpe på det beste, skal sende henne varme tanker jeg :lovey:

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

Dra heller til vet. Den antibiotikaen du har liggende trenger nødvendigvis ikke være den rette for denne type sykdom. Det kan også være du trenger en annen dosering, smertestillende eller tilleggs medisin. Medisinering bør foregå i samråd med veterinær og fagfolk

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Enig med Wollf.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

muri
Pinglerotte

Post by muri »

Jeg er også i utgangspunktet helt enig med Wolf, og konfererte derfor med en kamerat som er vet. Antibiotikaen jeg har er den som vanligvis gis for mellomørebetennelse. Blir nok likevel en tur i morgen tenker jeg.

Post Reply