Gammel rotte med mulig svulst

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Gammel rotte med mulig svulst

Post by cloudpainter »

Våre to søstre blir 2 år om en måned, og jeg har lagt merke til at de begge er blitt litt slappere i fisken, spesielt hun ene har begynt å bli svært slapp i armer og ben på svært kort tid, hun klarer ikke å klatre så bra, hun har sluttet å holde maten i hendene, nå støtter hun bare slik at hun får spist, hun klarer heller ikke å stå oppreist på to bein, og rekker ikke til over alt når hun vasker seg. ser på dette som typiske alderdoms tegn, men hun har fått en kul på magen som vi mistenker kan være svulst. og kanskje påvirker at hun er blitt så slapp over så kort tid (snakk om litt over en uke bare). :worry:

Dyrlegen opererer ikke på smådyr her jeg bor (jeg tar henne med til en time for å sjekke kulen, og generell helse uansett), og jeg har mulighet til å reise sørover først om 2 uker. Vil hun klare fly-reisen når det ennå er så lenge til? Vil hun overleve narkosen viss det er snakk om en kul som må bort, når hun garantert blir i ennå dårligere forfatning?
Burde jeg vente å se?
Jeg gir henne ofte litt "lett-tygd" mat (barnemat, yoghurt, pasta, ris) da jeg føler hun kanskje ikke tar nok næring av foret. Er det for mye at hun får litt hver dag?

I tillegg vil jeg si at jeg kjenner litt rundt på henne om hun gir noe tegn til smerter, og ingenting tyder på det. Hun gnisser tenner og boogler daglig, og er ellers livsglad som spretter rundt, er ofte ute av buret, og prøver så godt hun kan å klatre og løpe hvor enn hun ønsker :goofy:

Beklager det ble litt mye, men det er mine første rotter, og håper jeg kan få litt råd eller erfaringer. Har flyttet de til et litt mindre bur, og fall-sikret det :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by Matmor »

Godt å lese om hvordan du tar deg av henne! Dessverre tror jeg ikke at slappheten og kraftløsheten/problemene med å bruke forbena har noe med svulsten i magen å gjøre. Hva har den lokale veterinæren sagt om det? Riktignok kan kreft tappe mennesker og dyr for krefter, men når det er så uttalt er det som regel fordi kreften intefererer med lunger eller lever eller andre vesentlige organer.

Fordi jeg ikke ser sammenhengen mellom de alvorlige bevegelsesproblemene hennes og en opererbar svulst i magen, synes jeg ikke det er riktig å utsette henne for operasjon. :trist: Det er godt mulig at hun vil tåle en gassnarkose, men dessverre tror jeg ikke hun har så lenge igjen. Det er slett ikke sikkert at hun lever i 14 dager til. Hvis hun gjør det og er like dårlig eller dårligere ville jeg ikke ha latt den siste tiden hennes bli stressende og smertefull. Hun er allerede over medianalderen på rotter, det vil si at de fleste dør før de når hennes alder. Hvis hun ellers hadde vært frisk ville du hatt en brukbar sjanse på at operasjonen kunne forlenge livet hennes med noen måneder, men det tror jeg ikke hun er.

Når det gjelder maten du gir henne er det veldig mye lettere for syke rotter å spise myk mat enn hard mat. Det går an å bløte opp pellets-type tørrfór, men hvis hun ellers får fór med hele korn har det ikke så god effekt å legge fóret i vann. Forskjellige grøt-typer og oppbløtt müsli kan gi som tilleggskost. Helst noe som inneholder flere kornslag og nøtter. Barnemat er også greit i gi hver dag nå. Det handler om å gjøre den siste tiden hennes mest mulig komfortabel, så hun kan spise nesten det hun vil... Følg med på vekten hennes, og sjekk om hun blir dehydrert til tross for mat med høyt vanninnhold. Hvis hun går stadig ned i vekt, slutter å spise eller elastisiteten i nakkeskinnet blir borte er det dessverre på tide å ta farvel.

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by cloudpainter »

Takk for svar :)
har kjøpt inn litt musli, og fullkorn barnegrøt. Har bløtlagt noe av tørrføret og musli til henne, og satt litt smakstilsatt vann ved siden av slik at hun drikker oftere.
Foreløpig er hun ennå i "grei" form, hun spiser og drikker ofte, avføringen er som normal, og hun er ute av buret så mye som hun selv orker.
Så må bare vente å se, enten om naturen gjør sin gang, eller om hun blir dårligere og jeg tar valget om å la henne slippe. :sadpace:

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by cloudpainter »

Hei igjen,
En oppdatering om Nitro
Etter at jeg skrev innlegget her for snart 2 uker siden har hun holdt seg stabil, hun har spist og drukket greit, ikke vært dehydrert og medium aktiv. Vekten holdt seg på 335g og hun gikk faktisk opp i vekt etter å ha fått ekstra med baby mat.
Men de to siste dagene har hun forfalt mye, hun vil ikke spise noe særlig, eller drikke uansett hvor mye vi prøver, hun er dehydrert, har gått masse ned i vekt og idag kunne hun ikke lengre gå eller stå på beina. Dermed tar vi den tunge avgjørelsen som vi har egentlig bare har ventet på måtte komme. :trist2:

Jeg har prøvd å få time hos Tonje på tam alna men hun var fullbooket idag. Vi har ikke erfaringer med noen andre dyrleger i oslo-lillestrøm området, og ønsker gjerne anbefalinger hvis det er noen her som har det.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by Milla »

Huff så trist! Føler med deg, avlivde min søte lille Varia i går med akkurat samme sykdomsforløpet som din.

Synes det er rart at de ikke tar deg inn med en gang :sorry: Det er snakk om en lidende dyr! På Tam Liertoppen spurte jeg om jeg kunne få time til et bestemt tidspunkt, og de sa bare kom. Det er den sammen opplevelsen jeg har hatt med andre dyrklinikker at de tar inn slike tilfeller, selv om det er snakk om at de har det travelt.
Jeg har dessverre ikke noen erfaringer med klinikker rundt om i det området, spørsmålet blir vel egentlig om du kan reise litt lenger.

Igjen, så er dette trist :trist2:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by monlan »

Trøsteklem til deg. Trist å lese.
Det du forteller om minner om det som skjedde med min Findus. han ble gradvis lam i bakkroppen og fikk etterhvert større og større problemer med å holde foret med begge framlabbene. Så fikk han problemer med å tygge hard mat og vi ga han alt mulig godt vi kunne finne av myk mat. Vi var hos veterinær og hun kunne ikke finne noe grunn til lammelsene annet enn at det kunne være prolapser i ryggen (eller kanskje det var svulster som lå inn mot ryggraden?) Men det så ikke ut til at han hadde smerter. Han kosa seg når han ble kost med. Måtte løftes ut av buret for han klarte ikke å klatre. Vi lagde til trapper til han slik at han kunne komme seg opp.

Så fikk han store problemer med å spise. Jeg lure på om problemet kunne være at tennene var for lange. Vi hadde jo gitt han mykt for ganske lenge. Og nå fikk han problemer med å spise det også. Brukte lang tid på en liten bit ost. Så da gikk jeg til veterinær med han igjen og hun sa tennene var litt vel lange, men trodde ikke at det var hele grunnen til problemene. Hun sa hun ville klippe tennene, så kunne vi se hvordan det gikk. Det angrer jeg veldig på i dag. Skal aldri få tennene til rotter klipt igjen. Må i så fall gjøres på en annen måte. For klippet førte til at tennene splitta seg. Findus hylte til. :grine: Tenk hvor traumatisk det må være for en gnager. Etter at vi kom hjem så så jeg ingen bedring i spisingen. Tvert i mot. I løpet av de neste tre fire dagene ble han verre, ville ikke komme fram til oss og hadde mer lammelser. Da orket jeg ikke vente lenger og det ble en siste tur til veterinær.

Men det jeg har lært er at han hadde hatt det mye bedre om vi hadde latt være å reise til veterinæren de to første gangene. For han viste egentlig ingen tegn til smerter og skulle ha fått være i fred til det var tydelig at det ikke vår håp lenger og da gå til veterinær. Men jeg turte ikke å stole på det. Vi vil jo rottene det beste.

Føler masse med deg. Det er dette som er så tungt når en er blitt så glad i noen. De som har hunder og katter slipper med en sorg ca hvert 15 år. Vi får sorgen annen hvert år. For jeg er rimelig sikker på at vi blir like glade i rottene våre som de blir i hunden/ katten sin. :cry2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by cloudpainter »

Takk for støtten!
Jeg tror de på tam alna misforsto meg litt, jeg sa jo at jeg har to rotter og at hun andre skulle kanskje hatt en sjekk, og da sa de at det var bare Tonje som kunne sjekke de. Når jeg spurte om det var noen andre som kunne vurdere og foreta avlivning sa hun nei. Hun tolket kanskje at det ikke var en haste situasjon ut ifra det jeg sa angående 'vurdering av avlivning'

Utroligt trist med Findus! det er veldig leit å høre at han måtte på et par vonde dyrlege timer før han ble tapt.
Det er ikke alltid like lett å vite om man burde ta dyrene sine med til dyrlegen eller ei, men i de fleste tilfeller så er det viktig å få dyrene til en vetrinær hvis det er noe som kan gjøres. Så jeg syntes definitivt at du tok ansvar og gjorde det riktige valget angående de dyrlege timene, selv om du i etterkant angret.
Men symptomene Findus hadde er definitivt lik som Nitro er nå.

Uansett har jeg fått bestillt time hos Smådyr akutten i Lillestrøm kl 17.30 for avlivning :trist2:
Har prøvd å gi henne litt grøt og væske, men nå inntar hun absolutt ingenting og ligger bare i buret.
Så tiden er definitvt inne for å si farvel ... :grine:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by monlan »

:grine: Fryktelig trist :sob:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by Siv M »

:grine:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by sanca »

Veldig trist å høre!
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by cloudpainter »

Nå som Nitro er reist til et bedre sted etterlot hun seg et dypt savn og en tom plass i hjertene våres.
Jeg vil gjerne si litt om Smådyr akutten|Lillestrøm dyreklinikk. De var svært profesjonelle og hun vi hadde time hos hadde god kunnskap og erfaringer rundt rotter, jeg er glad for at vi kom til en plass hvor vetrinærnen hadde medfølelse og selv var glade i rotter (f.eks i Alta er det en vetrinær som så vidt gadd å ta i rottene når de var på sjekk der) De er til å anbefale for andre rotte eiere :smile:

Mens vi nå pleier sorgen over Nitro er det tungt å se vår gjenværende søster. Leap er nå satt i et mindre bur, og jeg føler virkelig vondt for henne at hun må ligge der helt alene.

Jeg har virkelig ikke lyst å gi henne ifra meg da vi er så sterkt knyttet til henne, så jeg skyver alltid tankene om omplassering bort, er det andre muligheter for henne? En rotte man kunne lånt kanskje for å holde henne med selskap?
Hun blir 2 år nå i mars, og er fra samme kull som Nitro.

Er det noen forslag taes det med stor takk!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by kikky »

Kan være mulig å få lånt en tott som selskap til gamle mor vandrer videre. Enten en litt eldre frue eller kanskje en kastrat?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by HeleneH »

Hvor holder dere til?
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: Gammel rotte med mulig svulst

Post by cloudpainter »

Hadde vært kjempe greit å fått en tott på lån ja :goofy:

Vi bor i Notodden, men har svigemor i Lillestrøm, så er tilgjengelig i oslo-området, og strekning mellom notodden-oslo (kongsberg, drammen)

Post Reply