Nyser mye

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Nyser mye

Post by Troika »

Hei :)

Dette skulle jo ikke være kategorien for innsending av første innlegg. Men jeg trenger noe kyndig råd, så jeg slipper oppsøke veterinær midt i helgen..

Jeg er blitt førstegangseier av to rottegutter på 3 mnd. Dem har bodd i dyrebutikk, fra leveringsklar alder.
Hun som driver dyrebutikken har hatt flere rotter selv, andre gnagere som hamster mm og andre dyr.
Guttene har jeg sett en gang tidligere, rett etter dem kom dit og en i min familie har sett dem mange ganger og fulgt litt med på dem disse ukene dem har vært i denne dyrebutikken.

Guttene sies å være tillitsfulle (ingen tegn på aggressivitet), aktive og friske, hele tiden mens dem har vært i dyrebutikken. Søster er albino, mens mine gutter er sorte med hvitt på mage.

Dem ble hentet i går. Var innom der flere ganger og så til dem, før dem ble satt over i reiseburet. Fra første stund la vi merke til at dem begge nøs en god del. Derfor ble selvsagt dette diskutert. Dagen i forveien og før det, hadde dem ikke holdt på slik fikk jeg høre. Hun i familien som har vært innom der flere ganger, har heller aldri observert nysing fra dem før. Søsteren deres som var i buret ved siden av, nøs ikke.

Det er gått et døgn, å dem nyser fortsatt, kanskje litt mindre enn da jeg hentet dem. Dem nyser ikke når dem ligger i ro å sover/slapper av, noe dem gjør relativt mye. Men at dem er så rolige, tror jeg kommer av flyttingen. Dem spiser alt dem får tilbud om, så matlysten er det ikke noe å si på. Jeg har ennå ikke sett dem drikke noe, men dem var tydeligvis å undersøkte buret nærmere da mens det var mørkt og jeg sov. Så kan jo hende dem har drukket vann i natt. Dem har til og med brukt doen sin i natt, å det så man jo tydelig på butikken også -at dem var "do trent".

Dem hadde forøvrig høy på butikken og papir-strø. Å ja, det var høy uten sånn (ja hva var det nå det het igjen.. :sjokka: hehe). Tenkte jo det kunne være høy dem reagerte på, men det har dem jo hatt hele tiden i butikken og jeg har ikke høy til dem nå.

Hilsen Hugin og Munin, to kjempe søte gutter (så like at man skulle tro dem var eneggede tvillinger). :smile2:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nyser mye

Post by Matmor »

Det heter jo, hvis du er i tvil - dra til veterinæren... men kanskje det går an å eliminere tvilen.
Fra første stund la vi merke til at dem begge nøs en god del.
Hva mener du med "fra første stund"? Var det i butikken før de kom over i reiseburet, eller først da de kom over i reiseburet eller hjem til dere?
For hvis de plutselig nøs en masse mens de fortsatt stod i buret sitt i butikken er det sannsynlig at det skyldes sykdom.

Det er ikke så enkelt å slutte noe ut av at de "kanskje" nyser litt mindre nå, og selv om det er vanlig at rotter blir litt passive i nye miljøer kan du ikke vite om det er derfor de er rolige. De rottene jeg har vært borti med luftveisinfeksjon som har fått dårlig matlyst har vært så dårlige at de ikke stod til å redde. Nå har jeg, bank i bordet, ikke hatt unge rotter med luftveisinfeksjon, men jeg ville tippe at de burde være ganske så syke før de mistet næringsvettet på grunn av sykdommen.

Noen dyrebutikker tilbyr gratis veterinærsjekk i løpet av de første 14 dagene etter at rotta er kjøpt. Hvordan er det der du kjøpte?

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Nyser mye

Post by monlan »

Hei.
Rasmus nøs også da vi fikk han og han nyser enda ganske mye. Jeg tok han med til veterinær for ca 3 uker siden og hun lytta på lungene hans og sa at hun ikke kunne høre noe. Jeg ble litt overrasket fordi jeg har jo lest her på forumet at om rotter nyser mye så har de en luftvegsinnfeksjon. Vi avtalte at vi skulle se det an og så komme tilbake om ei stund.

Vi merket ikke noe til at han nøs da vi hentet han på dyrebutikken, men da han kom hjem nøs han mye. Det er bedre nå, men han nyser mer enn noen av de rottene vi har hatt før har gjort. Loffen nyser ikke, så det er helt klart at det er stor forskjell der.
Kan rotter nyse uten å være syke? Allergi? Stress? Jeg tror ikke veterinæren min er så dyktig på rotter. SÅ er litt bekymret.

Interessant å lese om Hugin og Munin. :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Nyser mye

Post by monlan »

Mente; Kan rotter nyse uten å være alvorlig syke?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser mye

Post by Siv M »

Hei veterinærene her i byen er heller ikke noe flinke med rotter :suspicious: det er så dumt , ja rotter kan også ha allergier de kan reagere på sterke lukter, parfyme lukter, såpe lukter osv.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Nyser mye

Post by monlan »

Men dersom han har en farlig luftvegsinnfeksjon så vil det høres på lungene ikke sant? Altså at da vil veterinæren oppdage det?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nyser mye

Post by tantepose »

Min vet,som er rimelig bra på rotter,sier at det er veldig vanskelig å lytte på rotter.Delvis fordi det kan være mange forskjellige lyder de lager,eller at de ikke lager lyder mens de blir lyttet på.Er han rød rundt øyne,nese?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser mye

Post by Siv M »

Det har jeg også fått høre hos veterinæren at det er vanskelig å høre noe på rotter : /

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Nyser mye

Post by Troika »

Dem nøs begge to på dyrebutikken, den dagen jeg hentet dem (ikke før).
Nysingen fortsatt hjemme, men dem virker ellers i fin form.

Dem var aktive på dyrebutikken, derfor jeg tror det var i overflyttingen til meg og nytt bur som gjorde at dem ble mer passive. Teorien min ble forøvrig støttet, da dem i dag har begynt å utforske mere i hele buret. Jeg har sett dem drikke av vannflasken nå og dem turte å komme frem til luken utpå formiddagen.

Jeg ble å dra til veterinæren. Hun konkluderte med luftveisinfeksjon etter lytting, klinisk undersøkelse med prøve av sekret fra nesen. Så dem er satt på kur for 10 dager.

Jeg tar gjerne i mot tips til hvordan få dette i dem, 1/4 tablett * 2 daglig. Forslag fra veterinæren var å knuse tabletten og løse det opp i ørlite vann og som så gis med sprøyte i munnen.

"Dette var jo liksom ønskedrømmen til en fersk rotteeier" og en ideelt måte å få dem til å forstå at mennesker er noe man helst ikke vil være i hendene på. :sorry:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser mye

Post by Siv M »

Troika wrote:Dem nøs begge to på dyrebutikken, den dagen jeg hentet dem (ikke før).
Nysingen fortsatt hjemme, men dem virker ellers i fin form.

Dem var aktive på dyrebutikken, derfor jeg tror det var i overflyttingen til meg og nytt bur som gjorde at dem ble mer passive. Teorien min ble forøvrig støttet, da dem i dag har begynt å utforske mere i hele buret. Jeg har sett dem drikke av vannflasken nå og dem turte å komme frem til luken utpå formiddagen.

Jeg ble å dra til veterinæren. Hun konkluderte med luftveisinfeksjon etter lytting, klinisk undersøkelse med prøve av sekret fra nesen. Så dem er satt på kur for 10 dager.

Jeg tar gjerne i mot tips til hvordan få dette i dem, 1/4 tablett * 2 daglig. Forslag fra veterinæren var å knuse tabletten og løse det opp i ørlite vann og som så gis med sprøyte i munnen.

"Dette var jo liksom ønskedrømmen til en fersk rotteeier" og en ideelt måte å få dem til å forstå at mennesker er noe man helst ikke vil være i hendene på. :sorry:
hæ :overrasket: fikk du piller å ikke flytende , det var rart det har jeg ikke hørt om før, knuste piller smaker jo utrolig dårlig :thhpt: spør veterinæren om du kan få i flytende form i stedet

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nyser mye

Post by tantepose »

Det går bra med tabletter.Knus en tablett i en plastpose,rull en liten pølse med marsipan,(ca.1x3 cm),og klem den i tabletten.Kna godt sammen.Rull til en pølse igjen og del i fire biter.En bit blir nå en dose.
Les gjerne på forum om lignende tilfeller.Søk oppe til høyre.
Lykke til!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Nyser mye

Post by Troika »

tantepose wrote:Det går bra med tabletter.Knus en tablett i en plastpose,rull en liten pølse med marsipan,(ca.1x3 cm),og klem den i tabletten.Kna godt sammen.Rull til en pølse igjen og del i fire biter.En bit blir nå en dose.
Les gjerne på forum om lignende tilfeller.Søk oppe til høyre.
Lykke til!
Ja jøss, for et tips :jepp: Det der kan prøves. Så dem liker det altså..
Jeg slet litt med doseringen, siden det skal så ørsmå mengder til.

Det jeg gjorde, for jeg har gitt dem første dose. Var å lage til babygrøt med banansmak, hadde litt på en skje og putta den lille dosen knust tablett oppi dette. Så ga jeg det slik, til hver av dem.

Nam nam :smile2: Det var vist hva begge mente om den saken, rundsleika skjeen og ville bare ha MER etterpå :yumm:

Dissa gutta er bare helt hærlig! Dyrlegebesøket har ikke gjort dem det spor ser det ut til og dem gikk ikke tilbake til å være usikre i buret sitt etterpå, eller tvert om så turte dem å komme mer bort til meg senere. :smile2: Jeg gleder meg til å ta dem ut og forsøke gensertrikset :cheerful:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser mye

Post by Siv M »

:liker:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nyser mye

Post by tantepose »

Det viktige er at du får i dem medisinen,samme på hvilken måte. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Nyser mye

Post by Troika »

Jeg har med litt prøving og feiling fått i dem alle dosene dem har fått til nå (3 stk).

Hugin eter alt, så der forsvinner det likegyldig ned i magen uansett, null problem.
Men det er verre med Munin. Han er kresen eller veldig syk? Han spiste alt første gang, men senere nektet han totalt både barnegrøt og barnemat. Så dro jeg å kjøpte marsipan da, men sku prøve først uten medisin og ikke en gang da ville han smake på det.

Han ligger ikke sammen med Hugin (som ligger i huset eller en eske dem har), han har ligget alene i hele dag. Nå ligger han inni hjørnet bak huset og mellom huset å bur-veggen. Jeg prøvde gi han tørket banan men han rikket seg ikke.

Jeg kan ikke tro det er fordi han er så redd, for han har vært mer aktiv tidligere og dem leka i formiddag.

Har jeg grunn til å være bekymret? :kjempetrist: Jeg er redd han skal ha blitt verre. Hugin hostet i dag tidlig, men nå er det lenge siden jeg har hørt noe av det, men dem nyser like mye fortsatt. Å selv om det er Munin jeg er bekymra for nu, så har ikke jeg hørt han hoste tror jeg.

Vi veide dem på dyreklinikken, Munin veier 300g mens Hugin veier hele 450g. Å dem er 3 mnd? Bør jeg veie Munin, selv om det stresser han en del?

Post Reply