Nyser mye

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Nyser mye

Post by Troika »

Bør kanskje nevne det, siden en del av dere har erfaring med behandling av dette fra før.
Det er Synulox vet. 40 mg/10 mg dem får. Doseringen er 1/4 tablett, morgen og kveld i 10 dager.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Nyser mye

Post by Sandratravolta »

Ene rotta mi brukte flere uker på å bli matglad. Han nektet å ta i mot mat fra meg, og var beskjeden sammen med de andre. Så måtte sprøyte inn medisin i munnen hans. Så håper at rotta di bare er litt kresen og grinete akkurat nå, og at han ikke er så syk at han ikke orker spise.:(
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Nyser mye

Post by Anniken.HH »

Det kan være at ha er kvalm
Jeg har ikke erfaring med den medisinen selv, men når jeg hadde guttene mine på medisin var Skygge virkelig dårlig.
han spiste nesten ikke, og lå for det meste stille. Litt utpå dagen kunne det hjelpe, så var det på'n igjen når det var ny medisinrunde.

Rotter kan jo ikke kaste opp, så de føler seg bare ekstremt dårlig :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser mye

Post by Siv M »

Min My ble dårlig av den siste kuren hun fikk for luftvei infeksjon, hun ble passiv å lå bare nede i bunnen av buret, hun gnagde også av seg pelsen på fram beina, jeg ringte vetten å snakket med henne, fikk beskjed om å slutte med kuren ett par dager før kuren var ferdig, å my kvikknet opp igjen

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nyser mye

Post by Matmor »

Bør jeg veie Munin, selv om det stresser han en del?
Ja, det er viktig å følge med på at han ikke spiser så lite at det går ut over helsen. For å få i ham medisinen hvis han ikke tar det selv i mat, må du blande andelen av knust tablett inn i en veldig liten mengde (0,2-0,3 ml) majones eller sirup eller noe slikt, og få gitt det direkte i munnen hans med sprøyte uten spiss. Men hvis appetitten er helt forsvunnet, ville jeg ha kontaktet veterinærkontoret og fortalt det mens de ennå er åpne. Det kan være han må bytte antibiotikum.

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Nyser mye

Post by Troika »

Jeg skal se det ann til i morgen.
Veterinæren mente at det skulle hjelpe fort om antibiotikaen fungerer.
Siden dere ikke har erfaring med Synulox, hva har dere fått i steden Baytril?

Fikk lurt det i han i dag også, men jeg er like skeptisk hver gang. Han er veldig rolig i dag også, sover nesten hele tiden.

Jeg prøvde å knuse tabletten enda finere, men synes det er vanskelig. Prøvde ha den i en brødpose, men tabletten er steinhard å få sund. Funker å dele med medisindeler, men jeg får det ikke helt i pulverform med denne.

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: Nyser mye

Post by Troika »

Nå har dem luftveisinfeksjon for 3 gang :(
Begynte på ny kur for noen dager siden..
Men bruker nå Vibranord, som dem får 0,2 ml av to ganger i døgnet, det så jeg effekt på rimelig fort.

Med så mye nysing og hosting var det ikke noe sjokk at det nå ble porfyrinfarge fra nesen.

Fikk høre av en butikk på østlandet at dem ikke lengre tok inn rotter fra imazo, for det var så mye sykdom på nesten alle som kom der i fra.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Nyser mye

Post by Siv M »

Så bra at de bli bra av vibranord :) men kjedelig at de har vert så mye syke da :(

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Nyser mye

Post by monlan »

Så fryktelig at de blir syke igjen og igjen!! Lykke til med denne kuren. Håper det gir en permanent virkning. Fryktelig frustrerende at det blir solgt rotter med lvi støtt og stadig fra dyrebutikker. Også mine kommer fra dyrebutikk og den ene var mest trolig syk allerede da.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply