Brå, uventet død

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Brå, uventet død

Post by Sondre »

:sob: Kom akkurat hjem fra to dager på fjellet, og fant den ene, skjønne rottegutten død i buret! Det kom som et sjokk, da han har vært så frisk og rask hele tiden. Han ble bare 1,5 år gammel!
De har vært alene fra fredag til søndag før og det har alltid gått helt fint. Ingen tegn til noe unormalt, han hadde ingen synlige skader, sår el.l. Han lå i bunnen, litt bortenfor matfatet.... Munnen litt åpen. Leste her inne om noen som hadde opplevd at en rotte satte mat i halsen. Det kan jo ha vært det som har skjedd. Stakkar gutten. Er det noen som har opplevd lignende? Jeg synes det er så trist, og nå er broren hans helt alene :sadpace:
Jeg lurer på om vi kan finne en venn til ham, en på samme alder? Men det er vel ikke bare bare å introdusere en gutt til, er det vel?
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Brå, uventet død

Post by wollf »

det er derfor dyr aldri skal være alene lenger enn en dag :(
hva som helst kan skje på de dagene de er alene.

når det er sagt bør du nok finne selskap til bror hans. om du har tenkt å forsette med rotter kna du skaffe deg to små til han?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Brå, uventet død

Post by Siv M »

Huff så trist å måtte komme hjem til det :( ulykker skjer jo å ofte da du ikke er tilstede, skaff ett par små gutter til han som ble alene så er sorgen lettere for den ensomme gutten

2runn
Pinky
Posts: 8
Joined: 04 Mar 2013, 14:06
Location: Vestfold
Contact:

Re: Brå, uventet død

Post by 2runn »

Forferdelig; noe trist...!

Broren trenger nå så mye oppmerksomhet og kos som han kan få - og enda litt til. Og så behøver han selskap. Og tid. Min erfaring er at rotter sørger. Dog individuelt, akkurat som oss mennesker.

Varme tanker til dere
Om propellgutt'a Cocos og Cuddle, + Lotta og ungene (også bilder), med mer:

http://www.torunn-tangen.blogspot.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Brå, uventet død

Post by torasrotter »

Ofte er det letter å introdusere to små, slik at de finner litt trygghet i hverandre i møte med denne store skumle nye mannen :cheerful: Hvis du legger ut en annonse under kjøp og salg her inne på forumet, og skriver litt om deg selv om hva du leiter etter så vil du kanskje få svar litt raskere. Hvis du trenger hjelp med å fylle ut en annonse så kan du bare sende meg en PM så kan jeg hjelpe deg hvis du vil det :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Brå, uventet død

Post by Sondre »

Hva enn rotten min døde av tror jeg det kunne ha skjedd om vi så var noen timer på butikken. Det så ikke ut som en ulykke, i den forstand. Sannsynligvis var det noe galt på innsiden som vi ikke kunne vite om, eller ha forutsett.... Men utrolig trist likevel. Rottene mine er kjøpt i en dyrebutikk, og i ettertid har jeg fått vite at butikken ikke hadde noen info om de som leverte ungene. Det kan ha vært innavl, for alt jeg vet. Og det vet vi jo er dårlige kår for god helse. Han vi har igjen har problemer med tannstillingen og må jevnlig beskjære tennene..... Så, heia dere som jobber for godt oppdrett av friske rotter! Skulle jeg kjøpt flere rotter ville jeg kjøpt fra oppdretter. Nå tror jeg ikke vi kommer til å fortsette med rottehold, så jeg vil nok heller forsøke å finne en ensom, jevnaldrende herremann og se om det kan fungere....
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Brå, uventet død

Post by monlan »

Sondre wrote::sob: Kom akkurat hjem fra to dager på fjellet, og fant den ene, skjønne rottegutten død i buret! Det kom som et sjokk, da han har vært så frisk og rask hele tiden. Han ble bare 1,5 år gammel!
De har vært alene fra fredag til søndag før og det har alltid gått helt fint. Ingen tegn til noe unormalt, han hadde ingen synlige skader, sår el.l. Han lå i bunnen, litt bortenfor matfatet.... Munnen litt åpen. Leste her inne om noen som hadde opplevd at en rotte satte mat i halsen. Det kan jo ha vært det som har skjedd. Stakkar gutten. Er det noen som har opplevd lignende? Jeg synes det er så trist, og nå er broren hans helt alene :sadpace:
Jeg lurer på om vi kan finne en venn til ham, en på samme alder? Men det er vel ikke bare bare å introdusere en gutt til, er det vel?
Jeg opplevde å miste min første rottegutt ved kvelning. Bare helt forferdelig. Han satt i fanget mitt og fikk brødskive med litt kaviar på. Det var det beste han viste på denne jord. Vi hadde fast kosetid på kvelden. Jeg hadde henta han, som så mange ganger før, fra buret og bort i godstolen. hadde med meg brødbiten og han viste at han skulle få den og var veldig ivrig. Jeg satte meg ned og han begynte å spise. Jeg satt å klappa han. Så stoppa han opp, hikka et par ganger og gapte høgt. Jeg ble helt hysterisk for jeg skjønte at han holdt på å kveles. Prøvde å klipe han rundt magen og holde han opp ned å trykke. Så ble han slapp. Og han døde i hendene mine. :sob: Noe av det verste jeg har opplevd. Dette var Jerry, verden beste kosemose klump. Jeg vil tro at siden rotter ikke kan kaste opp så kan de vel heller ikke få opp ting som setter seg i halsen.

Håper du finner en annen gammel rottemann som kan være selskap for han som nå er alene.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Brå, uventet død

Post by Sondre »

Takk for at du deler historien din her. Det må ha vært helt forferdelig, å se at han ikke fikk puste, uten å kunne gjøre noe! Grøss. Vi har tenkt mye på at vi skulle ønske vi hadde vært der da noe skjedde, men prøver å trøste oss med at vi antakelig ikke kunne ha gjort noe fra eller til uansett. Og det du forteller støtter jo den tanken....
Har ellers fått flere anbefalinger om å skaffe to unge rotter heller enn en jevngammel. Jeg ser at det kan være bra for å unngå konflikt mellom rottene. Men for oss blir det ikke aktuelt å fortsette å ha rotter i mange år fremover. Er det noen som har erfaring med at det å introdusere en jevngammel rotte KAN gå bra??
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

2runn
Pinky
Posts: 8
Joined: 04 Mar 2013, 14:06
Location: Vestfold
Contact:

Re: Brå, uventet død

Post by 2runn »

Å introdusere en jevnaldrende kan gå bra. Forutsatt at de firbeinte er nokså like med tanke på blant annet personlighet og gemytt.

Ta deg godt av nykomlingen, sånn at han blir trygg på deg. Stell ekstra med ham du allerede har. La dem bli kjent med hverandre etter vanlig "oppskrift" (plassèr burene deres ved siden av hverandre i noen dager, la dyrene hilse på hverandre i trygge former - på fanget ditt, og så videre).

Når tiden er inne, så husk at du ikke må slippe den ene inn på den andres revir/område: Det felles hjemmet deres må være nytt for dem begge, fra starten av. Med god plass og mange gjemmesteder.

Tålmodighet, tålmodighet. Og tålmodighet. Been there, done that. Det gikk bra til slutt, at! :ratgreen:
Om propellgutt'a Cocos og Cuddle, + Lotta og ungene (også bilder), med mer:

http://www.torunn-tangen.blogspot.no

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Brå, uventet død

Post by kikky »

Bur ved siden av hverandre kan heller virke inn negativt, de lukter og ser en annen rotte men kan ikke få hilst som kan føre til to veldig anspente rotter. Ellers veldig enig med 2runn :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Brå, uventet død

Post by Sondre »

Takk for gode råd... Nå får vi se hva vi gjør videre. Bortsett fra å gi go' ingen vi har igjen masse, masse kos og oppmerksomhet da..... Han ser ut til å ta det ganske bra, men det er klart det må bli ensomt i lengden... Vi kan ikke veie opp for en varm og myk bror. :love:
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

skv086
Pinky
Posts: 1
Joined: 09 Mar 2013, 20:18

Re: Brå, uventet død

Post by skv086 »

Så trist :-( det samme skjedde faktisk med min rotte for en mnd siden. så ikke ut som det var noe galt med den så lå den dø i buret da jeg kom hjem fra trening. var ca et år gammel! kjøpte de her i bergen på en dyrebutikk, hvor kjøpte du den henne?

Sondre
Pinky
Posts: 14
Joined: 04 Jun 2012, 15:55
Location: Spikkestad, Røyken

Re: Brå, uventet død

Post by Sondre »

Vi kjøpte våre på TAM på Liertoppen (like ved Drammen)....
Familie på 4 + 2 glade rottegutter; Tøffi og Jerri

Post Reply