Rotta kveles, hva gjør man?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Rotta kveles, hva gjør man?

Post by Milla »

Vet ikke helt om jeg legger dette riktig sted, men regner med moderator flytter det :)

Etter å ha prøvd å finne noe ut om dette allerede står noe om på forumet. Men fant dessverre ikke noe eksakt.
Mange vil nok få panikk, ikke vite hva de skal gjøre når rotta kveles. Så hva gjør dere i disse tilfellene?
Jeg har hatt 3 tilfeller av kvelning/satt fast i halsen hos meg. 2 tilfeller der det var snakk om fastsatt mat i halsen og 1 i forbindelse med å dosere medisin.

Varia satt har satt fast ting i halsen 2 ganger(en sluker av mat). Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare med rette ord, men hun gnikket fram og tilbake med halsen. Altså strakk på halsen og sammenkrøp den. I disse to tilfellene gjorde satt jeg henne i hånden, bikket hånden skal at hodet bikket nedover og rumpa oppover. Dasket så henne på rumpa og ryggen, ikke så hardt at jeg kunne ha skadet henne.
Dette hjalp for disse tilfellene.

Jeg skulle medisinere Luthien, doserer vanlig gjennom ml meter sprøyte. Fikk medisinen i munnen, hun begynte å smatte det i seg. Så at hun plutselig ble vidøyd, surkelyder kom og hun begynte å gnikke på halsen slik Varia har gjort tidligere. Prøvde samme metode som jeg har gjort med Varia tidligere, men det hadde ikke samme effekten.

Jeg ser til vanlig på veldig mange dyreprogrammer, og kunne huske å sett hvordan de får slim og slikt ut fra smådyr, i disse tilfellene var det etter fødsel. Så dette prøvde jeg. Tok og la henne sikkert mellom hendene(mellom håndflatene), passet på at hele kroppen hennes var stabil, samt hode(ville ikke risikere sleng på nakke). Og slang henne mellom beina et par tre ganger. Etter å ha gjort dette, stoppet surklingen. Jeg ble innherdig slikket på fingrene etterpå. Hun ble observert i ca 1 time etterpå, innen da hadde hun spist og drukket.

Om dette var riktige metoder, vet jeg ikke. Kanskje det finnes bedre metoder?

Hva gjorde dere når dere kom over et slikt tilfelle ?

Jeg mener det er viktig at vi deler litt informasjon om det, slik at de som leser her kan være forberedt om det skulle skje med deres også. Lite kunnskap om dette, kan være fatalt for våre søte små om vi ikke veit hva vi skal gjøre. Så del kunnskapen :bounce:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotta kveles, hva gjør man?

Post by wollf »

olje i halsen, parasett som gjør at musklene slapper av i halsen (matmor kan gi råd her) kokte vann og hadde rotta over vanndampen, vann i sprøyte for å skylle ned matbiten, heimlich maneuver og så til vet så fort de åpnet for å se etter rifter. smertestillende og bløt mat. rotte var blå på tunge, kveltes, brakk seg og hadde satt en tørket kyllingbit i halsen. hun overlevde men var traumatiset. hun hadde da et kull med unger på 2-3 uker

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotta kveles, hva gjør man?

Post by Matmor »

Det går ikke så bra å gi vann, olje eller legemidler pr. munn til en rotte som kveles akutt. Sannsynligvis gjør det bare vondt verre. Svinge rotta med hodet ned, mens den holdes støtt, slik Milla foreslo som nr. 2 er antagelig det beste førstehjelpstiltaket.

Varm vanndamp til å puste inn (eller kald luft, noen har bedre respons på det), oljen og eventuelt smertestillende for å redusere hevelse og smerter som Wollf foreslår er vanligvis noe man gjør etter at hva-det-nå-er har løsnet, hvis det var noe som kunne rispe opp halsen innvendig. Og når det overhodet er mulig bør folk kontakter veterinæren også for nødmedisinering :rat: Jeg hjelper gjerne folk å gå igjennom ting å huske på å si/finne ut av før de kontakter veterinær, eller kontrollere at medisiner/medisindoser virker normale ut fra kjent littereatur og rottas vekt etc., eller forklare hva faguttrykk betyr og slikt, men jeg har stor respekt for veterinærer som yrkesgruppe og kjenner mine begrensninger!

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotta kveles, hva gjør man?

Post by Milla »

Takk for svar! :bounce:

Det er bra å dele litt informasjon rundt dette(føler jeg ihvertfall). Når vi hadde disse tilfellene, sa samboer til meg at han hadde ikke visst hva han skulle gjort i det hele tatt om han hadde vært alene hjemme(han har nå fått opplæring :smile2: )

Tenker at de fleste er her inne og leser, og dette er kanskje noe som kommer til å skje en eller annen gang. Så har vi litt forhåndskunnskap om hva som skal gjøres :grin:

Igjen takk for tilbakemeldingene!!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotta kveles, hva gjør man?

Post by Siv M »

nyttig informasjon her ja :jepp: heldigvis har jeg sluppet å oppleve det , men kjekt å vite hva man må gjøre hvis noe slikt skulle skje

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Rotta kveles, hva gjør man?

Post by Tonje Lenore »

Veldig god og nyttig info, dett er ikke noe som skjer vær dag, men veldig greit å vite :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotta kveles, hva gjør man?

Post by Milla »

Det er veldig greit å ha lest dette på forhånd. Særlig ved en akutt kvelning så har man lest det en gang, og forhåpentligvis kunne gjøre noe med det der også. Er ikke særlig nyttig der du sitter på en søndag kveld og rotta kveles å ikke vite noe om hva du kan gjøre.

Det skjer heldigvis ikke hver dag... Uheldigvis for meg å ha opplevd det 3 ganger, men nå veit du Tonje L. at Varia var en matglad jente og aaalt gikk ned på høykant! :lolface:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply