Hovent kinn

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Hovent kinn

Post by Elettevinter »

Min lille Olga (født 16. oktober 2011) har plutselig fått et hovent kinn. Oppdaget det i dag tidlig da kjæresten min og jeg skulle gi dem morgen-kosen. Jeg la ikke merke til at det var sånn i går, så må ha skjedd i løpet av natten. Hun har ingen sår på selve kinnet, men jeg vet ikke om det kan være noe på innsiden, ettersom hun er umulig når det kommer til å sjekke tannhelsa. Hun rykker også til hvis jeg prøver å ta på den hovne siden, i motsetning til den andre siden, der hun lar meg ta på kinnet.

Har dere hatt noen rotter som har hatt et hovent kinn? Jeg tenker meg til dyrlegen på mandag. Hun har tidligere blitt behandlet for lungebetennelse og øyebetennelse, og får nå "kunstig tårevæske" dryppet i øynene hver dag, da hun sluttet å produsere tårevæske etter øyeinfeksjonen. Vet ikke om tidligere sykehistorie er så spesielt relevant, men det er greit å ha med, hvis det faktisk er det.
Hennes søster Runa har aldri vært syk, og de har det kjempefint sammen, så vil helst ikke separere dem.
Legger også med et bilde, dog det er litt dårlig. Hun var ikke så veldig samarbeidsvillig, men man kan se at det er forskjell på høyre og venstre.

Image
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

Her ser man Runa til venstre og Olga til høyre. Her ser man mye tydligere forskjellen på kinnene.
(Ignorer at de sitter i et uinnredet bur, dette er "vaskerottebur"-buret)

Image
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hovent kinn

Post by Matmor »

Det er veldig sannsynlig at hun har en betennelse, enten i en tann eller i forbindelse med bihuler/spyttkjertler eller noe slikt. I og med at hun har nedsatt tåreproduksjon er det en mulighet for at hun også har nedsatt spyttproduksjon?

Betennelser i ansiktet kan være vanskelig å behandle, og jeg håper egentlig det er mulig for deg å komme til veterinær i løpet av helgen. Men det er ikke alle steder i landet hvor en rotte med mulig tannbyll vil bli prioritert. Han du noe smertestillende stående som du kan gi henne? Det virker jo som om hun har vondt eller i det minste er øm på kinnet.

Lykke til med den godt voksne rottedamen. :rat:

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

Hun har kun nedsatt tåreproduksjon på det ene øyet, etter at hun fikk 2 dråper daglig i en periode for en øyeinfeksjon, så hun får kun kunstig tårevæske på det ene øyet.

Jeg la akkurat merke til at hennes tenner er lengre enn Runa sine og står skeivt mot det hovne kinnet, så jeg lurer nå på om det kan være grunnen. Jeg KAN dra på Nes Dyreklinikks nødvakt, men etter flere turer dit tidligere som bare har vært fiasko, så stoler jeg ikke på dem siden de virkelig ikke har noen kompetanse innenfor rotter, så jeg ønsker ikke å gjøre det med mindre det virkelig står om liv og død (og da hadde vel de mest sannsynlig bare valgt død, det har de jo gjort tidligere uten engang å sjekke rottene ordentlig...)
Hva slags smertestillende tenker du på? Jeg har menneskesmertestillende, men da kun 1g paracetter. Skal jeg ta kanskje 1/4 av en og knuse og røre inn i noe så hun kan spise det?

Hun er frisk og rask ellers, ser ut til at hun lever godt, bortsett fra denne tann/kinn-tingen.
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by wollf »

ser ut som en tannbyll

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

Har klart å sjekke tennene (som også resulterte i en litt sur og grinete rotte) og det ser ut til at hun rett og slett har en knekt tann. Jeg antar (uten å vite helt) at den har knekt for en stund siden, og derfor har hatt vanskelig for å gnage ned tann nr to, som har vokst opp i overkjeven og begynt å skjære opp kinnet derfra. Men det er rart, for hun har spist som vanlig uten at jeg har sett noe som helst, og det er en mnd siden tennene hennes ble sjekket hos dyrlegen.

Har ringt Nes Dyreklinikk, og det viser seg at det er en som har behandlet mange tenner på gnagere (hun i telefonen visste ikke om rotter) som skal jobbe i morgen, så jeg skulle ringe tilbake i morgen og høre med henne selv, så forhåpentligvis har hun erfaring med det. Hvis ikke tør jeg ikke gjøre annet enn å vente til mandag, for jeg har opplevd mye fælt med det klinikken tidligere.

Men tips til hvordan jeg kan gi smertestillende til rotter? Har kun 1g paracet i skapet, kan dette brukes hvis jeg bruker bare en bitteliten del av den?
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by kikky »

ikke anbefalt.
Reseptfri medisin
Virker reseptfrie smertestillende midler på rotter? Ja, men du bør ikke bruke dem. For det første er
det ingen av midlene som har noen særlig effekt på sterke smerter. De kan dempe moderate
smerter, men hvis du plutselig oppdager at rotta har smerter er de sannsynligvis sterke! Paracetamol
har dessuten minimal effekt på hevelser siden det ikke er anti-inflammatorisk. For det andre er de
reseptfrie midlene mye vanskeligere å dosere enn meloksikam. Sjansen for feildosering blir stor. Når
det gjelder bivirkninger er det større sannsynlighet for at rotta skal få magesår av ibuprofen enn av
meloksikam. 15 Ibuprofen er også antagelig farligere for dehydrerte rotter enn meloksikam er.16
Paracetamol har samme advarsler mot bruk ved alvorlig nyre- eller leversvikt som meloksikam har.
Tatt fra matmor.info under rottehelse-smertetegn/lindring.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by wollf »

husk at rotta ikke bare har 4 forrtenner da, men også jeksler

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

Snakket med dyrlegen på vakt på Nes tidligere i dag, hun sa hun aldri hadde ordnet med tenner på rotter, så da tok jeg ikke sjansen. Så i morgen drar vi til Hanne Kure, så får vi se om det blir bedre. Er ganske sikker på at den ene tanna har knekt og den andre har vokst raskt uten å ha blitt slipt ned, derfor hun har så hovent kinn. Men skal heldigvis til en dyrlege med kompetanse på rotter i morgen, så det ordner seg nok :)
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Tonje Lenore »

Krysser fingra :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Hovent kinn

Post by monlan »

Håper det går bra hos veterinæren :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

Har nå vært hos veterinæren. Endte opp med å legge henne i narkose, for hun begynte å skrike så fort hun tok i henne og skulle se på tenna. Har klipt og filt ned tennene (hun var våken gjennom hele prosessen, for hun nektet å sovne av narkosen), og dette var ca. kl. 17.30. Hun fikk også antibiotikasprøyte for å få vekk betennelsen i kinnet.
Nå er jeg litt bekymret, for hun er fortsatt kjempegroggy, og hun ruller rundt hvis hun prøver å gå. Veterinæren sa hun kom til å våkne skikkelig etter en halvtime, men jeg føler hun fortsatt er trøtt. Har prøvd å gi henne et yoghurtdrops, men hun klarer ikke tygge, så hun ligger for det meste og sleiker og såvidt gnager, så jeg er redd hun ikke klarer å få i seg mat i løpet av kvelden/natten. Det er jo mest fordi hun sikkert har vondt og det er fælt uten spesielt lange tenner (de er klipt veldig lang ned mot tannkjøttet for å få lik lengde). Men nå lurer jeg på hvordan jeg skal få henne til å spise, uten å drukne henne i flytende mat. Barnemat finnes dessverre ikke i huset, og det er ingen butikk i nærheten som er åpen.
Noen tips? Hvor mye burde jeg følge med på henne? Hun tilbringer nok natta i transportburet, for buret mitt er altfor høyt til at jeg lar henne komme inn i det og risikere å falle ned og brekke noe i løpet av natten.
Jeg er en veldig bekymret rottemor nå!
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hovent kinn

Post by Matmor »

Fruktmos?
Hvis du har mel og melk kan du lage grøt.
Jeg antar at du ikke har youghurt, men hvis du har det blir det sikkert satt pris på.
Potetmos?

God bedring til rotta!

Elettevinter
Pinky
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2012, 18:56
Location: Moss
Contact:

Re: Hovent kinn

Post by Elettevinter »

Ettersom mamma og jeg har så rare kosthold, er det lite "rottevennlig" mat, men fant en yoghurt :)
Knuste noen Beaphar Care+ biter til pulver og blandet med yoghurt, og det falt veldig i smak. Er også så heldig å ha en kjæreste som legger seg kl. 05.00 hver dag pga. uvanlige arbeidstider, så han kokte egg og passet på at hun fikk i seg mat og ble rask og fin igjen. Da jeg sto opp i dag kunne jeg sette henne tilbake i det store buret, ettersom hun var i fin fart igjen før kjæresten min la seg. Hun klarer også å spise vanlig rottemat igjen, tar bare lang tid. Så nå går det kjempefint med henne. Hevelsen i kinnet er også veldig mye mindre, så det er veldig fint :cheerful:
<3 Runa og Olga <3
<3 R.I.P Eywa, Roskva og Bror <3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hovent kinn

Post by Matmor »

Godt å høre :cheerful:

Post Reply