Små sår rundt venstre øye

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Zookrates
Pinky
Posts: 3
Joined: 24 Mar 2013, 15:15

Små sår rundt venstre øye

Post by Zookrates »

Hei der! Lagde brukeren for 5 minutter siden, for jeg har et spørsmål.
Den ene rotten min har bitte små sår rundt øyet.
I tilleg oppdaget jeg at det ser ut som om hun har knekt de to fram tennene sine og har av og til litt blod i ett av nese borene.
Vi har to rotter som vi går ut ifra er søstre.
De små krangler litt av og til og lekeslåss, men det er aldri noe alvorlig, for de sover sammen, og steller hverandre.
Jeg har prøvd å sjekke nærmere på sårene til min kjære Cassie, men hun er ikke særlig glad i å bli holdt fast.
Jeg har prøvd å få faren min til å ta dem begge til en vetrinær, men han gidder aldri.

Jeg håper dere har noen gode teorier og løsninger, for vi vil helst unngå å skille dem.
Cassie er veldig rolig og kosete, og stoler kanskje litt for godt på oss.

Hun andre, Mighigan, er veldig skvetten, men lojal, og elsker å utforske, og er svært nysjerrig. Hun biter både oss og Cassie noen ganger, men aldri til blods.
Vi er like glad i dem begge to, selv om Michigan er veldig irriterende.

Tips?
Instagram Chicken Smoothie YouTube
Cassie Amelia Hunter ~~:~*U*~:~~ Michigan

Zookrates
Pinky
Posts: 3
Joined: 24 Mar 2013, 15:15

Re: Små sår rundt venstre øye

Post by Zookrates »

PS. Dette passer nok bedre på "Personlighet og Atferd" ;)
Instagram Chicken Smoothie YouTube
Cassie Amelia Hunter ~~:~*U*~:~~ Michigan

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Små sår rundt venstre øye

Post by Siv M »

små sår kan være midd for eks hvis hun klør seg mye, dårlig av faren din å ikke kjøre deg til veterinæren, du må kanskje spørre noen andre du kjenner om de kan kjøre deg ditt med de, så du får undersøkt henne.

Zookrates
Pinky
Posts: 3
Joined: 24 Mar 2013, 15:15

Re: Små sår rundt venstre øye

Post by Zookrates »

Ok, takk :)
Instagram Chicken Smoothie YouTube
Cassie Amelia Hunter ~~:~*U*~:~~ Michigan

utmeldt

Re: Små sår rundt venstre øye

Post by utmeldt »

Hei og velkommen :cheerful:

Det du mistenker for blod frå nasen er truleg det ein kaller for porfyrin, ei væske som rotta produserer i samband med sjukdom eller stress. Porfyrin blir oftast observert rennande frå auge eller nase. Dei små såra rundt auga kan kanskje vere inntørka porfyrin? men det er ikkje godt å vite uten å sjå rotta. Kor stort område er det vi snakker om? Er det som ein raud ring rundt auga? Har du observert at rotta di klør? Midd fører til køe, oftast i ansiktet på haka, og i nakken. Midd krever behandlng hos veterinær. Dei knekte tennene bør og sjåast på av dyrlege. Får ho i seg mat? Håper at du klarer å overbevise faren din eller nokon andre slik at rotta di får ein sjekk hos dyrlegen.

At rottene herjer litt med kvarandre er ikkje uvanlig, og så lenge dei ikkje skader kvarande treng du ikkje å skilje dei.

Post Reply