Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
AnneMaries
Pinky
Posts: 7
Joined: 08 Apr 2013, 14:29
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by AnneMaries »

Hei!
Jeg er førstegangs rotteeier og fikk mine to hannrotter sist torsdag. De blir åtte uker gamle denne uka.

Da vi stod opp i morges la vi merke til at den ene rotta holdt seg inne i huset sitt, hvor den satt og vaska seg og peip. Fikk lokka han ut med litt mat, men gikk inn i huset sitt igjen med en gang. Jeg tok han derfor ut for å se hva han vaska slik på. Og hvor området rundt penis er normalt hos den ene, er det på den jeg tar opp en "utvekst". Det første jeg tenkte var prolaps. Det er altså et lite, rundt område, rundt penis, som er hissig rødt. Han vasker og piper.

Ble mindre fokusert på det da jeg tok han ut og lot han være på gulvet, men begynner igjen med en gang han kommer inn i buret. Jeg går ut i fra at han holder på slik fordi det er vondt, og ikke for at han "koser" seg? Han spiser når jeg gir mat, og var nysgjerrig og aktiv når han var ute av buret. Er som sagt første gang jeg har rotter, og trenger litt tips. Noen erfaring med dette? Kan jeg se an litt og eventuelt kontakte vetrinær i morgen om det ikke blir bedre?
Fikk i april rotter i hus for første gang! To brødre med navnet Grim og Silas! :)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by Anniken.HH »

kan du legge ut bilde?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

AnneMaries
Pinky
Posts: 7
Joined: 08 Apr 2013, 14:29
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by AnneMaries »

Øøøh. Når jeg fikk tak i han og skulle ta bilde nå, så hadde det trekt seg inn igjen. Ballene så ut til å være hovne også, rett før alt bare trakk seg inn igjen. Skjønner ingenting jeg. :oops:
Fikk i april rotter i hus for første gang! To brødre med navnet Grim og Silas! :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by kikky »

Uff, ring veterinæren og få en time. Hørtes grusomt smertefullt ut, mulig prolaps eller infeksjon av noe slag?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by tantepose »

Enig med Kikky!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

AnneMaries
Pinky
Posts: 7
Joined: 08 Apr 2013, 14:29
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by AnneMaries »

Som sagt så trakk denne "utveksten" seg inn igjen, og nå er alt som det pleier, både rottas form og utseende. For alt jeg vet var det bare en "lufting" av kjønnsorgan :flau:

Takk for svarene!
Nå lurer jeg på, går det an å slette denne tråden? :huh:
Fikk i april rotter i hus for første gang! To brødre med navnet Grim og Silas! :)

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by Tonje Lenore »

En av moderatorene kan slette tråden, men er da vel ikke nødvendig å slette den? :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by wollf »

Penis prolaps kan komme tilbake. Miriam har nylig erfaring med dette.

AnneMaries
Pinky
Posts: 7
Joined: 08 Apr 2013, 14:29
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hannrotte med rød "utvekst" nedentil

Post by AnneMaries »

Nei, det er kanskje ikke nødvendig :cheerful:

Jeg lurer på om det kan ha vært noe helt normalt noe, bare at jeg ikke vet om det og overdramatiserer det. For plutselig var det helt normalt igjen, og rotta oppførte seg som den nysgjerrige ertekroken han alltid er. Er snart en uke siden dette nå, og har ikke sett noe uvanlig siden.
Fikk i april rotter i hus for første gang! To brødre med navnet Grim og Silas! :)

Post Reply