Forhud på Francis er ikke synlig

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Forhud på Francis er ikke synlig

Post by aknudsen »

La akkurat merke til i dag at forhuden på Francis ikke er synlig, men penis stikker ikke ut heller. Etter kjapp googling kommer jeg over tilstanden "paramifose" (paramiphosis på engelsk), hvor forhuden blir fanget bak glans. Hva tror dere? Bør jeg få han til veterinær snarest?

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by aknudsen »

Jeg får visst ikke lov til å redigere innlegget, men jeg mente å skrive parafimose (paraphimosis).

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by Matmor »

Det er litt vanskelig å se for seg hva som har skjedd - er forhuden blitt trukket "inn i kroppen" fordi penis er trukket langt inn? Ellers ser jeg ikke for meg hvordan forhuden kan være fanget bak glans, mens penis ikke stikker ut.

Det kan godt hende du trenger veterinær raskt for dette...

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by aknudsen »

Jeg kunne se tuppen på penis tidligere, tipper pga. lett ereksjon. Men nå er den fullstendig skjult. Forhuden ser jeg simpelthen ikke, det er som et hull inn til penis. Han klarer i alle fall å tisse, det så jeg tilfeldigvis selv i kveld, noe jeg forsto de kunne få problemer med ved parafimose.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by Matmor »

Har sendt deg en pm om førstehjelpstiltak. Hvis han ikke klarer å tisse er det allerede alvorlig. Får du ikke ordnet opp med førstehjelpen på kort tid, så ring Veterinærvakta i natt

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by aknudsen »

Han klarer å tisse, så det er sagt! Det var det jeg var redd for kunne oppstå om det var parafimose, men jeg ble noenlunde beroliget ved å se at han kan faktisk det.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by Matmor »

Problemet er at hanndyr pleier å få ereksjon noen ganger i døgnet, og da virker en parafimose som har lagt seg et stykke innpå penisskaftet som en trang ring som holder blodet tilbake så det blir veldig spreng på ting. Så jeg håper at husrådene hjelper før han får en ordentlig ereksjon.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by aknudsen »

OK. Tar en telefon til vet. i morgen tidlig om det ikke har blitt bra av seg selv.

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Forhud på Francis er ikke synlig

Post by aknudsen »

Var innom Tonje på Tam Alna i dag, hun var så hyggelig å smette oss inn selv om hun egentlig var fullbooket :D Da hun fikk kikket på han var tilstanden hans nærmest normal igjen, men hun klarte å få blottlagt penis (Francis var mer i det mer "samarbeidsvillige" hjørnet enn han hadde vært med meg) og det poppet ut en smegma-plugg. Hun mente det kunne dreie seg om dårlig "intimhygiene" og at forhuden kunne ha blitt sittende igjen pga dette. Hun anbefalte at jeg vasket penisen hans iblant for å unngå at det skjer igjen. Muligens hjalp olivenoljen jeg satte Francis inn med til med å løse opp smegmaen :)

Post Reply