Smurfine sin helse tilstand

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

Jeg var hos vetten med smurfine å ble ikke noe mer klok av den grunn, kunne ikke se noe galt på øret, så måtte enten være mellomøre betennelse eller en svulst på hjernen hennes :cry2: fikk en kur mot ørebetennelse så håper vi det hjelper henne. Jeg har luftet de alle fire nå, å etter en kort tur på gulvet satte seg smurfine bak meg la seg på magen med frem bena foran seg å lukket øynene :cry2: så fort jeg leet på meg så ville hun være med, dette er veldig ulikt henne :trist: hun er veldig aktiv til vanlig, hun ristet forsatt på øret spiste litt puffet ris ellers satt hun bare bak meg med halv lukkede eller helt lukkede øyne. Huff stakkar jenta mi :worry: håper virkelig kuren hjelper henne til å bli bra.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

Image
slik så smurfine ut under lufte turen sent på kvelden, hun satt for det meste slik bak meg hele tiden, noen ganger hadde hun øynene igjen

utmeldt

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by utmeldt »

Mellomøyrebetennelse kan vere smertefult. Får ho noko smerte- eller betennelsesdempande? Nedastt aktivitet og halvt lukkede auger kan bl.a vere eit symptom på smerter.

God betring :cheerful:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Matmor »

Fikk hun ikke smertestillende denne gangen heller? Hun burde absolutt ha hatt noe for å se om det gjorde en forskjell, i alle fall, når hun viser tegn som kan tyde på smerte og dessuten blir behandlet for noe som er smertefullt.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

hun fikk antibiotika kur som skal vare i 10 dager, synulox heter den å hun skal ha 0,04 ml 2 ganger daglig, hun turte ikke å gi henne øre dråper pga hun ikke viste om tromme hinne var skadet eller ikke. Fikk den blandet som mixtur fra vetten ferdig dosert i engangs sprøyter å ha rett i munnen hennes

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Matmor »

Det er ikke antibiotikumet som er problemet, men at du har en rotte som antagelig har smerter den ikke blir behandlet for. Hvis jeg har forstått deg riktig har Smurfine flere tegn som kan skyldes smerter, samt at veterinæren mente problemene hennes skyldtes enten en svulst på hjernen eller mellomørebetennelse. Hun blir nå behandlet for mellomørebetennelse, som pleier å være smertefullt hos mennesker - i alle fall inntil trommehinnen sprekker. En svulst på hjernen vil sannsynligvis også være smertefull.

Dyr som har smerter trenger hjelp for smertene.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

Ja det er sant, jeg har akkurat gitt henne morgen dosen nå, av den mot ørebetennelse, jeg fikk beskjed om å ringe ned om den ikke virket eller hun ble syk av den, så skulle vetten ringe meg om en uke å høre hvordan det gikk, hun tenkte kanskje at den antibiotikaen ville dempe smertene hennes :/

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

hvor lenge må det gå før medisinen skal virke på henne :hæ:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Milla »

Om hun viser tydelig tegn på å ha smerter, er nok det beste å få ringt dyrlegen for å få forskrevet litt smertestillende til henne. Slik at hun ikke har det vondt...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

hun viste tegn på det i går kveld, i dag bare sover hun siden det er tidlig på dagen

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

Da har jeg ringt vetten igjen, å hun som jeg snakket med i går var ikke der nå, men hun bak skranken skulle ringe å prøve å få tak i henne å snakke med henne å så skulle hun ringe meg opp igjen :smile: så da håper jeg at jeg kan få noe smerte stillende til henne også

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by monlan »

Rasmus har mange av de samme problemene som Smurfine. Men veterinæren min nevnte heller ikke noe om smertestillende?
Men det virker som Rasmus skjuler smertene enda mer enn Smurfine. Syns det er mye bedre når rotta viser tegn på smerte, som det å ha halvt lukka øyne kan være et tegn på. Og strittepels. Stritter Smurfine med pelsen når hun sitter slik med øynene halvt igjen?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

monlan wrote:Rasmus har mange av de samme problemene som Smurfine. Men veterinæren min nevnte heller ikke noe om smertestillende?
Men det virker som Rasmus skjuler smertene enda mer enn Smurfine. Syns det er mye bedre når rotta viser tegn på smerte, som det å ha halvt lukka øyne kan være et tegn på. Og strittepels. Stritter Smurfine med pelsen når hun sitter slik med øynene halvt igjen?
ja hvis du ser på bildet av henne så kan du se hun har litt stå pels, det hadde hun i sta også når jeg tok henne opp for å veie henne, har du veid Rasmus? jeg vil anbefalle deg å gjøre det, jeg ringte ned for å få smerte stillende til smurfine, fikk ikke det jeg heller i går

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by Siv M »

Nå har jeg vert å hentet smerte stillende til smurfine, metacam 0,5 mg
jeg syntes doseringen var veldig stor siden den skulle være til 4 kg , men etter mye diskusjon
med veterinærer å på apotek å en sikkerhet hjelp fra Matmor på pm var det vist riktig dosering hun skulle ha, så da skal jeg prøve å gi henne dette. Hun hadde stå pels tidligere i dag når jeg tok henne opp å hun virket litt slapp stakkar har veid henne å hun veier nå 354 g skal holde ett øye med vekten hennes fremover

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Smurfine sin helse tilstand

Post by monlan »

Så bra at du fikk fatt i smertestillende så raskt. Blir godt for Smurfine å slippe smerter.

Jeg ringte til veterinæren nå for å spørre om smertestillende til Rasmus. Snakket med sekretær. Veterinæren var borte resten av dagen. Men sekretæren sa faktisk det at Rasmus IKKE KUNNE FÅ smertestillende pga av han hadde fått kortison....???!! Å hjelp. Det var ikke bra for lever, eller hun sa kanskje nyrene. Og at antibiotika og kortison sammen ville gjøre han raskere frisk enn kun antibiotika. Uff. Men tenk om han har smerter... Hva gjør vi da?? han skal ha kortison i 10 dager... Jeg skar ringe ned å snakke med veterinæren i morgen. har også time på torsdag.

Jeg kan tenke meg at hun bestemte seg for å gi kortison i stedet for smertestillende siden han ikke viser tegn på smerter som jeg kunne se. Og derfor gi han en behandling som gir raskere effekt i stedet for smertestillende. Men øyedråpene er smertestillende for det som plager øyet hans.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Locked