Rasmus sin helsetilstand

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Åpner med samme overskrift som deg, Siv. :smile2: Tror rottene våre sliter med mye av det samme.

Nå har Rasmus fått en B vitamin og kortison sprøyte i går. og skal ha en kortisondose (en kvart tablett) hver dag i 10 dager. Jeg fikk ikke hentet resepten på antibiotika før apoteket stengte i går, så har hentet det i dag. Skal ha en tredjedels tablett hver dag i 10 dager.

Det veterinæren har sagt er at han kan ha en mellomørebetennelse ev noe mer alvorlig som sikkert kan være en svulst. Hun oppdaget også at det ene øyet står litt ut. Det ser jeg også nå når jeg vet om det. Så det veldig tydelig i dag tidlig. Stakkars liten. Er ikke tvil, en gang. Skjønner ikke at jeg ikke har lagt merke til det før!! Veterinæren sa det ville være veldig smertefullt og jeg måtte ringe om jeg så at han hadde det. Så jeg ringte ned i dag morgen og fikk en resept på to typer dråper som han skal ha på øynene. Jeg hentet resepten på antibiotika og på de to dråpene for å rekke å gi første dose før jobb i dag. Dessverre hadde apoteket bare den ene sorten. Skulle få inn den andre i morgen.

Så nå skal altså Rasmus ha en kortisondose, en med antibiotika, og to ulike dråper på øynene, hver dag. Og dette er altså ei rotte som jeg endelig har fått tillit hos!!! Hvordan skal jeg klare å gi han dråper på øynene uten at han blir vettskremt og kanskje begynner å bite igjen og alt vi har bygd opp av tillit blir brutt ned igjen?? :trist2: :trist2: :kjempetrist: Den siste uka har det vært så mye positivt. Jeg har fått klappe han lenge når han ligger i hengekøya. Og dag gnissa han med tennene for første gang mens jeg klappa han. Lenge. Men kanskje han godtar det fordi han er for syk til å orke noe annet? Nei, jeg tror ikke det for han virker så frisk og rask når han ikke ligger å hviler/ sover. Svært god matlyst, rask til å komme i burdøra og løper/ hopper rundt med Loffen i sofaen. Men ikke så mye og så lenge som Loffen, før han går å legger seg i hengekøya. Han har heller ikke strittepels eller ligger med smale øyne. Kan ikke se noe porfyren rundt øynene. Det ville i så fall ha vist som fuktig pels, siden han jo er svart og rødfargen viser ikke i pelsen hans. Men han har ikke gode og dårlige dager. Som Smurfine. Tilstanden er lik. Han har vært slik siden vi fikk han for ca 2 mnd siden. Har ikke lagt merke til at han har blitt dårligere. Jeg har vært så fokusert på fremgang når det gjelder psyken hans og det å bli håndtert og at jeg har fått mer og mer tillit. Men det var jo ikke rart at han var aggressiv og bet oss når han kom til oss siden han trolig har hatt smerter hele tiden i tillegg til at han har vært redd for alt det nye. Selv om jeg ikke kan se noe smertetegn hos han så er jo mellomørebetennelse, hjernesvulst eller går stær, alle smertefulle sykdommer. Så han MÅ jo ha smerter. :redd: :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Milla »

Skjønner du er redd for at han skal falle tilbake i gamle spor. Men om han har hatt smerter/vært syk siden du fikk han, kan jo dette være det som ligger bak oppførselen hans også... sånn i mine tanker...

Jeg hadde selv en redd og lite tillitsfull jente som jeg måtte få i antibiotika to ganger daglig. Det var ikke akkurat lett. Men jeg brukte lang tid på å berolige henne, snakke til henne med bebisstemme, og stryke litt på henne, mens jeg da ga henne. Du kan også knuse tablettene og blande det ut, men noe han elsker å spise.
Jeg prøvde alt med mine, men de visste at det var noe muffins med det :klaskepanne:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Ikke noe kjekt å gi medisiner til han. Det gikk supert med kortison, den tygde han i seg. Antibiotikaen bare smakte han på og lot ligge. Så den knuste jeg inn i litt banan. Så det gikk greit.
Men øyedråpene!!!! Stakkars. Han hylte og skrek og vrei seg unna. Rygga ut av grepet mitt. Jeg holdet han hardt i nakkeskinnet (hater å gjøre dette mot han!) og han rygga så hardt bakover at jeg hadde problemer med å holde han. Var dessverre alene. Men ville gi han en dråpe på øyet slik at det fikk begynne å virke så fort som mulig. Før jeg gikk på jobb. I morgen skal jeg holde og så få mannen min til å dryppe. Men i morgen vil han skjønne hva som skal skje og det blir ikke noe kjekt for noen av oss.

Noen som har et godt tips til hvordan dette kan gjøres på en rask og grei måte?
Jeg tok han med inn på badet for å dryppe, for jeg viste jo at dette ikke ville bli noe bra opplevelse for han. Men tenkte at det var best å gå inn der. Ikke sitte i sofaen eller der vi pleier å være. For da er jeg så redd for at han vil sky sofaen og ikke ville komme til oss mer. Er litt usikker på om det var lurt. Han er jo så redd av seg. Og det å bli båret er jo noe han også er redd for og vil desperat tilbake til buret. Så når jeg gikk inn på badet så var jo det skummelt i seg selv.

Men da vi var ferdige, og jeg tror jeg klarte å få litt av dråpen inn på øyet hans (er neimen ikke sikker) så krøp han opp i skjerfet mitt og klamret seg fast der ei stund. Vi gikk inn i stua igjen og han krøp tilbake til buret. Men da ble jeg litt overrasket. Han krøp inn og snudde seg mot burdøra igjen. Slik han nesten alltid gjør når vi kommer å setter oss ned på stolen ved siden av buret. han sto altså å så på meg. Ikke i en krok for å vaske seg eller sture, slik jeg hadde forventet. Etter ett minutt eller så klatret han opp i hengekøya og la seg ned, utstrakt. Jeg tenkt jeg ville klappe han for å se om han godtok det. Og da bare snuste han på hånda og la seg ned igjen. OG SÅ BEGYNTE HAN Å GNISSE TENNER!!! Aldri gjort det før, når jeg har kost med han. Så jeg ble veldig letta. Men jeg tror nok mest det var en slags avreagering mot stresset det var å bli holdt fast.

Har ny time til veterinær på torsdag. Hun sa han hadde dårlige prognoser så hun ville følge han opp før helga. Er så lei meg for jeg skjønner jo hvilken vei dette kan gå. Og å tvinge i han medisin og behandling er ikke langt unna dyremisshandling i tilfelle han har smerter i tillegg.
Veterinæren snakket også om å fjerne øyet hans... Hjelpe meg!
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Hei Milla.
Jeg sendte vist innlegget over, samtidig med ditt innlegg :-)
Ja, banan er det beste han vet så da jeg knuste tabletten i det så gikk det fint. Kunne se at han smakte noe han ikke likte også, men det gode var vist såpass godt at det var verdt det... :-) Men siden han har så god matlyst så tror jeg ikke det blir noe problem. Kanskje jenta di ikke hadde så god matlyst og derfor var mer var for ubehagelige smaker?

Det er øyedråpene som blir marerittet...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

jeg har nå fått metacam til smurfine med en veldig høy dosering for hun skal ha dosering til 4kg :shocked: kan dette stemme, synes det høres forferdelig mye ut til en liten kropp, har spurt matmor på pm men har ikke svart noe ennå på det.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

monlan wrote:Åpner med samme overskrift som deg, Siv. :smile2: Tror rottene våre sliter med mye av det samme.

Nå har Rasmus fått en B vitamin og kortison sprøyte i går. og skal ha en kortisondose (en kvart tablett) hver dag i 10 dager. Jeg fikk ikke hentet resepten på antibiotika før apoteket stengte i går, så har hentet det i dag. Skal ha en tredjedels tablett hver dag i 10 dager.

Det veterinæren har sagt er at han kan ha en mellomørebetennelse ev noe mer alvorlig som sikkert kan være en svulst. Hun oppdaget også at det ene øyet står litt ut. Det ser jeg også nå når jeg vet om det. Så det veldig tydelig i dag tidlig. Stakkars liten. Er ikke tvil, en gang. Skjønner ikke at jeg ikke har lagt merke til det før!! Veterinæren sa det ville være veldig smertefullt og jeg måtte ringe om jeg så at han hadde det. Så jeg ringte ned i dag morgen og fikk en resept på to typer dråper som han skal ha på øynene. Jeg hentet resepten på antibiotika og på de to dråpene for å rekke å gi første dose før jobb i dag. Dessverre hadde apoteket bare den ene sorten. Skulle få inn den andre i morgen.

Så nå skal altså Rasmus ha en kortisondose, en med antibiotika, og to ulike dråper på øynene, hver dag. Og dette er altså ei rotte som jeg endelig har fått tillit hos!!! Hvordan skal jeg klare å gi han dråper på øynene uten at han blir vettskremt og kanskje begynner å bite igjen og alt vi har bygd opp av tillit blir brutt ned igjen?? :trist2: :trist2: :kjempetrist: Den siste uka har det vært så mye positivt. Jeg har fått klappe han lenge når han ligger i hengekøya. Og dag gnissa han med tennene for første gang mens jeg klappa han. Lenge. Men kanskje han godtar det fordi han er for syk til å orke noe annet? Nei, jeg tror ikke det for han virker så frisk og rask når han ikke ligger å hviler/ sover. Svært god matlyst, rask til å komme i burdøra og løper/ hopper rundt med Loffen i sofaen. Men ikke så mye og så lenge som Loffen, før han går å legger seg i hengekøya. Han har heller ikke strittepels eller ligger med smale øyne. Kan ikke se noe porfyren rundt øynene. Det ville i så fall ha vist som fuktig pels, siden han jo er svart og rødfargen viser ikke i pelsen hans. Men han har ikke gode og dårlige dager. Som Smurfine. Tilstanden er lik. Han har vært slik siden vi fikk han for ca 2 mnd siden. Har ikke lagt merke til at han har blitt dårligere. Jeg har vært så fokusert på fremgang når det gjelder psyken hans og det å bli håndtert og at jeg har fått mer og mer tillit. Men det var jo ikke rart at han var aggressiv og bet oss når han kom til oss siden han trolig har hatt smerter hele tiden i tillegg til at han har vært redd for alt det nye. Selv om jeg ikke kan se noe smertetegn hos han så er jo mellomørebetennelse, hjernesvulst eller går stær, alle smertefulle sykdommer. Så han MÅ jo ha smerter. :redd: :trist2:
Jeg så det hehe, greit det da :) smurfine viste store smerter i går kveld så jeg har fått smertestillende til henne i dag

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Milla »

Det er helt forferdelig å høre de skrike og pipe sånn, hjertekjærende. Men det må gjøres, dessverre. Det er bra han lot deg klappe han. Jeg bruker alltid å gi de en godbit rett etterpå, og si at de var flinke. For da ble plutselig fokuset godbitene, og medisineringen var glemt :nottelling:

Hadde jeg ikke blandet ut med medisiner tok hun det i stor jafs, hadde jeg blandet det med medisiner så viste hun det. Helt utrolig!
Selve medisineringen har gått greit, i det siste har du kun fått mikstur når de har blitt medisinert.
Nå er hun som ikke var så veldig tillitsfull, gått til de store osteengene for noen år tilbake... Har siden da kun hatt fra oppdrettere...
De er ikke så veldig mye enklere å medisinere av den grunn :giggle:

Men det er godt han tok det most i litt banan, det gjør ting mye enklere ;) Men så klart, øyedråpene er nok litt mer vanskeligere. Du får heller tenke at dette er godt for han.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Matmor »

matmor på pm men har ikke svart noe ennå på det.
Matmor har svart nå... jeg har vært hos veterinær selv i dag med syk rotte.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Milla »

Siv M wrote:jeg har nå fått metacam til smurfine med en veldig høy dosering for hun skal ha dosering til 4kg :shocked: kan dette stemme, synes det høres forferdelig mye ut til en liten kropp, har spurt matmor på pm men har ikke svart noe ennå på det.
Hva slags smertestillende har du fått ? Metcam?
og i hvilken dosering ?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Så, bar Siv. Ser fremt til å høre hvordan det går
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Milla wrote:
Siv M wrote:jeg har nå fått metacam til smurfine med en veldig høy dosering for hun skal ha dosering til 4kg :shocked: kan dette stemme, synes det høres forferdelig mye ut til en liten kropp, har spurt matmor på pm men har ikke svart noe ennå på det.
Hva slags smertestillende har du fått ? Metcam?
og i hvilken dosering ?
Jeg fikk metcam 0,5mg
dosering til 4kg
i følge matmor på pm nå så er det riktig dosering

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Milla wrote:Det er helt forferdelig å høre de skrike og pipe sånn, hjertekjærende. Men det må gjøres, dessverre. Det er bra han lot deg klappe han. Jeg bruker alltid å gi de en godbit rett etterpå, og si at de var flinke. For da ble plutselig fokuset godbitene, og medisineringen var glemt :nottelling:

Hadde jeg ikke blandet ut med medisiner tok hun det i stor jafs, hadde jeg blandet det med medisiner så viste hun det. Helt utrolig!
Selve medisineringen har gått greit, i det siste har du kun fått mikstur når de har blitt medisinert.
Nå er hun som ikke var så veldig tillitsfull, gått til de store osteengene for noen år tilbake... Har siden da kun hatt fra oppdrettere...
De er ikke så veldig mye enklere å medisinere av den grunn :giggle:

Men det er godt han tok det most i litt banan, det gjør ting mye enklere ;) Men så klart, øyedråpene er nok litt mer vanskeligere. Du får heller tenke at dette er godt for han.
Uff ja Milla. Grusomt når de skriker. Neste gang skal jeg gjøre som du skriver, å ha en godbit klar som han får med en gang etter dråpene. Men han pleier ikke å spise noe om han ikke er i nærheten av buret/ sofaen. De trygge områdene. Jeg ga han mais i buret etterpå og det spiste han med god apetitt. Kvier meg på ny økt i morgen :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

Matmor wrote:
matmor på pm men har ikke svart noe ennå på det.
Matmor har svart nå... jeg har vært hos veterinær selv i dag med syk rotte.
Tusen takk for betryggende hjelp matmor :cheer:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Ja, det veldig godt å noen å spørre når det røyner på. Takk til Matmor!
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Milla »

Det var samme dosering som jeg fikk til hun min ;)

Synes det er like forferdelig hver gang jeg må gjøre det, men de må ha det slik at de blir friske :)

Her får jeg ikke blandet ut en gang, de veit at det er oppi der. Så her er det sprøyter inn i munn, og så godbit :) så er man ikke sur på mamma lenger :giggle:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply