Rasmus sin helsetilstand

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

:rofl: du kan skrive en bok om hvordan få i egne rotter medisiner ved sykdom, monlan :giggle:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Matmor »

Rottene kan dessverre ikke fortelle oss om de har vondt eller bare er kvalme, og smerter kan også forårsake kvalme, så de går litt over i hverandre. De kan selvsagt ha mekanismer som får dem til å tygge på ting fordi de følerseg uvel, men det at de faktisk spiser noe som ikke er matvarer regnes som tegn på smerter i følge manualer om dyrehold i laboratorier.

Du skriver jo at det er fremgang både med øyet og med headtilten, og det er flott :cheer: Krysser fingre for at det fortsetter slik! Det jeg mener er at både mennesker og dyr blir fortere friske hvis de slipper å gå med smerter. Smerter gir stress. Dyr, inkludert mennesker, har for mye gammel arv som tilsier at stress betyr: slåss, flykt - eller dø. Å investere i langtidprosjekter som å nedkjempe en infeksjon får rett og slett lavere prioritert når kroppen opplever vondter. Derfor er det viktig at du fanger opp de smertesymptomer som er og diskuterer dem med veterinæren når en rotte bruker lang tid på å bli friskere.

Jeg forstod det som om rotta levde på youghert og most banan/kokt mais, og det er selvsagt tynt hvis det skal holde ut en antibiotikakur eller to. Hvis han spiser normalt av tørrforet halve døgnet, og ikke går stadig ned i vekt høres det litt mer betryggende ut. :rat:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Siv M wrote::rofl: du kan skrive en bok om hvordan få i egne rotter medisiner ved sykdom, monlan :giggle:
:lolface: Ja, Siv ikke sant. Uffameg. Fikk i halve dose nå og skal gi han resten om en times tid.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

hehe høres jo greit ut, mye styr for deg men ikke så mye stress for han :smile: hovedsaken er jo at han får det i seg å blir bra da til slutt.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Matmor wrote:Rottene kan dessverre ikke fortelle oss om de har vondt eller bare er kvalme, og smerter kan også forårsake kvalme, så de går litt over i hverandre. De kan selvsagt ha mekanismer som får dem til å tygge på ting fordi de følerseg uvel, men det at de faktisk spiser noe som ikke er matvarer regnes som tegn på smerter i følge manualer om dyrehold i laboratorier.
:rat:
Ja, da skjønner jeg. Skal følge med på hvor ofte han gnager/ spiser på papp og papir. Og om han virkelig spiser det.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Matmor wrote: Du skriver jo at det er fremgang både med øyet og med headtilten, og det er flott :cheer: Krysser fingre for at det fortsetter slik! Det jeg mener er at både mennesker og dyr blir fortere friske hvis de slipper å gå med smerter. Smerter gir stress. Dyr, inkludert mennesker, har for mye gammel arv som tilsier at stress betyr: slåss, flykt - eller dø. Å investere i langtidprosjekter som å nedkjempe en infeksjon får rett og slett lavere prioritert når kroppen opplever vondter. Derfor er det viktig at du fanger opp de smertesymptomer som er og diskuterer dem med veterinæren når en rotte bruker lang tid på å bli friskere.
:rat:
Du har et viktig poeng der med smerter og stress. Har ikke tenkt på det slik. For det er klart at han ikke vet at en eventuell smerte er noe som går over, om så og så mange dager når han er godt i gang med den fæle kuren. Han lever/ føler her og nå. Jeg har en avtale om å ringe veterinæren i morgen for å se på hvordan det har gått. Skal høre med henne om smertestillende. Men er det også noe som smaker fælt? :worry:

Jeg snakket med veterinæren om å få smertestillende dagen etter vi begynte på forrige kur. (Den kuren sa hun etterpå at var feil både i medisin og styrke, så Rasmus har måtte gå en uke lenger enn nødvendig :sjokkert: ). Men da sa hun at han ikke kunne få smertestillende pga kortisonkuren. Det er sikkert min feil for jeg sa til henne at jeg ikke kunne se at han hadde smerter, for på det tidspunktet var han mer aktiv enn nå.
Men dagen etter den første dosen så tenkte jeg at vi uansett kunne gi smertestillende for å sjekke om han fikk en positiv reaksjon på det. Tror jeg las noe her på forumet som du eller Siv skrev om å akkurat det. Og ble litt sjokkert når jeg hørte at han ikke kunne få smertestillende pga kortison. Men jeg trodde egentlig ikke at han hadde smerter da, men jeg viste at symptomene med headtilt og nysing og forstørra øye trolig kan være smertefulle.
Men dessverre har jeg glemt det med smertestillende nå etterpå, i all medisineringen og alle undersøkelsene, oppturer og nedturer. Uffameg. Men i morgen skal jeg ta det opp med henne igjen. For han går ikke på kortison nå.

Takk for tilbakemelding.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Matmor wrote: Jeg forstod det som om rotta levde på youghert og most banan/kokt mais, og det er selvsagt tynt hvis det skal holde ut en antibiotikakur eller to. Hvis han spiser normalt av tørrforet halve døgnet, og ikke går stadig ned i vekt høres det litt mer betryggende ut. :rat:
Skjønner at du ble bekymret. Men jeg var litt uklar i beskrivelsen.

Om morningen lager jeg blandingen med banan/ mais og medisiner. Jeg prøver først å gi han litt joughurt, men det meste han spiser av det er å slikke av fingeren en gang. Ikke fordi han ikke orker å spise, men fordi han ikke liker joughurt. Loffen elsker det. Så setter jeg fram fatet med medisin og han spiser som regel ca halve dosen. Uten medisin ville han ha spist alt på et øyeblikk. Så venter jeg ca en time og prøver igjen. Dersom han da ikke vil ha så mater jeg han og da har han spiste opp resten og slikket av fingrene mine. Så gir jeg agurk, druer, appelsin og/ eller kinakå for å få i han væske, for jeg er usikker på hvor mye han drikker. Mens han og Loffen spiser frukt så legger jeg en hånd med Rat Nature i skåla. Når jeg kommer hjem fra jobb er alt eller i alle fall det meste spist opp. Jeg vekker han for å gi litt joughurt. Men er litt opp og ned om han vil ha eller ikke. Så sover de til ca kl 20. Da kvikner de til liv og som regel kommer til døra for å få mat. Har hendt at jeg har måtte lokke på de for å få de til å komme fram. Og det er ikke noe godt tegn. Men i dag kom de fram begge to. Jeg gir først litt joughurt. (Duppa litt spagetti i joughurt i kveld og da gikk det ned) Så får han kvelsdosen sin på samme måte som på morningen. Og så frukt med mye væske etterpå. Så litt havreknekkebrød eller middagsrester eller noe annet snaks. Når jeg går til sengs så gir jeg de en halv mandel til kos og en hånd med Rat Nature til nattmat. Jeg har ikke veid Rasmus men er rimelig sikker på at han har lagt på seg. For nå får han spise så mye han vil, nesten. Før har jeg måtte begrense han, for alt gikk ned, også halve Loffen sin porsjon. :klaskepanne: :smile2:

Fikk i han medisinen i kveld også. Puh :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

utmeldt

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by utmeldt »

Ikkje alltid lett å forstå seg på desse rottene våre, og jammen ikkje alltid lett å få i dei medisner. Høyres ut til at du steller veldig godt med Rasmus. :cheerful: Mine rotter får Metacam dråper som smertestillande medisin, den smaker/lukter honning. Eg blander den med yoghurt, og blandingen er vekke på eit blunk. Har du prøvd å blande dei andre medisinen med f. eks jordbærjoghurt ( ikkje naturell). Til og med dei mest skeptiske av rottene mine må gi tapt for fristelsen når denne blir servert.
Fortsatt god bedring :)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Siv M wrote:hehe høres jo greit ut, mye styr for deg men ikke så mye stress for han :smile: hovedsaken er jo at han får det i seg å blir bra da til slutt.
Ja, det føles godt å få det til på denne måten, for jeg hadde ikke klart å tvinge i han med sprøyte. Jeg må dryppe han om morningen, det får holde. Det går også lettere for hver dag. Virker ikke som dråpene plager han, men at det er det å bli holdt fast som er verst. For de første dagene merket han knapt dråpene for han ble matet med mais mens vi dryppa og han gnafla det i seg. Men nå har han skjønt opplegget og vil ikke ha maisen. Skal prøve å avlede han med spagetti i morgen. Det elsker han.

Ja, det er mye styr med alt dette, men det går i grunnen fint. Jeg hadde uansett brukt den tida på gutta mine. Men hadde det gått nedover med han, som med Smurfine så hadde det vært fælt og ville ha føltes om et ork og jeg ville ha kviet meg. Følte med deg i den prosessen du var gjennom. Jeg er optimistisk enda og prøver så godt jeg kan å gi han et godt liv.. men så er det dette med smerter og om jeg tolker han rett, som gnager hull i hjertet mitt... :trist2:

Loffen har vært i kjempeform i kveld!!! Han er ikke redd for å bli løfta opp lenger og kommer fram til oss for å bli løfta. Er myk og god i kroppen og stritter ikke så mye i mot som før. Han henger ikke i hånda enda, men er på god veg. Verdens deiligste lille rottemann. Trygg og god. :kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

iwonamo wrote:Ikkje alltid lett å forstå seg på desse rottene våre, og jammen ikkje alltid lett å få i dei medisner. Høyres ut til at du steller veldig godt med Rasmus. :cheerful: Mine rotter får Metacam dråper som smertestillande medisin, den smaker/lukter honning. Eg blander den med yoghurt, og blandingen er vekke på eit blunk. Har du prøvd å blande dei andre medisinen med f. eks jordbærjoghurt ( ikkje naturell). Til og med dei mest skeptiske av rottene mine må gi tapt for fristelsen når denne blir servert.
Fortsatt god bedring :)
Takk for råd. Dessverre så liker han ikke jordbærjoughurt. Merkelig nok. Alle rotter jeg har hatt før , inkl Loffen, har slukt det. Når jeg får nye smårotter så skal jeg forsikre meg om at de spiser joughurt, for å få det i dem i tilfelle de må ta antibiotika pga den gode virkningen joughurt har for magen.
Har også prøvd leverpostei og spagetti/ kjøttdeig/ tomatsøus, men ikke tale om. Og brun saus, og med majones. Nytter ikke. Han bare lukter på det og rygger. Han er heldigvis hekta på mais og banan så det er nok det som fungerer på han. I dag spiste han først halve porsjonen med medisin, så blanda jeg den andre halvparten med kokt ris og ga han det en time senere og da gikk det ned :cheeeers:

Fint at smertestillende smaker honning. Da er det håp om at han vil like det.

:kisses:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

monlan wrote:
Siv M wrote:hehe høres jo greit ut, mye styr for deg men ikke så mye stress for han :smile: hovedsaken er jo at han får det i seg å blir bra da til slutt.
Ja, det føles godt å få det til på denne måten, for jeg hadde ikke klart å tvinge i han med sprøyte. Jeg må dryppe han om morningen, det får holde. Det går også lettere for hver dag. Virker ikke som dråpene plager han, men at det er det å bli holdt fast som er verst. For de første dagene merket han knapt dråpene for han ble matet med mais mens vi dryppa og han gnafla det i seg. Men nå har han skjønt opplegget og vil ikke ha maisen. Skal prøve å avlede han med spagetti i morgen. Det elsker han.

Ja, det er mye styr med alt dette, men det går i grunnen fint. Jeg hadde uansett brukt den tida på gutta mine. Men hadde det gått nedover med han, som med Smurfine så hadde det vært fælt og ville ha føltes om et ork og jeg ville ha kviet meg. Følte med deg i den prosessen du var gjennom. Jeg er optimistisk enda og prøver så godt jeg kan å gi han et godt liv.. men så er det dette med smerter og om jeg tolker han rett, som gnager hull i hjertet mitt... :trist2:

Loffen har vært i kjempeform i kveld!!! Han er ikke redd for å bli løfta opp lenger og kommer fram til oss for å bli løfta. Er myk og god i kroppen og stritter ikke så mye i mot som før. Han henger ikke i hånda enda, men er på god veg. Verdens deiligste lille rottemann. Trygg og god. :kisses:
Huff ja den prosessen jeg var igjennom med smurfine var ikke så bra på førsten, hun ble mer å mer sliten for hver dag jeg måtte true den i henne med sprøyte, :trist: men så begynte jeg å ha dråpene i tun fisk å leverpostei å da gikk det mye bedre med en gang, om den bare kadde hjulpet på henne.
Godt at det går fremover med guttene dine :cheerful: Stå på som du gjør nå så blir han nok bra til slutt skal du se

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Ja, fælt med Smurfine. Nå har hun det bra, i alle fall.

Nå i kveld har Rasmus vært mye ute av buret. Har til og med lekt litt med Loffen i sofaen... Lykke. har ikke lagt seg ned for å sove siden han vakna kl 20. Men har sittet i ro og vaska seg og lagt litt å hvilt seg inn i mellom. Men ikke hele kvelden som i går. Men han har spist litt på papp og papir, ikke så mye. Men det bekymrer meg, uansett. Han gnager kanskje i ca 20 sekunder så går han videre å snuser eller småspiser på Rat Nature, vasker seg eller tusler litt rundt. Så gnager han litt på papp igjen. Har sett han har gjort det tre ganger i kveld. Ser ut som han spiser det.
Så ville han ha hele meg inn i det nye bolet sitt. Han har fått ei ny eske som han liker å være inni, oppe på buret. Så nå dro han i skjerfet og i genseren min når jeg sto at med buret og snakka med han. Tar det som et godt tegn. Nå sitter han og vasker seg igjen. Syns han vasker seg oftere nå enn før, men det kan være noe jeg tror fordi jeg ønsker å tro det. Men syns virkelig at han lukta bedre bak på ryggen nå enn før, mildere liksom.
Men han har fremdeles headtilt når han går eller klatrer, men øyet er bedre.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by Siv M »

høres ut som det går sakte fremover synes jeg, skal fortsette krysse fingrer for han :cheerful: her har mine vert ute også, My var fornøyd etter 30 min, da gikk hun rundt å koste seg med havre gryn, å så når hun var fornøyd, luktet hun veldig på døren til rommet, kom bort til meg å nappet meg i bukse benet, det tok jeg som tegn på at hun var fornøyd å ville tilbake igjen, har også lagt merke til at hun ikke klarer å holde seg fast hvis hun detter ned fra balanse tau å slikt, alderen tærer nok på henne tror jeg :smile: ung jentene var hyper i 30 min å så roet de seg litt ned etter tre kvarter så var de fornøyd, nå hører jeg de maser igjen hehe

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Ja, My er jo ikke så ung lenger så det merkes nok på henne. Håper hun slipper å gå gjennom mye sykdom når den tid kommer men sovner rolig inn.

Du er så heldig som har de to små. Og det er My også. Slik at hun ikke er alene nå. Blir koselig når du får en liten til. Jeg ønsker meg også to smågutter til.
Når guttene våre vil tilbake til buret så stiller de seg på armlenet på buesofaen og venter på at taxien skal hente de. :-)
Veldig greit å ha et eget rom der rottene kan leke, slik som du har. Vi har lagt endel ting i sofaen som de leker med, samt puter og et pledd. Der liker de å være. Vanligvis. Rotter er herlige kjæledyr. Er alt en kan ønske seg. Bare at de lever så kort tid og mye sykdom på dyr fra zoobutikker.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Rasmus sin helsetilstand

Post by monlan »

Du har et så nydelig profilbilde, Iwonamo :hearteyes:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply