Rotte som nyser

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Hei, kjøpte to hunnrotter i går, og klarte å gjøre den feilen at jeg hadde flis i reiseburet. Jeg vet ikke om den ene rotta var slik i dyrebutikken, men hun driver å små nyser og høres litt tett ut i nesen. Dette har hun vært siden i går. Hadde håpet på at år jeg fikk dem vekk fra sponet at det skulle bli bedre. Hu andre driver ikke å nyser så skjønner ingenting.
Noen som vet hva som kan være galt og hva jeg kan gjøre med det?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som nyser

Post by Siv M »

kan være de reagerer på sagflisen eller at du har fått rotte med luftvei infeksjon

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Da er det i såfall hun ene som har det "/ Men nå er det ikke noe flis i buret i det hele tatt, kan hun bli bedre i løpet av noen dager? Eller burde jeg snakke med en dyrlege?

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotte som nyser

Post by Milla »

Det mye disse rottene kan reagere på. Det viktigste du har gjort nå er å fjerne flisen, det irriterer luftveiene til rottene.
Samtidig så har du hentet de i går, de er nok stresset og de kan nyse de første dagene du har de pga stresset av flyttingen, nytt sted, nye lukter osv. :cheerful:

Om det høres ut som hun surkler så ville jeg tatt med henne til dyrlegen en tur. Om det ikke har gitt seg om et par dager ville jeg tatt en tur til dr. Dyr ;)

Gratulerer med småttisene :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Nei ikke noe surkling takk og lov :cheesy: Høres bare ut som en tett nese. Men nå har jeg hørt et og annet om tropehagen zoo så kanskje det er no der og.
Får krysse fingrene for at det blir bedre :boing:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotte som nyser

Post by Milla »

Se det an :cheerful:
Om det ikke har gitt seg/blitt bedre inn fredag, så skader det ikke å ta en liten helsesjekk på jentene på lørdag ;)
Men jeg er "hønemor" :giggle:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Aldri hatt hetterotter før så dette er nytt for meg, men bedre å være på den sikre siden :cheesy:
Ene rotta jeg kjøpte hadde jo blitt levert tilbake fordi hun var "usosial", men i går gikk hun tilogmed på fanget mitt :boing:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotte som nyser

Post by Milla »

Tamrotter er felles begrepet, hetterotte er begrep for "tegning" på rotta :cheer:

Les litt rundt på forumet her, så lærer du myye :glise:

Rotter fra dyrebutikk er ikke spesielt sosial etter min erfaring, ofte veldig redde da de ikke har blitt sosialisert i butikken. Men med litt arbeid og tillitsbygging mellom deg og rottene, så blir de fantastiske :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Ja merket det selv med Chinchillaene mine, den fra dyrebutikk er fremdeles shy selv om hun tar godbiter og sånn, mens hun fra oppdretter liker å sitte på fanget å få kos.
Forhåpentligvis blir rottene glad i meg etterhvert :P Er vel en hetterotte og en nakenrotte da for å være eksakt :3

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotte som nyser

Post by Milla »

Det er vesentlig forskjell på fra oppdretter som har begynt tidlig med sosialisering, enn fra dyrebutikk der de fleste ikke blitt sosialisert...

Er det hun nakne som nyser?
Det er en ganske del ekstra med nakenrotter med tanke på sykdom og hvordan de holdes. Har selv ikke hatt det, men de skal ha en del varme ting de kan legge seg inn i for å holde varmen og slikt.

Marit her inn er ekspert på det :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Nei det er faktisk frøkna med pels som nyser, de har nå fått en ulldott og håndklebit, men de ligger inne i plast huset. jeg vurderer nesten å ta det ut.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Rotte som nyser

Post by Milla »

Legg litt fleece(teppe) bit inne i huset ;)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

xlittlemushroomx
Pinky
Posts: 14
Joined: 08 Oct 2011, 13:55
Kjønn: Kvinne

Re: Rotte som nyser

Post by xlittlemushroomx »

Var hos dyrlegen med de, og hun sa det kunne være plasma et eller annet, og en annen ting, så begge rottene fikk to sprøyter hver og en skikkelig hestekur med piller. Nå er de på bedringensvei takk gud:)
Og som en advarsel synes jeg folk skal være litt skeptiske til tropehagen zoo på Borg.
Ga de beskjed om den syke rotta og de ga meg beskjed om å dra til dyrlegen, og da jeg ringte de etterpå DA sa de at de kunne betale regningen OM jeg hadde brukt deres dyrlege..
Men synes selv det var en dårlig ide å dra en syk rotte (som forøvrig begynte å gå i ring og helle til den ene siden) sitte i et reise bur i 1,5 timer for å komme til akkurat deres dyrlege

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som nyser

Post by Siv M »

huff hørtes ikke bra ut, nei jeg kjøpte min molly på tam butikken i dike veien i fredrikstad å hun nyser også, hun er litt bedre nå, siden hun går på medisiner, jeg ville heller ikke bruke deres veterinær, som de i tillegg ville ha i noen dager der å medisinere selv, jeg stolte ikke helt på opplegget å brukte min egen vett istedet.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotte som nyser

Post by Siv M »

Det ikke jeg skjønte var hvorfor de ville ha rotten min inne hos deres veterinær for behandling osv i flere dager , når jeg kan gi henne medisin hjemme der hun føler seg trygg syntes det hele hørtes rart ut å flere andre her reagerte på dette, jeg dro til min egen veterinær å fikk beskjed om at hun hadde øvre luftvei infeksjon eller virus, hun har snart gått på kur i 1 uke å nyser litt mindre å hun er helt propell på kvelden når hun er på lufting. jeg skulle gå på kuren 1 uke, med forlengelse av en uke til hvis hun ikke ble helt bra, så jeg må nok kure henne enda en uke tenker jeg

Post Reply