Ny rotteeier, bekymret!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Ny rotteeier, bekymret!

Post by Benchface »

Hei! Er ny rotteeier, og har en 2 mnd gammel rotte som jeg er litt bekyrmet for. Vi gir har en matskål som vi har ca. en stor handfull med mat i hver kveld, og neste morgen er alt av maten borte. :yumm: Han får også mat rester flere ganger om dagen (litt paprika, agurk osv), men han virker alltid sulten! Han står ofte på det stedet vi gir han restemat, og spiser unaturlig mye for en slik ung rotte, i tillegg til at han ikke har vokst så mye som en ville ha trodd han skulle på så mye mat. Tror dere at det er noe feil med han, eller er det bare normal "vokse spising"? :hmmm:
(Vet at det er utrolig dumt å bare ha en rotte, vil gjøre noe med dette snart!) :bleh:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Niana »

Hei og velkommen til forumet! :)
Det hørtes ut som en matglad liten tass, ja. Vet du hvor mye han veier?
Dere er sikre på a han faktisk spiser all maten? Noen rotter gjemmer maten andre steder i buret :P Hva slags tørrfòr får han?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Benchface »

Hei, takk for raskt svar!

Vi er ganske sikre på at han ikke gjemmer maten, finner aldri noe mye mat i buret, kanskje en liten bit noen ganger, men ikke nok til å tro at han gjemmer mesteparten av maten sin! :sneak:
vi bruker Beaphar, Extra Vital, rat, som vi kjøpte på dyrebutikken Buddy her. :) Vi er usikre på hvor mye han veier, har aldri veid han før eller vært hos vetrinær, siden han er veldig ny her.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Niana »

Blir gjerne raskt svar når man sitter døgnet rundt og snoker på forumet ;)

Hvis du har kjøkkenvekt kunne du veid han og vi kunne sett om han er unomalt stor eller liten for alderen :)
Har han mye inventar i buret sitt? Er han mye ute og i aktivitet om dagen? Tenkte at kanskje han spiser av kjedsomhet siden han er alene. Dere bruker en av de bedre fòrene i hvert fall :)
Om han holdes i aktivitet og det ikke er noen stor vektøkning/tydelig ansamlig av fett rundt magen ville jeg ikke bekymret meg for mye :) Hannrotter skal vokse og bli store, og mange av dem er noen skikkelige matvrak. Jeg har 7 hannrotter nå fra alderen 3 mnd til 1,5 år, og de spiser meg ut av huset føler det som, hehe. Må fylle store matskåler hver dag.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Siv M »

Niana wrote:Blir gjerne raskt svar når man sitter døgnet rundt og snoker på forumet ;)

Hvis du har kjøkkenvekt kunne du veid han og vi kunne sett om han er unomalt stor eller liten for alderen :)
Har han mye inventar i buret sitt? Er han mye ute og i aktivitet om dagen? Tenkte at kanskje han spiser av kjedsomhet siden han er alene. Dere bruker en av de bedre fòrene i hvert fall :)
Om han holdes i aktivitet og det ikke er noen stor vektøkning/tydelig ansamlig av fett rundt magen ville jeg ikke bekymret meg for mye :) Hannrotter skal vokse og bli store, og mange av dem er noen skikkelige matvrak. Jeg har 7 hannrotter nå fra alderen 3 mnd til 1,5 år, og de spiser meg ut av huset føler det som, hehe. Må fylle store matskåler hver dag.
ikke bare gutter som er matvrak, My var også det å jammen ser det ut som lille molly på 2 mnd også er det hun har en liten mage allerede :giggle:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Niana »

Siv M wrote: ikke bare gutter som er matvrak, My var også det å jammen ser det ut som lille molly på 2 mnd også er det hun har en liten mage allerede :giggle:
Hehe, ja jenter kan helt klart være matvrak også. Som Marlens Pudding :) men hannrotter skal gjerne spise mer for å vokse mer :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Matmor »

Vekt og bilde i kombinasjon vil kunne si ganske mye om hvordan han ligger an. Vekt alene tar jo ikke høyde for om han har bred benstruktur/kort i kroppen.
Det heder at rotter har innvollsorm. Dette kan føre til glupende appetitt uten at de legger på seg. Hvis rotta er påfallende tynn til tross for spisingen ville jeg ha kontaktet veterinær og prøvd å finne ut om noe så enkelt som tarmparasitter er årsaken.
:rat:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by wollf »

små rotter spiser myyye. la det være tørrfor i buret til en hver tid. de trenger ikke å regulere maten slik man gjør med hund og katt.
små i vekst bør få ekstra mye mat. jeg har hatt noen rottekull som har spist meg ut av huset og noen som nesten ikek spiser. det er store forskjeller der.

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Benchface »

Har ikke noe kjøkkenvekt eller vanlig vekt i huset i det heletatt, desverre, men han er ikke store karen altså!
Legger med et bilde at han da. https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 3035_n.jpg

Matmor: har tenkt på innvollsormer selv, akkurat vært i gjennom det med pus hjemme hos oss! :hmmm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Matmor »

Han ser slank ut på bildet, men det er vanskelig å se om han er uvanlig tynn eller ikke. For det første er bildet uskarpt slik at det ikke går an å se hvor tydelig benstrukturen hans er under pelsen, og for det andre strekker han på seg på bildet. Rotter som ellers er ganske normalt bygget ser ofte veldig smale ut når de strekker seg :)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Siv M »

mange av oss har jo veldig høy forbrenning kan det være slik med rotter også tro, at den lille gutten bare har høy forbrenning ? Jeg hadde to rotter en gang jenter da men den ene var alltid slank å fin mens den andre hadde bolle mage :giggle:

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Benchface »

Hm, kanskje det! :smile: Man ser ikke benbyggningen noe ekstremt under pelsen, så han er nok ikke noe særlig undervektig. :)

Vist han ikke legger på seg noe så tar jeg vel en liten tur til vetrinæren når jeg har spart opp penger til det. :flau:

Han har mange bokser, leke og slikt i buret, og vi tar han ut ofte, så tror ikke han kjeder seg så utrolig mye heller. Forhåpentligvis :p

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Siv M »

det blir ikke det samme som når han har en venn å leke med om natten da han er mest aktiv, så håper du finner en kompis til han snart :smile:

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by Benchface »

Ja, leter etter en kompis på forumet og Finn, men var ikke så mye akkurat nå. :(

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ny rotteeier, bekymret!

Post by wollf »

Flere henter kull nå da.

Post Reply