Helse hos omplasseringsrottene

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

To av guttene jeg fikk inn har porfyrin kun fra ene øyet, som har størknet. Kan dette være øyekatarr? Har fjernet det med lunket vann og bomull og skal prøve å holde det veldig rent hos de. Sokrates har også en veldig liten kul ved skulderen/halsen, og jeg tror den ligger under huden, men jeg "får ikke lov" til å sjekke ordentlig om det kan være sårskorpe.

Jeg vil ikke stresse de med å ta de med til veterinæren enda, siden de akkurat har kommet hit og det virker som om alle både spiser og drikker godt og er ved god form sånn generelt. Har antibiotika liggende fra en kur med luftveisinfeksjon, står at den er holdbar til 2014 eller noe, kunne jeg ha satt de to med størknet porfyrin på en tidagerskur, og se om det blir bedre av det? Eller bør jeg vente til jeg har vært/rådført meg med veterinær?

Ellers har ene eldstejenta, Live (som vi skal ha til hun dør) en kul ved bakre beinet, men hun er over to år gammel og dårlig til beins, så jeg vil ikke til veterinæren med henne med mindre det er for å avlive, og hun er fortsatt glad og nysgjerrig og så aktiv som hun klarer og spiser som bare det.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Matmor »

Å sette igang med antibiotikakur uten å ha konsultert veterinær er sjelden lurt. Hvis du gir antibiotkum som ikke er virksomt, øker du bare faren for andre resistente bakterier. Øyekatarr behandles uansett best lokalt med dråper, ikke med en mikstur som virker på hele kroppen, inkludert tarmfloraen. Hvis det bare er litt porfyrin kan du se det an noen dager og prøve å bruke saltvannsdråper på øyet.

Hvordan definerer du liten kul (den på hannen)? Hvis den ikke vokser, og er mindre enn et maiskorn, ville jeg ha antatt at det var en abscess og ventet og sett om den sprakk av seg selv.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

Det er bare størknet porfyrin på ene øyet på to av de.

Jeg vet ikke om den kulen vokser, har bare hatt de i tre dager! Men den kjennes ganske grov ut på ett vis? Skal følge med på han og se om den vokser! Hvor fort vil det vokse hvis det er svulst, eller varierer det veldig??
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Matmor »

Det er ikke uvanlig at øyekatarr eller betennelse bare rammer det ene øyet. Hvis det er stress eller systemisk sykdom som ligger bak, pleier det å være porfyrin fra begge øynene.

Det er så stor forskjell på kreftsvulster at det er helt umulig å si hvor fort de vokser. Noen vokser synlig fra en dag til en annen. Andre endrer seg knapt på måneder.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

Har heller ikke sett mye porfyrin fra nese på de. Er det veldig smittsomt? Og kan jeg vente med å dra til veterinær (vil nødig stresse de med det enda nå som de er så nye her)

Det jeg har gjort til nå er at jeg har fjernet det som er rundt øynene, og jeg tenkte å rengjøre buret/bytte køyer og hus ofte og se an formen på de.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Matmor »

Jeg har litt blandede følelser her. Hvis det hadde vært dine egne rotter som du hadde hatt en stund: Siden du har to stykker som har ett slikt øye samtidig, ville jeg tro at de har smittet hverandre. Men det har ikke smittet fra det ene øyet til det andre på samme rotte, så det virker ikke veldig smittsomt heller. Hvis øynene ikke virker betent - altså at det er bare porfyrin du ser, og selve øyet ikke er irritert, kan du bruke saltvannsdråper eller kunstig tårevæske til over helgen for å se om det hjelper. Mange små øyeninfeksjoner går over av seg selv på kort tid, og dråpene lindrer en del plage.

Det som bekymrer meg er at det er omplasseringsrotter du vet lite om, og at den ene også har en kul du føler deg usikker på. Du skrev ikke noe om hvor stor kulen er, men når du beskriver den som grov, høres det ikke ut som en helt vanlig abscess for meg. Selv om du ikke har lyst til å stresse dem mistenker jeg at hvis du er såpass bekymret for helsen deres at du vurderte å starte opp med antibiotika, er det sannsynligvis en grunn for det, selv om de begge beveger seg normalt og spiser normalt. Du har hatt rotter lenge nok til å ha sett porfyrin før... Derfor er magefølelsen min at disse rottene kanskje skulle ha vært hos veterinær. Den er basert på din uro.

Det er mulig jeg mistolker det jeg leser, men da vet du i alle fall hvorfor jeg skriver som jeg skriver.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

Tror jeg er litt dårlig på å formulere meg, er ikke så veldig urolig egentlig Jeg har bare ikke hatt noen med øyekatarr! Så vet lite om det. De ser lite plaget ut, men jeg tenkte at hvis de hadde fått antibiotika hadde de blitt kvitt det uansett. Er ikke så veldig bekymret, hadde bare antibiotika liggende. Vet de(den ene) har hatt det lenge da forrige eier sa at det var den hvite som slet med porfyrin og derfor "så dårlig".

Kulen er som en mais, som du sa, kanskje bittelitt større, og ligger ett eller annet sted mellom hals og skulder på en måte. Har hatt en rotte med sånn størrelse kul før, på ca samme sted og det var hoven kjertel, da fikk han antibiotika for det i ti dager. (Men skjønner nå at det kanskje ikke er så lurt med "selvmedisinering") Det jeg mente med grov var at det kanskje kunne ha kjent ut som sårskorpe, men har ikke fått kjent så nøye på han enda.

Øyekatarr hos mennesker smitter vel veldig fort? Mener å huske at jeg måtte være nøye på å vaske hender da jeg hadde det for mange år siden, og kaste mascara og øynesminke og det som var. Aner ikke hvordan det er hos rotter.

De tas selvfølgelig med til veterinær om plagene forverres eller det ikke går over, men jeg syns det er kjekt å vite om det er noe jeg kan gjøre selv først. Og som du sier så kan jo øyeplagene gå over med litt hjelp? Kulen skal jeg følge nøye med på, og så skal jeg prøve å få kjent ordentlig på de andre guttene og, tilfelle det er noe på de også.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

Kulen er forresten ikke en kul! Den er hvert fall ikke helt rundt, men litt flat og ligger helt øverst i hudlaget! Kjennes grov ut siden den er helt øverst i hudlaget og derfor er pelsen litt mer utstående akkurat der.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

De syns det er helt greit med øyedråper. De har fått det en til to ganger om dagen. Og om det ikke har blitt mye bedre over innen onsdag neste uke tar jeg de med til veterinæren. Da har jeg tid på meg til å sjekke de andre godt nok, så vi ikke "går glipp" av noe.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

Vært hos veterinær i dag! Ikke noe lus, og ikke øyekatarr, bare porfyriner som jeg skal behandle litt nå og da med øynedråper! Kulen hos Sokrates var en sånn talg/fettkjertel (eller hva det nå het) Esel hadde også det, og Tonje bare klemte den ut. Så da venter jeg til det sprekker opp hos Sokrates og ser om jeg får klemt det ut hos han da. Ingenting farlig eller noe som plager dem hvert fall!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Helse hos omplasseringsrottene

Post by Sandratravolta »

Fikk to jenter forrige uke, hun ene har en kul og skal opereres på mandag, håper det går bra medhenne. Hun er reservert, og håper de som har sagt de vil ha henne ikke ombestemmer seg:) Og så håper jeg det går bra når hun opereres.

Må si det er kjedelig å få inn rotter som har kuler eller som er syke.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply