Parasitter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Parasitter

Post by monlan »

For tre dager siden fikk rottene mine den første sprøyta mot parasitter. Jeg lurer på hvor lenge parasitter og egg overlever i bur, sofaer og andre steder der rottene har oppholdt seg før sprøyte. Jeg har flere bur slik at rottene har flyttet inn i bur som ikke har vært brukt på mer enn en mnd. Jeg har sprøytet på vann med salmiakk i og tørket godt av med klut med vann. Så har burene stått ubrukt i fra en mnd til ca to mnd. Er det godt nok for å ikke risikere at levende parasitter og egg kan overleve? Jeg kan ikke tenke meg at parasitter kan overleve så lenge utenfor vertsdyret, men hva med egg?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Parasitter

Post by monlan »

Veterinær anbefalte å støvsuge sofaen grundig. Men vi har en skinnsofa der det er et stort hulrom bak i mellom sete og seterygg. Der er det så mye styr å støvsuge så det lot jeg være. Når er sofaen trygg å bruke igjen? Jeg kan jo ikke desinfisere den på noen måte, eller kan jeg?
Jeg fikk et pulver som skulle blandes med vann av veterinær som skulle være veldig effektivt. Men det måtte skylles godt. Det brukte jeg på burene. Men så har rottene også bodd i to veggseksjoner i store skap/ framskap. Er det nok at jeg sprayer på salmiakkvann og tørker godt av med klut og lar det stå ubrukt til neste sprøyte? Men der er det jo sprekker mellom platene og der kommer jeg til så godt. men jeg kan se til at salmiakkvannet renner ned i sprekkene. Vil det være nok?

Alt av inventar blir vasket i varmt vann, i vaskemaskin på 60 grader eller lagt i fryser et par dager. Er dette godt nok?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Parasitter

Post by Anniken.HH »

da mine fikk kur mot eventuelt utøy vasket jeg alt på 90 - som ikke krympet - og lot det ligge i to dager- bedre å være føre var ^^*
Jeg har antibak på sprayflaske, så jeg flyttet guttene inn i et reservebur, og sprayet ned hele buret, så spylte jeg med høytrykkspyler en million ganger, føltes det som (!!!)
Alt av hus og annet utstyr ble vasket med salmiakk-vann før det ble lagt i frysa over to netter.

Jeg har vel lest et sted at både lopper/lus/midd og eggene kan overleve i over en mnd i riktig romtemperatur :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Parasitter

Post by monlan »

Kan de leve i en mnd utenfor verten? Nei og nei. Da har nok ikke jeg desinfisert godt nok :klaskepanne: :trist2: Har virkelig ikke lyst på en runde til med vask og så begynne på nytt med kuren :trist:

Vil egg overleve noen dager i fryseren eller er det bare lusa som dør og så må en ta ny runde i frys etter vel en uke for å ta knekken på det som klekker ut av eggene?

Hvor lang tid går det før en kan være sikker på at alle eggene har klekket?
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

utmeldt

Re: Parasitter

Post by utmeldt »

Har du lest denne artikkelen her? "Alt du trenger å vite om Lus, midd og lopper på rotter" http://www.tamrotter.com/utskrifter/altlusmidd.pdf

Behandling, sanering, og overlevelsestider er beskrevet der.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Parasitter

Post by monlan »

Takk for linken.
Fyttikatta!! Om det er lopper de har så har jeg ikke behandlet godt nok. Men om det er lus eller midd så tror jeg det går bra. Krysser fingre...
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Parasitter

Post by Matmor »

Det er heldigvis veldig sjelden med lopper i Norge. Men hvis rottene dine har fått behandling, ville jeg jo tro at veterinæren har funnet noe som ser ut enten som lus/luseegg, eller nesten ikke synes (midd). Fikk du ikke høre hva de blir behandlet for?

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Parasitter

Post by monlan »

Nei, hun sa det var mot parasitter... Ikke hvilken. Hun sjekket ikke pelsen grundig for utøy. Dessuten er det umulig å få sjekket Loffen. han blir helt desperat når vi prøver å holde han fast. Han godtar nå å bli løftet. Men å bli holdt fast, det er farlig det.

jammen godt å høre at lopper er sjelden. Håper inderlig ikke at det er lopper. Men om det er lopper, erde like avhengige av vertsdyret som lus og midd er? I så fall ville vel vi også fått lopper og kløe, ikke sant?
Men vi har dessverre en fugl som har bodd i ventilen i stua i vinter. Det er en slik rund ventil som ble brukt på 70 tallet. Jeg har ikke hatt hjerte til å jage han ut. Det var så kaldt denne vinteren. Og fuglen kosa seg sikkert veldig der som det var forholdsvis varmt. Men ventilen har vært helt igjenskrudd. Men det kan jo være små åpninger som ev lopper kommer seg gjennom. Tror du det kan være en ev kilde til problemer? Det er ikke fugl der nå. Tror jeg... Ikke unger i allefall. Det har det ikke vært før heller. For det er ikke første vinteren det har bodd noen inni der. Syns det har vært så koselig å tenke på at den lille fuglen har kroa seg i varmen :kisses: Men om den fører til utøy så blir ventilen tettet til vinteren. Stakkars liten :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Parasitter

Post by Matmor »

Hvis du leser artikkelen om lus midd og lopper skal det stå noe om loppenes overlevelse utenfor vertsdyret der. Det er ikke lystig lesing.

Fuglelopper er plagsomme en kort stund etter at man er smittet, men de kan ikke overleve på mennesker, så vi er i alle fall beskyttet mot langvarige problemer med disse.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Parasitter

Post by monlan »

Uff, ja. Det var der jeg leste at de kunne leve i månedsvis. Uff. Så jeg har kommet til det at dersom det er lopper så kan ikke guttene komme tilbake til sofaen på denne side av sommeren, i alle fall. Jeg vil aldri klare å få fjerne ev lopper fra den. Må i såfall demontere den og sette den inn på et fryselager... :hmmm: Har ikke så lyst til det akkurat. Tror heller ikke at de som har fryselager her omkring (slakteri og fiskemottak) som blir jevnlig kontrollert av mattilsynet blir særlig happy over spørsmålet om å ta i mot en sofa med lopper... :sjokka: :lolface:
Så jeg satser på det som du skrev tidligere om at lopper er sjeldne og venter med mer lek og kos i sofaen... Jeg har støvsugd to lenestoler grundig og lagt på et laken på hver av dem. Så nå er det koseplassen vår :kisses: Inntil videre.

Når alle guttene har fått dose nr 2 av medisin så skal jeg sette buret inntil veggseksjonen der Ed og Charlie bodde først. Bor i buret nå. Der har jeg støvsuget grundig og vasket med ganske sterkt salmiakkvann og tørket godt av med våt klut. Bør jeg også vaske med sprit? Men i allefall, så får de da god tumleplass. Buret skal jeg spraye med det stoffet jeg fikk med veterinæren som hun sier er svært effektivt. Så det satser jeg på at blir rent for alt utøy. Så var det reiret i ventilen...

Kan fuglelopper leve på rotter? En lettelse å høre at de ikke kan leve på mennesker!
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Parasitter

Post by Matmor »

Så vidt jeg vet kan ikke fuglelopper leve på rotter. Lopper som kan leve på rotter, kan derimot også leve på mennesker og hunder og katter, så hvis du ikke har merket noe ennå tror jeg nok at sofaen er trygg for deg, og kommer til å bli det for rottene nokså snart :smile:

Jeg ville ikke ha brydd meg om å vaske buret med sprit. Har aldri hørt at det er noe særlig effektivt mot lus eller midd. Hva heter stoffet du fikk av veterinæren, som du skal spraye med, forresten? Antibac som du har nevnt tidligere er vel sprit-basert, så jeg går ut fra at det er noe annet veterinæren anbefalte.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Parasitter

Post by monlan »

Så glad for å høre at lopper fra fugl trolig ikke kan leve på rotter. Da er ikke fuglen i ventilen grunnen til at Loffen har klødd. Og at sofaen er trygg, etter neste sprøyte. skal støvsuge den enda en gang og dekke den med laken og pledd de første ukene. Men der er like mye pga skvetting. Vi har ikke klødd så da kan jeg kanskje puste letta ut når det gjelder lopper. :cheer:

Det er et hvitt pulver som blir rosa når det blandes med vann. Jeg har bare fått det i løsvekt nok til to doser. Hun sa det var svært effektivt men at jeg måtte skylle godt etterpå.
Skal prøve å huske det neste gang jeg skal innom henne.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply