midd

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Locked
chi

midd

Post by chi »

Hvordan får jeg vekk midden? nå har jeg prøvd to midd-kurer, og midden er der fremdeles...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det er nok helst dyrlegene som kan hjelpe deg med det.
Er dyrlegene sikre på det faktisk er midd det er snakk om? Har de funnet noe? Har de sett på muligheten for at det for eksempel kan være allergi?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvilke medisiner har du prøvd, hvilken dose, og hvor lenge?

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Er du forresten sikker på at smittekilden er fjernet? Ofte kan rotter smittes av midd fordi disse finnes i flis, høy e.l... Da hjelper det ikke å behandle før smittekilden er borte.
Mvh Ragnhild

chi

Post by chi »

jeg skal til dyrlegen på mandag... Sist gang jeg var der(ca. en måned siden) tok hun en skrapeprøve av huden dems og er fant hun midd. hun var ganske sikker på at det var midd siden det var midd i skrapeprøven. Hun trodde ikke det var allergi siden alle rottene hadde det.
Jeg husker ikke hva den første medisinen het, men det var en sprøyte som de fikk fire ganger med en ukes mellomrom. Den medsinen(eller rettere sagt kuren) de fikk sist gang jeg var der het lymdyp(eller noe sånt). Det er noe svovel-greier som jeg skulle bade dem i 5 ganger med en ukes mellomrom. Rottene mine ble litt bedre en stund i perioden jeg holdt på å bade dem. men ble fort verre igjen når kuren var ferdig... Jeg tror smittekilden er fjernet for jeg vasket alle tingene dems før jeg begynte å bade dem. Men det er jo litt merkelig at de ble verre igjen etterpå da? De får ikke høy eller sagflis. Hva kan midden komme av?

Dette ble litt rotete med dere forstår vel alikevel?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Tjaa.. sjelden at midd overlever særlig lenge når den ikke sitter på rotta, med unntak av noen tropiske arter som er VELDIG uvanlige her hjemme. Lus kan derimot leve opptil et par døgn hvis de har høy nok luftfuktighet og temperatur, mens lopper kan leve i månedsvis (enten som voksne eller som egg, larve eller puppe) uten å sitte på en rotte.

(PS: Ragnhild, hva er det slags merkelig dyr du har bilde av? :D)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis veterinæren fant midd så er/var det midd :)
Har du fått noen nye rotter inn i det siste, som kan ha hatt med seg midd? Har rottene dine fått hilse på andre rotter?
Den første behandlingen var sannsynligvis Ivomec, og det skal normalt ta all midden, spesielt hvis alle rottene blir behandlet samtidig, med gjentagelse etter 7-10 dager, og gjerne en 3. behandling. Be dyrlegen ta nye hudprøver, det kan jo være at midden nå er borte men at det er andre ting som plager dem? Lymdyp kan være bra mot hudproblemer, men du bør nok ikke satse på det resten av livet... prøv å finne ut om det er noe de er allergiske mot? Skift strø og se om det blir bedre (minimum 2 uker). Hjelper ikke det, så prøv å skifte for. Hva forer du de med nå?

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Heidi: Det er degus... Se http://gallery.sjefs.net/degus hvis du er nysgjerrig nok! :)
Mvh Ragnhild

chi

Post by chi »

nei, jeg har ikke fått noen nye rotter i det siste. De har heller ikke fått hilse på andre rotter. Jeg tror det var ivomec de ble behandlet med først. Lurer fælt på hva det er og hva det kommer fra... Det får jeg vel svar på i morgen.

Locked