hjelp! Rotta blir ikke bedre

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Matmor »

Rotter får lettere i seg næring hvis den ikke har så hard konsistens. Akkurat som mennesker ofte foretrekker grøt og supper og potetmos når vi er syke. Hvis du går inn på hjemmesidene mine under helse og fór kan du finne en del om oppfóring av syke rotter. Hva som er den beste metoden kommer an på hvor lenge hun har gått ned i vekt, og hvor mye.

Det er ikke godt å si ut fra poster på et forum når "nok er nok" for en rotte, med mindre det er sannsynlig at rotta har langavrige smerter eller akutte pusteproblemer. Når det gjelder luftveisinfeksjoner har jeg vært borte i både de som er mer alvorlige enn de høres, og de som ikke ser ut til å plage rotta i det heletatt, selv om det høres ut som rotta snorker, snøfter og surkler som bare det. Alder og vekttap tyder peker i retning av at dette kan være alvorlig, men et vekttap på 10 g er ikke stort.

Alle midler mot infeksjon kan gi kvalme som bivirkning, så det er alltid en fare når hun ikke spiser, at nedsatt appetitt dels skyldes medisinene. Har du sett noen forskjell på appetitten før og under medisinering?

Men du skriver i første innlegg: "denne gangen har hun ikke blitt bedre i det heletatt". Hvor lenge har hun holdt på med kuren denne gangen?

Bactrim mikstur finnes bare i én styrke. Var det samme dosen hun fikk sist som virket da?

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

hmm, hun har definitivt appetitt, virker kanskje litt slappere, men det tror jeg er mer en alders greie, haha, begge rottene er like "slappe/aktive" å begge er like gira på mat :P så.. jeg passer på å gi henne mer godbiter nå, typ nøtter og banan, babygrøt å sånn. hun er veldig glad i nøtter :D

den dosen funka først ja, 0,1 x2 per dag i 10 dager. jeg har gitt henne en halv gang mer i ca 10 nye dager nå... bør jeg slutte, fortsette, øke? jeg er helt dævv på sånt altså...
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Sandratravolta »

Samboeren min fant ut at så lenge de hadde støtte til bakbeina mens de skulle tvangsfores med medisin gikk det lettere, da ble det ikke såå mye sprelling.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

utmeldt

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by utmeldt »

iasulf wrote:den dosen funka først ja, 0,1 x2 per dag i 10 dager. jeg har gitt henne en halv gang mer i ca 10 nye dager nå... bør jeg slutte, fortsette, øke? jeg er helt dævv på sånt altså...

Eg kjenner ikkje til Bactrim doseringer, men veit at er veldig lurt å ikkje eksperimentere med medisiner på eigenhand. Om rotta di fortsatt er slapp/slappare, og ikkje er bedre i pusten etter den nye 10 dagers kuren, bør du ta kontakt med dyrlegen på nytt. Ho er gammel, og hos eldre og gamle rotter er det ofte mycoplasma som er årsaken til luftvegsproblem, og då må dyrlegen vurdere å forskrive ein anna type antibiotika enn Bactrim, antibiotika som virker på mycoplasma. Det gjer ikkje Bactrim utfrå det eg veit.

God betring til gamlemor :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Matmor »

Ta kontakt med veterinær er det eneste jeg kan foreslå. Det er tydelig at Bactrim ikke virket for hene, for etter 10 dager burde det ha vært bedring hvis det var effektivt. Den opprinnelige dosen hun fikk var svært liten, men hvis det virket første gang er det ikke rart veterinæren forsøkte igjen.

Jeg vet ikke hvordan dyregen vil vurdere tilstanden hennes, men hvis det er aktuelt med videre behandling kan du nevne for veterinæren at mycoplasmainfeksjoner ofte er medvirkende årsak til lungeproblemer hos voksne rotter. Bactrim er ikke aktivt mot mycoplasma, så hvis hun skal bytte middel mot infeksjon kan det være aktuellt å finne et som har effekt på denne bakterien.
Tvi, tvi!

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

ok. .jeg skal ta henne med en gang til for sikkerhets skyld :) Takk for alle svar.

forresten, en ting til. I dag når jeg skulle hente henne ut av buret, så beit hun. ikke hardt, men antakeligvis litt advarende, så smånappet hun etterpå. Jeg tok henne ikke ut, skal prøve litt mer overevisende snakking til henne først :P men... hvis hun nå er så redd at hun biter. hvordan skal jeg få overbevist henne om at jeg er en venn å ikke fiende? Har aldri gjort det før, foruntatt den gangen jeg bråvekte henne :P
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Eru »

Kanskje hun har veldig vondt og ikke vil du skal ta på henne? :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by monlan »

Føler med deg :kisses: Det er så fælt når rottene er syke. Masse lykke til, til deg og rottejenta di.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

Er hos dyrlegen nå. Han begynte å snakke om at det kunne være svulst eller no sånn i luftveiene... Liker det ikke... Men han var ikke sikker, så kan skulle finne noen annen medisin jeg kunne prøve... Håper bare det funker. Siden jeg er så rastløs nå, så måtte jeg bare oppdatere her litt før dyrlegen kommer tilbake :P krysser fingre og tær!!!
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by maling »

Så at du bor i Grenland, jeg har tips til dyrlege med masse erfaring og god peil på rotter! Guro ved Bamble Dyreklinikk på Rugtvedt!
Har kun vært hos henne to ganger, men hun vet virkelig hva hun snakker om, og har god erfaring med håndtering, sjekk, medisinering og operasjoner av flere slag!

Hun har ikke jobbet der så lenge, og da jeg tok med guttene på sjekk fortalte hun meg at det var første gang hun hadde fått inn rotter på klinikken der, men at en stor del av pasientene hennes der hun jobbet tidligere (en klinikk i Oslo), var rotter og andre gnagere :cheerful:
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by maling »

Hvordan går det med henne nå, forresten? Noe mer info fra dyrlegen du var hos?
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

vel, jeg fikk medisin, en annen type. Jeg er ferdig med kuren i dag, å hun hoster ikke lengere, sånn sett virker hun helt frisk. Men, hun virker veldig tynn, å når jeg ser på henne, så ser det ut som at hun puster veldig tungt. De siste dagene har hun begunt å legge seg på kanten av ting, har en hengekøye der hun ofte ligger å da ser det ut som at hun passer på å legge hodet utenfor kanten... Nå er jeg veldig usikker på om jeg burde avslutte kuren etter planen, eller fortsette noen dager til... Hostinga forsvant for 5-6 dager siden, etter det har hun pustet tungt bare... men ikke noe forskjell i det heletatt siden hostinga forsvant... Hun ser litt lurven ut... så jeg er livredd for at jeg kanskje må ta henne med til dyrlegen å la henne slippe... Hvor holder du til maling?
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by Matmor »

Hørs ikke bra ut i det heletatt. Den liggingen på kanten kan bety at rotta strever med å puste. Jeg tror du må forberede deg på at dette går feil vei og raskt :trist2: Hvis det er mulig å ringe veterinær i dag ville jeg ha gjort det og forklart saken: helst samme som så på rotta sist.

maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by maling »

Jeg holder til i Porsgrunn nå, bodde i Langesund før! Hva med deg?

Hvis jeg var deg ville jeg nok kontakta veterinær igjen, ja. Om du skulle trenge det i dag eller utenom vanlige åpningstider så er veterinærvakta Grenland tilgjengelig på 820 50 522.
Hvordan er apetitten hennes? Spiser hun og drikker hun godt? Er hun smal i øynene og har bustete/erigert pels?
Håper det ordner seg for den lille...
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: hjelp! Rotta blir ikke bedre

Post by iasulf »

Hun er "normal" i oppførselen, men hun er anpusten konstant. Når jeg har henne i genseren hører jeg vag piping... Hun aluttet å harke/hoste etter medisinen, men nå hører jeg at det er i ferd med å komme tilbake. Jeg dkjønner jo nå at jeg må en tur til dyrlegen med henne... Er bare så usikker på når... Jeg er så glad i henne, å krg skaffet meg hun å den andre jenta mi av helt feil årsak... Jeg å mannen kan ikke få unger, så jeg fant like greit ut at en rotte var en fin erstatning... Dumme meg. Er så knytta til de to små at jeg blir helt ødelagt. På lørdag skal vi reise til trondheim, med rottene, å jeg tror rett å slett ikke det er lurt å ta henne med. Det beste er nok å la henne slippe i løpet av uka, jeg kan ikke la mitt ego gå utover stakar lille... Mrn jeg lurer litt på hva jeg skal med "tjukka" - burde jeg fått meg en-to rotter til så hun ikke blir ensom, eller bare kose masse med henne til det blir hennes tur? Hun er 2 år. Jrg skal ha flere rotter, er bare så usikker på om jeg skal kjøpe rotter med så lik alder som mulig eller om jeg bare kan "blande" generasjonene uten videre. Det er jo alltids en risk for at neste rotta jeg får ikke går over ens med hun som blir værende igjen... Huff, dette var ille. Trodde ikke jeg skulle ta det såå tungt! Men dette tok virkelig kaka...
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

Post Reply