Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Ble ikke fortalt noe av dette hos veterinæren. Skal ta en telefon i morgen tidlig å høre med henne for sikkerhetskyld.
Prøvde faktisk å blande 0,25ml i blåbærsyltetøy først, men det ville han altså ikke ha.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

Ufortynnnet Baytril oral løsning og injeksjonsvæsken er irriterende for slimhinner. Det anbefales å fortynne 1 del løsning til 4 deler vann (eller melk i noen offisielle kilder) når dette skal gis i munnen.
Denne kilden nevner bare vann, men blandingsforholdet står i alle fall der:
"http://www.imb.ie/images/uploaded/swedo ... 020205.pdf"
Jeg har fått en av mine til å slikke i seg baytril selv nå ved å blande det i bringebærsyltetøy med litt vaniljesaus. Jeg har ikke sjekket bringebærsyltetøy alene.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

Matmor wrote:Ufortynnnet Baytril oral løsning og injeksjonsvæsken er irriterende for slimhinner. Det anbefales å fortynne 1 del løsning til 4 deler vann (eller melk i noen offisielle kilder) når dette skal gis i munnen.
Denne kilden nevner bare vann, men blandingsforholdet står i alle fall der:
"http://www.imb.ie/images/uploaded/swedo ... 020205.pdf"
Jeg har fått en av mine til å slikke i seg baytril selv nå ved å blande det i bringebærsyltetøy med litt vaniljesaus. Jeg har ikke sjekket bringebærsyltetøy alene.
Hvorfor blir ikke dette sagt at skal gjøres av vetrinæren ?
Jeg har aldri fortynnet selve løsningen i noe annet, unntatt de gangene prøvde ut forskjellige ting å blande det ut i. Etter mange mislykkede forsøk, så har jeg bare dratt det opp i sprøyte og gitt oralt.

Og nå føler jeg meg forferdelig for å faktisk ha gitt dem dette ufortynnet :sorry:

Betyr det at om man skal gi 0,1 ml Baytril skal den fortynnes med 0,4 ml med vann?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

NB! Det er ikke farlig om rotta har fått ufortynnet Baytril oppløsning vi munnen. Men det øker sjansen for at rotta protesterer villt på neste dose, og det vil vi jo helst unngå :ja:
Den er ufortynnet injeksjonsvæske under huden som er det store problemet med Baytril til rotter. Heldigvis er det ikka alle som får Baytril burn, men de som får det bruker lang tid på å bedres, og har ofte vondt i mellomtiden.

En grunn til at mange veterinær ikke sier noe om fortynning av oral Baytril, er at den orale væsken ikke er allment tilgjengelig i Norge. Derfor gir de injeksjonsvæsken oralt, og injeksjonsvæsken har ikke forklaringen for oral bruk.

Edit: Og ja, 0,1 ml Baytril ti 0,4 ml vann oralt.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

Matmor wrote:NB! Det er ikke farlig om rotta har fått ufortynnet Baytril oppløsning vi munnen. Men det øker sjansen for at rotta protesterer villt på neste dose, og det vil vi jo helst unngå :ja:
Den er ufortynnet injeksjonsvæske under huden som er det store problemet med Baytril til rotter. Heldigvis er det ikka alle som får Baytril burn, men de som får det bruker lang tid på å bedres, og har ofte vondt i mellomtiden.

En grunn til at mange veterinær ikke sier noe om fortynning av oral Baytril, er at den orale væsken ikke er allment tilgjengelig i Norge. Derfor gir de injeksjonsvæsken oralt, og injeksjonsvæsken har ikke forklaringen for oral bruk.

Edit: Og ja, 0,1 ml Baytril ti 0,4 ml vann oralt.
Ok, veldig greit å vite til neste gang man har behov for å gi Baytril.
Lærte noe i dag og gitt :cheerful:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Ringte veterinæren nå nettopp og ble fortalt at det KAN skje, men i hans erfaring er dette veldig sjeldent og ikke noe jeg burde tenke på, hvis jeg absolutt ville kunne jeg så klart fortynne det før jeg ga han det oralt.

Og hvordan skal jeg evt. blande ut det i sprøyta? Han vil ikke ta fra skje osv?
Hvor mye vann, melk o.l skal jeg blande med 0,25ml?
Jeg fikk en del ferdiglagde sprøyter bare med kur som holder i 10 dager 2xdaglig, ikke flaske med Baytril.


Og hvordan skal jeg oppbevare disse sprøytene forresten? I romtemperatur eller kjøleskap? Glemte selvfølgelig å spørre når jeg nettopp ringte.


Jeg har virkelig ingen peiling på medisinering og slikt, setter veldig stor pris på hjelpen fra dere alle!
Tusen takk! :kisses:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Matmor »

Baytril skal oppbevares i rompemperatur, men beskyttet mot lys. Det brytes ned veldig fort (type få timer) i direkte sollys men heldigvis ikke på langt nær så fort med vanlig inne-lys.

Nesten uansett hvilken væske/syltetøysak vi blander det ut i har så høyt vanninnhold at det er greit nok å anse som "vann". Som jeg skrev høyere opp har jeg hatt suksess med vaniljesaus og bringebærsyltetøy rørt sammen. Da har jeg sørget for at totalen som rotta skulle ha i seg, ikke var noe særlig over 2 ml.

Hvis man må gi rotta medisinen med sprøyte i munnen fordi den ikke spiser det i godsaker, er det noe herk å trekke opp 0,25 ml (eller hvilket volum du har fått beskjed å bruke), overføre det til en 2 ml sprøyte og trekke opp 4 x 0,25 ml = 1 ml vann ekstra.
Da ville jeg heller ha fylt 1 ml sprøyta helt med vann etter å ha trukket opp baytrildosen, og gitt rotta vaniljesaus og syltetøy som "premie" etterpå for å skylle bort smaken.

Ren baytril injeksjon etterlater en brennende smak i munnen omtrent som sterkt (og ufyselig) brennevin - jeg har testet det med en dråpe for å se hvor ille det var. Det er absolutt ikke noe jeg ville ha likt å ha hele munnen full av.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Milla »

Matmor wrote: Ren baytril injeksjon etterlater en brennende smak i munnen omtrent som sterkt (og ufyselig) brennevin - jeg har testet det med en dråpe for å se hvor ille det var. Det er absolutt ikke noe jeg ville ha likt å ha hele munnen full av.
Fysj! Tusen takk for god informasjon, Matmor! Her i gården skal de la vær å få baytril ublandet. Ikke rart jeg har hatt vanskeligheter med å gi baytril til dem. Vibranord har i sammenligning vært en drøm å få i dem.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Herregud, stakkars!

Utvannet sprøyta, så fikk han en ganske stor bit med sandwich is som halvveis var smeltet, han ble superfornøyd og satt å koste seg i buret i lang tid etterpå :cheerful: Det var det eneste jeg kunne hadde som lignet på vaniljesaus, syltetøy er han tydeligvis ikke glad i!



Takket være dere, og spesielt Matmor, har dere gjort Bayril-kuren mye lettere for han! :kisses:
Dumme matmor og veterinæren :justice:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Her er herren :kisses: Ja, han er veldig sjuskete i pelsen som dere vet, det er work in progress :)

Image

Image

Image

Image


Min fine gamle gutt!



Noen som har tanker rundt introduksjonen? Når er det trygt å la de andre rottene hilse på han? :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Crazyratlady »

Gogutten :hearteyes: :lovey:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Sandratravolta »

Når han er frisk og trygg på deg og omgivelsene kanskje?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by Eru »

Han er helt trygg på meg! Slikker finge, popper øyne bare jeg stryker over han, spiser mat og godis utenfor buret. :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

utmeldt

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by utmeldt »

Ein nydeleg rottemann :cheerful:

men med tanke på lusa ville eg ha venta med å la han helse på dei andre til etter den andre sprøyta....ville heller ikkje lufte han på samme plassen som dei andre ....
http://www.tamrotter.com/utskrifter/altlusmidd.pdf

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Overta syk rotte -inkompetente veterinærer! Hjelp!

Post by monlan »

ÅÅÅÅ for en nydelig gutt. Krysser fingre om at alt går bra med han.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply