Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irongirl
Pinky
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2012, 13:02

Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Post by Irongirl »

Nå er jeg helt tom for ord :/ var borte med den ene rotta mi nå i kveld ved buret og så at hun satt veldig rart å spiste. Hun har gjort dette en stund nå, men nå var det plutselig ekstremt!

Hun sitter dønn på rompa med begge bena forover, rett frem.

Når hun skulle ned fra hvor matskålen er så falt hun rett ned. Brukte ikke bakbena i det heletatt. Hva kan dette være?
Skal egentlig til dyrlegen hennes i morgen for å klippe klør men.. nå ser det ut som om hun må bli avlivet :trist2:

Hun svaier alle veier og faller / ruller overrende.
Det jeg egentlig trenger å vite er om hun har det vondt eller ikke... om jeg bare skal vente til i morgen å ringe dyrlegen med informasjonen eller om jeg bør ringe en akutttelefon i kveld

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Post by Eru »

Tenker du kan ringe å høre med veterinær vakten! De vet nok bedre enn oss her inne?
Masse lykke til :redd:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Post by Matmor »

Hvis hun har sterke til moderate smerter bør du kunne kjenne igjen noen av tegnene her:
http://tamrotter.com/utskrifter/smerterotte.pdf

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Post by WillyWonka »

Det første som slår meg...Hvor gammel er hun? er ikke uvanlig at eldre rotter mister kraft i bakbeina grunnet alderdom.

men hun svaier og ruller...? det er vel ikke ett godt tegn.. har hun head-tilt? Om hun har det, kan det være tegn på mellomørebetennelse. Dette behandles med AB. og mellomørebetennelse er gjerne smertefullt..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Irongirl
Pinky
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2012, 13:02

Re: Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Post by Irongirl »

Ingen head tilt på henne desverre... satt lenge oppe den natten og leste om forskjellige sykdommer.

Må desverre meddele at dagen derpå var hun enda dårligere. Når jeg gikk bort til buret hennes på morgenen trodde jeg faktisk hun hadde dødd i løpet av natten. Hun lå helt i ro og beveget seg ikke i det heletatt.
Men hun levde enda og dro seg tilslutt ut for å hilse på meg når jeg sa navnet hennes.

Tok henne med til veterinæren da med en gang de åpnet, men det var ingenting de kunne gjøre når hun var såpass dårlig. Hadde fått masse små "sår/skorper" på kroppen også i løpet av natten.
Hun sovnet stille inn i henda mine hos veterinæren :cry2: på det tidspunktet følte jeg det var det det eneste riktige å gjøre..
Hun var ca 1 år når jeg fikk henne i Oktober i fjor.

RIP Muffin :angel:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Post by Siv M »

så leit :( stakkar liten, godt hun fikk slippe til slutt, du gjorde det beste valget for henne.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Kan ikke bruke bakbena... HJELP!

Post by Crazyratlady »

Så trist :grine: Men du gjorde nok det riktige ja, trøst deg med at hun har det bedre nå <3

Post Reply