Barbermaskin for rotter

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Barbermaskin for rotter

Post by Sandratravolta »

Når man er hos veterinær og rottene har sår eller at de har sånne kuler som må klemmes ut, så barberes området etterpå for å lettere smøre på krem og holde pels og sånn unna såret. Så lurte jeg på da, om det kan lønne seg å ha en sånn hjemme? Tilfelle små flenger og slikt?

Noen som vet om hvorvidt dette er en god idé - og videre hvilken maskin som eventuelt kan brukes?? Ser for meg at det hvert fall må være en som ikke bråker så mye!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Barbermaskin for rotter

Post by Eru »

Jeg vet ikke om det er lurt eller ikke, det vil jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke vet, men hva med en som er beregnet på smådyr? Hvis det blir for stort, kanskje en sånn liten en for å trimme bikinilinjen? :flau: Haha! :giggle:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Barbermaskin for rotter

Post by Matmor »

Det er i alle fall mest praktisk med de maskinene som ikke har så bred barberingsflate, men er ganske smale foran. Det har hendt at jeg har rappet en avlagt barbermaskin fra et av mannfolkene i huset, men en vanlig barbermaskin blir ganske klumpete.

Likevel står ikke barbermaskin til rotter høyt oppe på ønskelisten min. Det er såpass sjelden at jeg har behov for det, selv om jeg stort sett har mellom 5 og 8 rotter her.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Barbermaskin for rotter

Post by Sandratravolta »

Har vært mye behov for det her i huset, i grunn, hvert fall den siste måneden. Først med Esel som hadde sånn kul som kan klemmes ut når den sprekker opp, usikker på hva det heter. Det gjorde vi riktignok hos veterinæren første gangen, men det kan jo gjøres hjemme - og vi antar at Sokrates har samme type kul, men den har det ikke "gått hull" på enda, så den er ikke poppeklar før om en stund. Og så fikk jo ene hannen min en liten flenge da han drepte hamstern min på søndag, ser ut til å gro fint, men jeg merker jeg syns det er myyye lettere å se og holde øye med OG å rense sår hvis det er bart på området.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Barbermaskin for rotter

Post by kikky »

De bruker mest sannsynlig enn kraftig maskin alla oyster eller moser med kirurg skjær, den smale lille typen som tar helt ned.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Barbermaskin for rotter

Post by rottegal »

Jeg har pudler som blir klippet med 40 mm skjær (klin inntil huden) på snute, labber og halerot og det er like bra, om ikke bedre enn det dyrlegen har. Det jeg bruker er en "ChroMini Moser" som egentlig er en frisørmaskin, (barberer bort hårene i nakken) men den funker ypperlig til kjæledyr. :cheerful:

Her har jeg og mange flere puddeleiere handlet maskinen: http://www.pro-clipper.com/020.030@1591 ... -black.htm
Blir ca. 900 kr ink. moms, mye billigere enn om man kjøper den i Norge.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Barbermaskin for rotter

Post by Sandratravolta »

Det blir litt dyrt da det antagelig kun skal brukes hvis det blir sår:) Men det trenger vel egentlig å være helt inntil huden? Det viktigste er vel kanskje at håra er korte nok til at de ikke kommer borti eventuelle sår? (OG at den er veldig stille så de ikke blir redde) eller finnes det barbermaskiner som ikke er sånn superfancy som også barberer inntil huden?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Barbermaskin for rotter

Post by rottegal »

Jeg har jo investert i gode maskiner fordi pudlene må barberes ganske ofte, men det vil være fullt mulig å få tak i maskiner som er langt billigere og barberer like greit. Ulempen med billige maskiner er at de ofte blir fort varme, men hvis man bare skal barbere et lite sår, så vil jo ikke maskinen rekke å bli varm :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Barbermaskin for rotter

Post by Sandratravolta »

Vil være snakk om sekunder, maks et minutt i bruk hver gang! Men KAN man bruke menneskebarbermaskin?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: Barbermaskin for rotter

Post by rottegal »

Hvis man bruker en for hår går det nok helt fint, (det er jo en sånn jeg bruker på pudlene) men en for skjegg er nok litt vondere å bruke . :)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Barbermaskin for rotter

Post by Sandratravolta »

:D okei. Kanskje jeg bare skal prøve på en av rottene for å se med den hårmaskina vi har hjemme..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply