Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Hei!
Det har seg slik at Koda, en av de 3 første rottene mine (etter mine beregninger er han ca 1år og 9mnd, men vet ikke ikke sikkert siden han er kjøpt i dyrebutikk) han er i den siste tiden blitt litt passiv av seg, og det har vel pågått over neon uker nå. Han ligger helst på de samme plassene i buret og sover en god del. Når jeg kommer å hilser på er han ikke nysgjerrig slik de andre rottene er (og han har vært før), men vil helst bare sove. Jeg har og nå kunnet løfte han (med litt protester) ut, noe jeg vanligvis ikke klarer siden han ikke liker å bli løfta og spreller fælt. Han kommer ikke ut av buret på eget initiativ lenger, det gjorde han og før selv om han aldri har vært den som har vært mest ivrig på å komme ut. Det skal sies at når han er ute av buret er han pigg, men han søker helst fort inn i buret igjen, og virker som han vil ha fred. Når jeg holder han inntill kroppen min og koser er han rolig, så er ikke det at han ikke liker selskap heller. Det virker som matlysten hans er normal og, det eneste som er noe å si på er aktivitetsnivået og nysgjerrigheten. Jeg lurer på om dette kan være tegn på alderdom eller om det kan skyldes noe annet? Han bor sammen med broren Nemo, og eg er usikker på om Nemo kanskje er litt tøff med han, for det er sjeldent at de sover sammen lenger. Nemo går jo ikke sammen med de andre, men han har vært grei med broren bortsett fra at han er sjefete da. Når Koda blir lufta går han sammen med alle (enten broren eller de andre) og han fungerer fint med alle, han er veldig snill. Siden han bare er sammen med de andre under lufting blir det litt maktkamper hver gang (ikke noe alvorlig, men litt boksing). Så jeg lurer på om han kan føle seg mobbet, eller om det "bare" er aldredommen som begynner å vise? Hva tror dere kloke og vise rottefolk? :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Matmor »

Ikke så lett å si... men jeg ville vært på utkikk etter sykdomstegn og smertetegn. Sett om han tisset mer enn vanlig (var våt under magen), eventuelt få tatt en urinprøve. Urinvegsinfeksjoner er ganske vanlige på eldre hanner, og de skal bli ganske ille før urinen blir misfarget.
:rat:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Takk for svar! :)
Ikke lett å si nei, har vært ekstra obs på sykdomstegn og pga. denne adferden, men har ikke sett noe til nå. Men skal følge ekstra godt med på han. Han er jo ikke så glad i å bli løfta på heller da, så han er jo ikke den jeg løfter mest på men får bare gjøre det for så kjenne litt ekstra på han :)

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Jeg har vært litt usikker på hva jeg skal prøve på angående Koda. Han bor jo sammen med broren Nemo, men etter at Keiko gikk bort virker det som om balansen er litt ødelagt, og Nemo er litt tøff mot ham til tider. Siden Koda har virka deppa i det siste tenkte jeg kanskje å prøve å sette ham sammen med de andre for å se om det gjorde noe med humøret. Det negative er jo at Nemo da blir alene, men det er jo egentlig bedre enn at han skal herse med andre. Men da jeg hadde tenkt den tanken viste Blu en ny side av seg selv. Under lufting ble det som vanlig litt maktkamp, siden de ikke bor sammen er de vel litt usikre. Det pleier ikke å bli noe dramatisk av seg men denne gangen blåste Blu seg opp, fikk bustepels og gnissa tenner, aldri sett han så hissig. Så da tenkte jeg at Koda skulle få litt fred for å se om det hadde noen innvirkning. Så i går plasserte jeg han i reserveburet og han har fått litt ekstra god mat og oppmerksomhet. I dag prøve jeg å la Nemo komme på besøk til han og Nemo fikk bustepels og tøffe seg med en gang. Ikke slik at han biter da, men Koda blir veldig redd, så redd at han bæsja på seg. Stakkars Koda, alle er jo slemme med han. Og han som er så snill, har aldri vært slem med noen. Usikker hva jeg skal gjøre nå, om jeg skal prøve å ha han alene litt lenger eller om jeg skal prøve å ha han sammen med de 3 andre gutta, eller prøve mer med Nemo.. Hva ville dere gjort?

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Nå ser det virkelig ikke lyst ut for Koda. De siste par dagene har helsen hans blitt forverret. Jeg har nå satt han i eget bur for at han skal få fred og ekstra god mat. Han spiser mindre og ville ikke ta imot godbiter. Han henger med hodet og er ganske apatisk. Virker som at han sliter med bakbeina og. Tidligere la jeg han i en hengekøye da jeg skulle gjøre reint i buret, der ville han ikke være og han hadde store problemer med å komme seg ned, ender med at han bare detter. Han gjør mye mindre motstand når jeg holder han (spreller vanligvis) han har i tillegg brukket en klo på ene bakfoten pga. at han har sprella så fælt tidligere når han har blitt løfta men tror det er mye mer enn det som plager han. Jeg har nå satt inn Wall-E til han for at han skal ha litt selskap, håper ikke det blir for slitsomt for han. Vanskelig å vite om han har det best i fred og ro eller om det er bedre å ha en artsfrend til stede. Men jeg tror ikke det går veien med Koda, slik det ser ut nå kommer jeg til å ta han til veterinær på mandag og tror ikke det er så mye mer å gjøre for han enn å la han slippe nå :trist2:

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by monlan »

Så leit. Nei, det høres ikke så lovende ut. Findusen min hadde lignende symptomer og det gikk bare en veg. Jeg tror han enten hadde en prolaps i ryggen eller svulst. Kanskje det er det samme med Koda. :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Ja, ikke godt å si, men det er fælt å se på når det bare går en vei og det så brått :trist2: Jeg har gitt han våt mat, i dag fikk han slik smoothie for babyer. De pleier å elske det, men var såvidt han gadd å smake på det. Tok det i en skål til han og da bare lå han med hodet oppi der. Stakkars snille, lille Koda-gutten min <3

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Sandratravolta »

:( stakkars lurven
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Ja, han har det ikke godt nå klumpen :trist2: Dette som er så trist med å ha dyr og sikkert spesielt med rotter siden de har såpass kort liv å man må gjennom dette "ofte". :(

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by monlan »

Uff, ja.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Misstenker hypofysesvulst jeg nå. Ga han en skive banan i dag og da lå han å slikka på den, holdt den ikke i frambeina for å bite av slik de normalt gjør. Når han sitter å vasker seg velter han overende og han er veldig slapp i kroppen. Høres det ut som om det kan være hypofysesvulst? Vet ikke jeg da men..
Det blir ihverfall veterinær i morgen da. <3 Koda min <3

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Eru »

Så vondt! Ønsker dere lykke til hos veterinær!
Stor klem til dere begge! :kisses:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Sandratravolta »

Er noe man må gjennom ja, og det er trist! Men det er kort tid med trist i forhold til hvor lang tid det er med glede, kjærlighet og kos!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by Crazyratlady »

Takk for omtanke <3
Jeg blir sånn frem og tilbake på hva jeg skal gjøre, liker ikke å ta valg når det gjelder liv. Han var litt kvikkere og spiste nå ikveld. Men, han spiste grøt så han lå med hodet oppi og fikk masse i nesen og tilgrisa hele snuten. Ikke normalt altså, og han holder store deler av tiden labbene knyttet, både på frambein og bakbein. :sadpace:
Men ja, det er jo mer kos og glede enn trist da. Men det er fælt nå når det står på, det verste er å de at de har det vondt.
Selv om han var godt voksen når jeg kjøpte han har jeg fått over et år sammen med han. Han har aldri blitt skikkelig håndtam, men han har alltid vært veldig snill, den snilleste av dem alle <3

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Litt bekymret for passiv adferd hos Koda

Post by monlan »

:trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Locked