LVI - behandling

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

LVI - behandling

Post by tonjek »

Fikk to 6 uker gamle jentebabyer fra TAM for to uker siden. Merket fort at de nøs en del, begge to. Har sett det an litt, og Bambi ble helt fin etter noen dager. Aleu, derimot, har bare blitt verre og verre. Hun hev etter luft sent tirsdag kveld, og tok kontakt med TAM i går, siden de skryter av gratis helsesjekk. De fikk ikke tak i veterinæren i går. I dag har lille jenta mi blitt veldig mye verre, så jeg ringte dem igjen i stad, og fikk beskjed om at jeg kunne komme bort med én gang.

Veterinæren lytta på henne, og det var visst ulyder i lungene hennes, som jeg trodde. Hun tok da fram 5 sprøyter og fylte dem med 0,2 ml med Baytril, som skulle gis en gang om dagen i 5 dager (er ikke det veldig kort?). Men første problemet er jo at mye av medisinen har rent ut av sprøytene igjen, og det andre er at det er totalt umulig å få det i henne. Vi var to stykker som prøvde iherdig en god stund, men endte med at rotta kanskje fikk i seg en dråpe, og søla resten utover alt annet...

Hva i alle dager skal jeg gjøre nå? :-(

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: LVI - behandling

Post by Siv M »

Ring til den samme vetten du var hos med henne å forklar problemet, kanskje hun finner på noe annet, hvis ikke kan du kontakte din egen veterinær om du har noen , stakkar lita jente, god bedring med henne

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: LVI - behandling

Post by tonjek »

Har ikke egen veterinær..

Men regner med at hvis jeg drar tilbake til henne nå, må jeg betale like mye igjen?

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: LVI - behandling

Post by Siv M »

det kan hende, men du kan jo ringe å høre, hvis du måtte betale den første gangen til Tam sin vett så er ikke det riktig det er tam som skulle ha betalt for det.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: LVI - behandling

Post by Sandratravolta »

Du skal egentlig ikke betale for den sjekken, men om du drar til Tonje på Tam Alna så vet hun hva hun holder på med altså!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: LVI - behandling

Post by Milla »

Det hørtes veldig lite ut å kun gi rotta det 1 gang daglig, og bare i 5 dager. Vanlig behandlingstid er 10 dager.

Enig med Sandra, Tonje på Tam Alna er flink med rotter.

Det er mulig å få resept på en flaske med mikstur av baytrilen, som du selv kan dra opp i sprøyte. Ber alltid om det, da rottene er veldig flink til å "spytte" ut og vri seg unna akkurat i det du skal trykke inn medisinen :crazy:

Samtidig er det viktig at baytrilen blandes ut med noe. Som det er dukket opp i tidligere tråder så svir baytril ganske godt i halsen til rotta, og da blir de ofte litt mer vanskeligere å gi det til dem.

Du kan evt høre med en lokal veterinær om de kan ringe til andre dyrleger som har litt mer peiling, om du ikke har mulighet til å dra dit selv. Elisabeth på Tam Liertoppen har en flott kombinasjon av antibiotika som virkelig tar knekken på LVI(baytril og vibranord)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: LVI - behandling

Post by Sandratravolta »

Ser nå at du er fra Fredrikstad, så er kanskje en annen Tam butikk/klinikk du har brukt? I så fall får du be de ringe Tonje og høre hva hun har å si.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: LVI - behandling

Post by Matmor »

I og med at jentene er så små er det ingen kronisk infeksjon de har - og dosen de får er ganske høy. Derfor er det mulig at en kur på 5 dager er nok. (5 dager er faktisk den korteste anbefalte kuren i Rat Medication Guide.) Med antibiotika ser man vanligvis kuren an - rotta bør ha vær symptomfri et par dager før kuren slutter. Hovedproblemet her er å få medisinene i rotta.

Det er veldig sjelden at veterinærene lar en rotteeier få med seg en hel flaske Baytril. Flasken inneholder jo nok til mange kurer.

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: LVI - behandling

Post by tonjek »

Skulle gjerne dratt innom TAM Alna, men er langt, og har biltrøbbel for tia..

Skjønner at jeg ikke kan få meg meg en hel flaske, men kanskje ta over litt i en mindre en? For sånn som det er nå, har jo mye av medisinen rent ut av sprøytene, og jeg klarer ikke få det i henne. :( Hadde jeg hatt mer å gå på, kunne jeg prøvd mer, og sikkert fått i henne litt, fordi jeg hadde hatt muligheten til å søle litt også...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: LVI - behandling

Post by Matmor »

Jeg pleier å be veterinæren om å doble mengden, rett og slett fordi det er noen rotter som er fæle til å vri seg unna, og fordi noe går tapt hvis man prøver å gi rottene Baytril i mat, og rotta ikke vil spise det du kommer med.

Like deler vaniljesaus og bringebærsyltetøy fungerte her. Bare bringebær ble visst for sterkt, og vaniljesaus alene var ikke nok til å dekke over smaken
:rat:

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: LVI - behandling

Post by tonjek »

Prøvde igjen i går, og fikk i henne kanskje rundt halvparten.. Og var ikke helt 0,2 i sprøyta siden noe hadde rent ut.

Ho mor er sykepleier, og har tilgang på Bactrim tabeletter, som jeg har lest det er mange som får for LVI? Går det an å prøve disse, hvis denne kuren ikke gir noen effekt? Noen som vet noe om dosering osv evt?

Ser for meg at 0,05-0,1 ml baytril i 5 dager ikke er nok til at hun skal bli frisk? Hun nyser og hikster så fælt, stakkars :-(

utmeldt

Re: LVI - behandling

Post by utmeldt »

Å medisinere ei lite samarbeidsvillig rotte er ikkje lett, du har min fulle forståelse der, men eg syns ikkje at ideen om å låne Bactrim av mor di er nokon god ide. Sjølv om mor di har tilgang på slike medisiner, så har ho ikkje lov til utlevere dei til deg. Og eg tipper at knuste/oppløyste bactrimtabletter smaker like ille som Baytril. Eg syns heller ikkje at ein skal eksperimentere med antibiotika på eigenhand, då det er/kan vere ulike hensyn å ta.

Eg foreslår at du tek kontakt med dyrlegen i standen for :cheerful:

Om rotta fortsatt virker sjuk etter fire dager ville eg ha forberedt meg på å måtte ha dyrlegekontakt, og spørre om å forlenge kuren og få utskrevet meir medisin, slik at ein unngår å avbryte kuren for så starte på nytt att. Om du får i rotta kun halvparten av den forskrevne dosen om morgonen, kan det kanskje vere mogleg å gi resterende om kvelden då det ikkje er uvanleg at baytril blir dosert to ganger for dagen.
Spør dyrlegen om å trekke opp morgon og kvelds dose kvar for seg i så fall.

Om det er heilt uråd å få i rotta flytande Baytril, finst det andre alternativ som f. eks. tabletter eller andre mixturer( f. eks Vibranord, Imacillin mixtur ) som smaker bedre og som kan føre til at rotta muligens protesterer mindre. Bactrim finst også som mixtur, og eg tipper at det er den som blir utskrevet til rotte.

Håper det ordner seg for dere, og god bedring til Aleu :cheer:

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: LVI - behandling

Post by tonjek »

Jo, det har hun lov til. :)
Grunnen til at jeg spør, er at hvis det er de samme pillene som flere her inne har fått, og man rådfører seg med noen som kan dette her (evt ringe en vet?), ser jeg ikke helt forskjellen på å få piller derfra eller dra til dyrlege og få de samme pillene der til 500 kr? Hvis det er de samme, mener jeg?

Får kun i henne halvparten av dosen fordi resten søles ut.. Så er ikke mer igjen å gi senere. Har ikke helt troa på en kur hvor hun nesten ikke får i seg noenting av det hun skal ha...

utmeldt

Re: LVI - behandling

Post by utmeldt »

Bactrim er reseptbelagt, så med mindre det er hennes private tabletter, har ho ikkje lov å utlevere dei til deg utan at det foreligg ein ordinasjon frå lege. Det finst strenge regler for slikt. :boing: :boing:

Slike tabletter kan bli vanskeleg å dele i passende doser, det folk snakker om her er Bactrim Mixtur som trekkes opp i sprøyte og måles nøyaktig, og ikkje tabletter. Om tabletten kan gjerast om til suspensjon aner eg ikkje.

Eg ville ha ringt dyrlegen og fått resept :cheerful:

tonjek
Pinky
Posts: 26
Joined: 15 May 2013, 05:21
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad, Østfold

Re: LVI - behandling

Post by tonjek »

Jaokei, da får jeg ringe og høre med henne.
Men mener å ha fått med meg at det var noen her inne som fikk tabletter som de knuste og blandet i noe godt? Eller er jeg helt på jordet nå? :crazybonk:

Post Reply