Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Februar/mars oppdaget jeg en liten svulst plassert mellom bakbeinet og halen på Luthien.
Den hadde tidvis hopp i veksten, noen dager vokste den en del, andre ikke.

Vi dro til vår vanlige dyrlege som i juni undersøkte kulen. Hun mente at den satt for nærme funksjonene der nede, samt halefunksjonen. Et lite feilgrep, så kunne hun miste funksjonen for å bæsje, tisse og bruke halen. Infeksjonsfaren for stedet ville være stort siden den var plassert så nærme anus.

Vi bestemte oss for å ta en andre vurdering på Tam Alna hos Tonje. På dette tidspunktet hadde den vokst en del. Hun sa at risikoene var der, men at hun var villig til å prøve da hun hadde hatt en god del suksess med å fjerne kuler i det området. Samt at helsetilstanden til Luthien ellers var topp, at hun ikke så eller var som en rotte på 2 år.

Datoen var satt en uke frem fra konsultasjonen 15 juli skulle Luthien opereres. Innen den uke hadde svulsten doblet i størrelse.

Luthien overlevde operasjonen, til matmor og matfars stoore glede :grin:
Svulsten veide hele 54 gram av hennes totale vekt med kulen på 488 g.
Tonje var litt beskymret selv, da såret var stort! Så hun ba om å få tilsendt et bilde av såret 2 dager etter operasjonen.
Det så da slikt ut:
Image

Den 4 dagen ble jeg litt beskymret, da såret hadde mørknet litt og begynt å få en del verk. Den dagen jeg tok dette bildet, ble antibiotika startet, og jeg prøvde å få renset såret med Klorhexidin etter avtale med dyrlege:
Image

Dag 5 etter operasjonen begynte jeg å bli virkelig bekymret. Det så ikke fint ut, hun ville ikke bevege seg noe særlig, da det var veldig stivt der nede:
Image

Da var det også godt med mye kos fra pappan sin, hun sovnet der i armkroken til samboeren:
Image

Bildet av såret fra 5 dager etter operasjonen ble sendt til tonje. Det tok en stund før jeg fikk svar. Innen da hadde jeg ringt den nærmeste dyrlegevakta som anbefalte meg å bruke mild grønnsåpe vann som da har en fettløsende effekt. Slik at evt verk kunne bli fjernet enklere.
Jeg hadde litt vanskeligheter med å sove, etter 2 vask med grønnsåpe så sjekket jeg henne en stund etter siste vask. Da hadde såret sprekt opp.
Bildet er tatt rett etter 3 sårbehandling med grønnsåpe vann, dag 6 etter operasjon.

Image

Dagen etter dette bildet, var vi en tur innom Tam Alna for å få en sjekk-up av såret. og slik at jeg fikk roet sjelen litt. Fikk da med meg en krem som jeg skulle smøre på 3 ganger daglig. Dette var en krem for små dyr, virker som en soother og hjelper til med heleprosessen.

Dag 8:
Image

Dag 9, det lille hvite oppi en grop ved halen viste seg å ikke være verk, men faktisk en liten trebit. Fikk den bort rett etter at dette bildet ble tatt.
Image

Dag 10
Image

Dag 12 - store forbedringer har skjedd :cheer:
Image

Sårvasken skjedde slik:
1. Vask med mild grønnsåpevann.
2. Vask med klorhexidin
3. Vask med mild grønnsåpevann
4. Vask med rent varmt vann
5. Påføring av soother krem

Dette ble tatt i forbindelse med medisingivning 2 ganger daglig. I dag blir smertestillinde behandling avsluttet. Vi fortsetter med antibiotika til den går ut på dato, det er da på torsdag/fredag denne uken.

Luthien fikk også oppgradert buret, og det ble satt inn hylle, sputnikk og hengekøye. Noe hun var i hundre over:
Image

Så et bilde av god jenta kooose seg:
Image

For de som evt er intresserte så har jeg bilde av svulsten etter at den ble tatt ut..

Vi er veldig fornøyde med hvordan dette har gått, og angrer ikke for at vi valgte å fjerne svulsten. Vi håper nå at Luthien kan leve mye lenger :love:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Siv M »

:shocked: det såret så ille ut de første dagene etter operasjonen, godt at du fikk den salven så det ble fint igjen :cheerful:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Sandratravolta »

bæsjer og tisser hun som normalt? Glad det gikk fint med henne:)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Siv M wrote::shocked: det såret så ille ut de første dagene etter operasjonen, godt at du fikk den salven så det ble fint igjen :cheerful:
Jeg veit, dyrlegen var faktisk ikke særlig beskymret. Men jeg var!
Det var ikke salven som gjorde forskjellen, det var faktisk det enkle som å vaske det med mild grønnsåpevann som gjorde den store forskjellen :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Siv M »

:liker:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Sandratravolta wrote:bæsjer og tisser hun som normalt? Glad det gikk fint med henne:)
Det glemte jeg så klart å skrive. Hun hadde tisset litt rett etter operasjonen. Men dagen etter operasjonen så hadde hun både tisset og bæsjet, og alt fungerer slik det skal.

Svulsten var ikke en del av noen av funksjonen. Den var fint kapslet inn, og ikke vanskelig å fjerne i følge dyrlegen.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Kan også nevne at såret ble sydd rett under hudlaget. Slik at hudlagene var mot hverandre. Det var kun satt på 3 ytre sting på de stedene det spriket litt for mye (Disse fjernet Luthien dagen etter operasjonen :sneak: )
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Tonje Lenore »

Er så glad for at det gikk så bra med henne, fiiiiine god jenta :kisses:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Tonje Lenore wrote:Er så glad for at det gikk så bra med henne, fiiiiine god jenta :kisses:
Det veit du jeg er og :boing: :boing:
Dette er drømmesituasjonen :kisses: beste utfallet!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Dag 17 ser såret slikt ut:

Image

Luthien ble flyttet inn til de andre jentene i går, hun går heller ikke lenger på verken smertestillende eller antibiotika. Siste dosering var i går :D

Jeg har fortsatt med sårbehandling. Vasker først med grønnsåpevann, deretter med rent vann og så påfører krem.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Siv M »

Det ser jo veldig fint ut nå da :cheerful:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by sanca »

Godt å høre at det gikk så bra! Fine godjenta! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

sanca wrote:Godt å høre at det gikk så bra! Fine godjenta! :cheer:
Ja, er såå fornøyd!

Lille godjenta gjør nesten ikke annet enn å fly rundt i leiligheten å gnissetenner med stor fornøyelse :D
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Dag 24 etter operasjonen ser såret slikt ut:

Image

Vasker henne ikke like ofte. Vasker henne innimellom om det er blitt veldig stivt der nede. Smører på krem 1 gang daglig.

Er så fornøyd med hvordan såret ser ut, nå mangler det bare at det er ferdig grodd og pelsen kommer tilbake. For foreløig ser det ut som noen har tatt et jafs av rompa hennes :giggle:

Luthien er virkelig i toppform for tiden :boing:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Operasjon av jursvulst - Luthien 23 mnd

Post by Milla »

Luthien sitt sår er nå helt borte(ca 2 uker siden), pelsen på bakdelen har begynt å komme tilbake.
Godjenta er fortsatt i toppform, og trasker rundt på gulvet og utforsker, klatrer overalt. Hun har gått opp en del i vekt i det siste(noe hun aldeles ikke trenger :nottelling: )

Selv på en alder av 2 år (om 2 dager :grin: ) så har dette gått bedre enn forventet. Men dette tatt i betraktning at hun har vært frisk ellers. Hadde hun vært syk, sliten og allmenntilstanden ikke hadde vært på topp. Så hadde vi nok ikke valgt å gå gjennom operasjonen.

Her er et nylig bilde av Luthien med nye tilskuddet i flokken, Kali:
Image
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply