Infeksjon i øynene

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
maling
Pinky
Posts: 27
Joined: 23 Jun 2013, 03:21
Kjønn: Kvinne
Location: Porsgrunn

Infeksjon i øynene

Post by maling »

Jeg har en rottetulle på 2 år som sliter med synet. I begynnelsen av juni fikk jeg beskjed av dyrlegen jeg hadde da om at hun mest sannsynlig var blind!
Da jeg var hos min nye dyrlege for 3-4 uker siden, fikk jeg beskjed om at det så ut som om hun hadde cyster i øynene, spesielt i det ene. I tillegg hadde hun det som mest sannsynlig var mycoplasmainfeksjon.
Jeg fikk da Baytril for infeksjonen og Maxitrol til å dryppe i øynene, og hun gikk på begge deler i en uke.
Infeksjonen i luftveiene er nå borte, men jeg la merke til at pupillene hennes er gråaktige! Spesielt i mørket ser man det, når de er store.
Jeg fikk henne sjekket på nytt på mandag, og da mente dyrlegen min at hun har infeksjon i øynene hennes, også siden øynene hennes nå står litt ut.
Da fikk jeg mer Baytril for en ny ukeskur, og beskjed om å gi henne smertestillende ettersom trykket i øynene hennes kan være høyt og det kan være vondt for henne.

Jeg lurer på om noen har noen erfaringer med dette, infeksjon i øynene hos rotter, og hvordan dere har behandlet det?
Harry& Ron.

R.I.P. Sirius, Eyr, Medusa, Medea, Frøya & Lydia.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Infeksjon i øynene

Post by Matmor »

Det kan godt hende at det grå du ser på øynene ikke har noe med de andre problemene å gjøre. Grå stær (uklar linse) er ganske vanlig hos eldre rotter (og mennesker.)

Når det gjelder en infeksjon som kan få øynene til å bule ut høres det sannsynlig ut at det må kraftigere saker til enn bare øyedråper - sånn ut fra hvordan mennesker behandles. Det er ikke alltid så lett å få levert antibiotika lokalt til de indre delene av øyet.

Post Reply