Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Albinorotta mi, Daemien begynte å går å gå rundt med hodet konstant vridd mot venstre. Han virker svimmel, desorientert og skjelver mye. Han har to ganger også snurret rundt fordi han prøver å vri hodet så mye mot venstre. :( Ringte dyreklinikken her, men de sa at de ikke hadde så mye erfaring med rotter, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! :confused: http://i61.photobucket.com/albums/h75/r ... ujan20.jpg Illustrasjonsbilde, men han gjør litt som det her, bare litt verre.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by wollf »

høres ut som headtillt. han kan ha mellomørebetennelse og dette er svært smertefullt. bedin vetinær å ta kontakt med tam alna eller en annen klinikk for å høre hva de skal gjøre. de kan ringe å spørre ettrråd. du må forte deg og helt i dag. han må få antibiotika og smertestillende.

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Fikk en akutt time hos veterinæren her 16.15, selv om hun ikke hadde så mye erfaring med rotter. Får be hun ringe til en annet klinikk mens jeg er der da. Takk for svar :)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Siv M »

Her i byen har de heller ikke så mye peil på rotter å det de har lært har jeg en følelse av at de har lært vie mine rotter :/ jeg har lagret tlf til Tonje på Alna, så jeg kan ringe henne neste gang det skulle dukke opp noe, her gidder de ikke ringe for deg, man blir bedt om å ringe selv :/

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Hvem/ hva er tam alna? :P *Føler seg dum*

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by wollf »

en dyreklinikk. tonje der er veldig god på rotter.
ellers har du thomas på stend her i bergen

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Er det mulig å få tak i de nå, på en lørdag? Og shoutout, vist noen vet om en god klinikk nært Målselv kommune (Troms fylke), si i fra! :)

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Siv M »

Tam zoo er åpen på lørdag men vet ikke om veterinæren er åpen der også på lørdag

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Siv M »

http://www.tam-klinikk.no/default.aspx?pageId=98

Den er vist akkurat stengt , stengte kl 16 leste jeg der :sneak:

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Vi dro til veterinæren på lørdag, og hun.. Prøvde å undersøke Daemien. Det var åpenlyst at hun ikke hadde noe erfaring med rotter, hun klarte ikke å ta pulsen på han engang, haha. Vi klarte å ta en prøve av øret hans, og vi fant noen streptokokker der. Fikk antibiotika som jeg selv måtte sette subkutant (injeksjon under hud) på Daemien som var ganske skremmende. Etter 2 dager med antibiotika var det åpenlyst at det var fortsatt press på nervene hos Daemien, da tilten ikke ble noe bedre. Gjett hvorfor jeg måtte betale for denne dårlige behandlinga som ikke fungerte? 1400 kroner! Føler meg robbet av penger fordi jeg bryr meg om dyrene mine. :( Endelig fått kortison piller nå, men å dele små 2,5 mg predisolon piller i 1/4 og senere 1/8 deler, for å så få det inn i en liten rotte, er vanskelig..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by wollf »

huffda. jeg ville ringt å klaget. hun har nok ikke ringt noen andre vetrinærer heller. og er det baytril du har fått til han så kan sprøyter med baytril gi brannsår og store brennende sår i nakken

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Matmor »

Jeg tror det er vel optimistisk å gå ut fra at headtilten skal forsvinne i løpet av to dager med behandling! Dessuten er det dessverre slik med headtilt at når en rotte først har fått det, retter de seg vanligvis ikke helt opp igjen, selv om de blir noe bedre. At rotta ikke ble bra på så kort tid betyr ikke at veterinæren valgte feil middel, og uansett om veterinæren klarte å finne ut hva slags infeksjon rotta hadde, er det ikke mulig å garantere hva som vil virke. Du har fått antibiotika som injeksjon for at den skal virke raskere enn den som gis via munnen, og selv om det er skummelt å sette sprøyter selv når man ikke har erfaring, er det antagelig det beste for rotta. Baytril er ikke det eneste antibiotikumet som kan settes som sprøyte på rotter, så det nytter ikke å anta at det er det han har fått.

Å dele tabletter i 8 fungerer veldig dårlig hvis man er avhengig av en nogenlunde jevn dose. Det beste resultatet får du antagelig ved å dele tabletten i 2, knuse halvparten, og kna den godt inn i en ertestor marsipanklump som du deler i 4 like deler (så like som du får det til!)

Lykke til med videre behandling. Prisen er stiv, men hvis du kom etter vanlig arbeidstid en lørdag og injeksjonsmedisinene var dyre - så er det slett ikke noen merkelig pris, dessverre.

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Veterinæren sa at jeg bare skulle gi antibiotika i 2 dager, men fått tillatelse for å gi i 4 dager i stedetfor.

Benchface
Pinky
Posts: 17
Joined: 12 May 2013, 21:26

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by Benchface »

Fikk baytril som jeg gir 0,25 ml subkutant en gang om dagen

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hodet konstant vridd mot venstre, hjelp!

Post by WillyWonka »

Hvilken dyreklinikk er det du bruker??

2 dager er nok alt for lite. Husker når gutten min hadde mellomørebetennelse, gikk han på kur i tre uker. Tok over 10 dager før en kunne se bedring på headtilten. Hodet er ennå litt på skakke, men mye bedre enn hva det var.
2 dager er veldig lite.. og så AB s.c?
Har aldri vært med på å gi AB subcutant. som sykepleier gir vi enten Ab i tablettform, mikstur eller intravenøst. Rottene mine har alltid fått miksturer...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply