Headtilt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Headtilt

Post by monlan »

Jeg synes Ed vipper hodet påfallende ofte til venstre. Men ikke alltid. Han sitter også med hodet beint. Han nyser ikke noe som jeg reagerer på. Nøs noen ganger etterhverandre i går og to små nys i kveld. Men ikke noe jeg ville reagert på. Han er ikke klønete eller snublete. Kan dette være et tidlig stadie av mellomørebetennelse eller svulst? Jeg blir helt dårlig bare med tanken på det etter alt som skjedde med Rasmus. :trist2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Headtilt

Post by WillyWonka »

Det kan absolutt være ett ledd i mellomørebetennelsen. Lille blå var ikke konstant skeiv til å begynne med, men ble mer og mer til han tilslutt ikke klarte å gå. Dette gikk ganske raskt hos meg men han ble bedre med AB.
Han fikk diagnosen mellomørebetennelse. Kan kanskje være svulster også, men disse kjenner jeg så dårlig til da jeg ikke har hatt det på mine dyr.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Headtilt

Post by Siv M »

svulst på hjernen kan ha samme symptomer, Smurfine hadde det, veterinæren trodde lenge hun hadde ørebetennelse som hun ikke fikk kurert, så da jeg tok henne med ned for siste gang for undersøkelse så blødde hun fra øret, å hun hadde store smerter som hun viste der nede at hun hadde ved å skrike å gni hodet på teppet sitt :cry2: det var grusomt. Når hun fikk den første sprøyten å hun ble helt slapp stakk det ene øyet lenger ut en det andre :shocked: . jeg håper virkelig det er bare mellomøre betennelse den har altså, noe som går over med medisiner.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Headtilt

Post by monlan »

Det er nå en mnd siden jeg synes at Eddy (Heter egentlig Edvard eller Ed, men vi kaller han for Eddy :-)) vippa hodet til venstre. Dagen etterpå så så han helt fin ut. I løpet av den uka så var det litt opp og ned med dette og jeg begynte å tro at det bare var tilfeldig. For Charlie holder hodet litt på skakke av og til. Loffen gjør det ikke. Så jeg tenkte at dette kanskje var noe de bare gjore.. For det var ikke noe tydelig headtilt som det var med Rasmus. Men siden jeg nå er mye mer obs på sykdom og smertetegn så la jeg merke til den lille headtilten.

Så jeg har avventet situasjonen. Men for et par uker siden så begynte jeg å lure på noe annet, som Eddy gjør som ikke de to andre gjør. Når han spiser tørrfor så sitter han alltid med øynene noe igjen. Ikke kulerunde som de to andre. Siden jeg ikke har hatt han siden han var liten, og han har gjort dette fra jeg fikk han så har jeg ikke tenkt på om det kunne være en sammenheng med headtilten. Han ser alltid litt morsk ut når han spiser og jeg har bare tenkt at han ved å være det sender ut en klar melding til det to andre guttene at "Ikke kødd med meg nå! Jeg spiser". Men å sitte med øynene halvt igjen er jo et klart smertetegn?? Hva tror dere om det?

Han sitter ikke med øynene igjen ellers, men har heller aldri så kulerunde øyne som de to andre. De har så runde øyne at de ser ut som om de sitter utenpå pelsen :smile2: Spesielt Charlie (broren)
Jeg har hatt 8 roter før og ingen har sett "morsk" ut.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Headtilt

Post by monlan »

Jeg har hørt han nye av og til men ikke slik at jeg vil ha reagert om det kun var det.
Men i forrige uke la jeg merke til at han skvatt til av lyder som han burde være kjent med og bevegelser av oss som han også burde være fortrolig med og som de to andre ikke reagerer på. Men han reagerte sterkt som om han ble skremt, og løp å gjemte seg. Men kom framigjen med en gang. De to andre reagerer ikke slik. Så jeg bestemte meg for å prøve med smertestillende. For denne brå reaksjonen tyder jo på at noe er galt. Men jeg så ikke noe bedring eller endring eller forverring da. Men i helga la jeg merke til at han ikke la seg ned å hvilte hodet på labbene slik de andre gjør. Han satt vanlig, men la seg ikke ned å hvilte. Minte litt om Findus slik han satt. Da kjente jeg ikke til noe om bustepels eller delvis igjenlukka øyne og at dette var smertetegn. Men Ed satt på samme måte, uten bustepels, men med ikke runde øyne. Og jeg så at han blunket mye med det ene øyet. Så da bestilte jeg time til veterinær og ba om å få sette han på antibiotika. Men i dag så satt også Charlie satt på samme måte og blunket med øyet. Så nå vet jeg ikke lenger. Men Eddy skal gå ut kuren likevel. Veterinær sa at jeg skulle avslutte og gå over på en annen pencilin om det ikke ble bedring. Men siden det er så ulikt fra dag til dag hva hvordan han opptrer så blir det ikke så lett å se om det er bedring eller ikke.

Hadde vært så mye enklere om han hadde pistret som en hund eller remjet som en katt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Headtilt

Post by monlan »

Jeg skrev ned det som han går på:
Baitrill med virkestoff endrofloxacin
5ml or kg, 2 ganger daglig, 10 dager eller lenger.
Tynnet ut til flytende som jeg skal gi morgen og kveld.

Høres dette ut til å være riktig dosering?

han spiste hele dosen sin blandet i potetmos til frokost.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Headtilt

Post by Matmor »

Du har ikke oppgitt styrken på Baytril'en, og jeg tror desuten det er en kommafeil et sted i det du har skrevet - så foreløpig kan ingen svare. :?

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Headtilt

Post by monlan »

5 ml pr kg. 2 ganger daglig i 10 dager. Skal høre med vet hva styrken er. eddy er ca 650 gr
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Headtilt

Post by Matmor »

5 ml høres veldig mye ut. Det normale er at Baytril kommer i enten 25 mg/ml eller 100 mg/ml, og normal rottedosering ligger på 5-20 mg/kg av gangen, avhengig av hvor alvorlig sykdommen er, og om det gis én eller to ganger i døgnet.

Hvis det hadde vært 0,5 ml/kg og han får laveste vanlige styrke er det ca. 10 mg/kg, som er en helt vanlig dosering.

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Headtilt

Post by monlan »

Han får 2,5 mg pr dose og han veier ca 650 gr.
Uff, veterinæren ble ikke særlig blid nå. Jeg tenkte ikke på at hun kunne ta dette ille opp. At jeg ville sjekke hennes vurdering med andre. Hun sa rett ut at dersom den som ev er uenig med hennes vurdering er veterinær så var det greit, men hun ville ikke finne seg i det om det ikke var tilfelle. Nå ble jeg lei meg, for jeg liker henne veldig godt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Headtilt

Post by Milla »

Synes ikke du skal ha det på samvittigheten. Det er aalt for mange dyrleger som gir feil dosering til rotter, har opplevd det før selv.
Det er din jobb å gjøre det beste for guttene dine, og er det å skaffe en annen vurdering så er det det :cheer:
Hadde ikke jeg selv tatt en annen vurdering av en svulst på rotte, så hadde jeg ikke hatt henne lenger(om jeg hadde fulgt rådet til dyrlegen jeg først var hos), og det angrer jeg ikke et sekund på. Hvordan dyrlegen jeg pleier å bruke synes om det, veit jeg ikke, har ikke vært der siden :P

:armer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Headtilt

Post by Siv M »

jeg fikk for høy dosering til mine rotter, å fikk hjelp fra matmor her på ntf som ringte veterinæren min å fortalte hvor mye de skulle ha. veldig mange vetter har ikke noe særlig peil på rotter å leser seg til doseringer slikt fra en bok har jeg sett :sneak:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Headtilt

Post by wollf »

monlan wrote:Han får 2,5 mg pr dose og han veier ca 650 gr.
Uff, veterinæren ble ikke særlig blid nå. Jeg tenkte ikke på at hun kunne ta dette ille opp. At jeg ville sjekke hennes vurdering med andre. Hun sa rett ut at dersom den som ev er uenig med hennes vurdering er veterinær så var det greit, men hun ville ikke finne seg i det om det ikke var tilfelle. Nå ble jeg lei meg, for jeg liker henne veldig godt.
du kan si nei, hun er ikke det men faramsøytisk microbiolog og rotteeier gjennom noen 10 år :thhpt:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Headtilt

Post by Matmor »

Hun sa rett ut at dersom den som ev er uenig med hennes vurdering er veterinær så var det greit, men hun ville ikke finne seg i det om det ikke var tilfelle. Nå ble jeg lei meg, for jeg liker henne veldig godt.
Monlan, jeg håper ikke du fremstilte det som om jeg var uenig i dosen, for jeg skrev jo at uten å vite styrken var det umulig å vite hvilken dose han fikk. Grunnen til at jeg spurte om kommafeil, er både at jeg har opplevd et par ganger på forumet her at folk skriver 5 når de mener 0,5 ml, og at volumet du oppgav ikke stemte med de vanlige preparatene. Hvis veterinæren din allerede hadde fortynnet medisinen før du fortynnet den videre i maten, eller for den saks skyld hadde fått tak i en annen styrke enn det som er vanlig, kunne det derimot stemme.

2,5 mg 2 ganger daglig er en ikke uvanlig dose for en rotte på størrelse med din.

Hvis veterinæren din hadde gitt ham 5 ml av den svakeste vanlige Baytrilstyrken ufortynnet, ville han ha fått en dose på 5 ml * 25 mg/ml hver gang. Det tilsvarer ca. 190 mg/kg 2 ganger daglig - og det tror jeg veterinæren din (som holder seg godt innenfor det normale doseringsintervallet) ville vært den første til å si var alt for høyt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Headtilt

Post by Matmor »

veldig mange vetter har ikke noe særlig peil på rotter å leser seg til doseringer slikt fra en bok har jeg sett
Siv, jeg slår også alltid opp - sannsynligvis i de samme bøkene :wink: At de sjekker et oppslagsverk er nok mer et kvalitetstegn enn tegn på at de ikke kan sakene sine.

Post Reply