Ekstrem kreft?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: Ekstrem kreft?

Post by utmeldt »

Eine rotta mi fekk fjerna ein svulst like før jul, men vakna aldri opp att etter inngrepet. Sprøytenarkose vart brukt, og dyrlegen gjorde seg stor flid med å finne til rett dose. Ho var 2 år gammel, frisk, og oddsen var god. Ho vart dessverre veldig kald, og skalv under inngrepet. Me prøvde å pakke ho inn så godt me kunne, og eg starta oppvarming etterpå, men til ingen nytte. Eg mistenker at ho fekk sirkulasjonssvikt pga nedkjøling og ikkje pga overdose av sjølve narkosemiddelet. I ettertid har eg funne ut at under sprøyte narkose er det veldig viktig å halde rotta varm, allererie frå sprøyta er sett før rotta fell i søvn. Rotter kan tape opptil 10 grader kroppstemp per 20 minutt i generell anestesi, og nedkjøling kan føre til ulike komplikasjoner. Narkosetida blir og forlenga om rotta er nedkjølt. Samme dyrlegen har bedøvd fleire av mine rotter tidlegare, og det har gått bra, og det var første gongen eg såg ei rotte som vart så nedkjølt som Mokka. Eg laster ingen for det som skjedde, eg har lært kva ein skal og ikkje skal gjere neste gong. Eg har spurt dyrlegen om ikkje han vil gå til anskaffelse av gassnarkose, men han ønskjer å trappe ned virksomheita, derfor kjem det ikkje il å skje. Det har eg forståelse for.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Ekstrem kreft?

Post by Anders Ruller'n »

Masse god respons, takk.

Skal ha alt som blir skrevet i tråden i bakhodet. Hun ene veterinæren på klinikken er litt ekstra interessert i rotter, så regner med hun har god erfaring rundt det meste. Ser jeg var litt irritert angående det tidligere, men frustrasjon gjør så mangt. Neste gang vi oppsøker klinikken ber vi om at vi skal få henne.

Litja er uansett like aktiv og klatremus som tidligere, så hun er i god form. Kulen har heller ikke vokst noe mer, men det var to fettkuler ifølge veterinæren. Jeg mistenker at de har vokst sammen. Så lenge hun er i god form, kulen ikke vokser og pelsen er fin, så venter vi. Så får vi ta en avgjørelse på hva vi gjør neste gang vi oppsøker klinikken. De nevnte ikke noe om lett narkose som dere forteller om i tråden, så det er mulig det ikke er noe de operer med.

Post Reply