Rotte som røyter grådig!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rottepuser
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2013, 20:27

Rotte som røyter grådig!

Post by Rottepuser »

Eine rottejenta mi røyter noe grådig. Drar jeg fingrene over ryggen hennes sitter jeg igjen med en del pels igjen i fingrene. Det er ikke "synlig" røyting, så man ser ikke på pelsen hennes at hun røyter, men jeg ser at det er en del pels som går av. Er dette farlig? Burde jeg ta henne med til veterinær? Noen som vet hva dette kan komme av? De andre tuttene virker helt friske, og ingen røyter.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som røyter grådig!

Post by Matmor »

Hei, og velkommen til forumet :rat:
Hvor gammel er rotta som røyter, hvilket kjønn har den, og hva slags pels? Er den glatt eller med krøll?

Alle rotter røyter, og de mister hårene i et bestemt mønster (dvs. hver fellingsfase starter på samme sted og brer seg på samme måte.) Det er mulig at det du ser nå er at fellingsmønsteret er kommet til ryggen, hvor det vil være mest synlig. Rex-rotter mister vanligvis mer pels når de blir eldre enn glatthårede rotter. Dessuten kan rotter selvsagt miste hår på grunn av sykdom. Uten å snevre mulighetene inn litt blir det bare ren gjetning.

Rottepuser
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2013, 20:27

Re: Rotte som røyter grådig!

Post by Rottepuser »

Matmor wrote:Hei, og velkommen til forumet :rat:
Hvor gammel er rotta som røyter, hvilket kjønn har den, og hva slags pels? Er den glatt eller med krøll?

Alle rotter røyter, og de mister hårene i et bestemt mønster (dvs. hver fellingsfase starter på samme sted og brer seg på samme måte.) Det er mulig at det du ser nå er at fellingsmønsteret er kommet til ryggen, hvor det vil være mest synlig. Rex-rotter mister vanligvis mer pels når de blir eldre enn glatthårede rotter. Dessuten kan rotter selvsagt miste hår på grunn av sykdom. Uten å snevre mulighetene inn litt blir det bare ren gjetning.
Hun er 8 måneder nå, har glatt pels og det er en hetterotte. Det er sånn at jeg sitter igjen med en knipe pels hver gang jeg drar fingrene over ryggen hennes, men det syns ikke på pelsen hennes at hun mister så mye, så kan godt være jeg overreagerer på det, men ingen av mine tidligere/nåværende rotter har felt så mye pels som hun har. :-S Burde jeg ta henne med til dyrlegen? For hun virker som sitt normale jeg. Er både høyt og lavt samtidig, og må utforske hver krik og krok gjerne mer enn en gang iløpet av to minutter, haha. :cheerful:

Rottepuser
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2013, 20:27

Re: Rotte som røyter grådig!

Post by Rottepuser »

Rottepuser wrote:
Matmor wrote:Hei, og velkommen til forumet :rat:
Hvor gammel er rotta som røyter, hvilket kjønn har den, og hva slags pels? Er den glatt eller med krøll?

Alle rotter røyter, og de mister hårene i et bestemt mønster (dvs. hver fellingsfase starter på samme sted og brer seg på samme måte.) Det er mulig at det du ser nå er at fellingsmønsteret er kommet til ryggen, hvor det vil være mest synlig. Rex-rotter mister vanligvis mer pels når de blir eldre enn glatthårede rotter. Dessuten kan rotter selvsagt miste hår på grunn av sykdom. Uten å snevre mulighetene inn litt blir det bare ren gjetning.
Hun er 8 måneder nå, har glatt pels og det er en hetterotte. Det er sånn at jeg sitter igjen med en knipe pels hver gang jeg drar fingrene over ryggen hennes, men det syns ikke på pelsen hennes at hun mister så mye, så kan godt være jeg overreagerer på det, men ingen av mine tidligere/nåværende rotter har felt så mye pels som hun har. :-S Burde jeg ta henne med til dyrlegen? For hun virker som sitt normale jeg. Er både høyt og lavt samtidig, og må utforske hver krik og krok gjerne mer enn en gang iløpet av to minutter, haha. :cheerful:
Oi, mente hunrotte*.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotte som røyter grådig!

Post by Matmor »

Hvis pelsen hennes ellers ser sunn ut og hun virker frisk, ville jeg ha spart de pengene :) Hvis håravfallet resulterer i at hun blir tynn i pelsen eller hun virker dårlig må du selvsagt ta en tur til veterinær.

Rottepuser
Pinky
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2013, 20:27

Re: Rotte som røyter grådig!

Post by Rottepuser »

Matmor wrote:Hvis pelsen hennes ellers ser sunn ut og hun virker frisk, ville jeg ha spart de pengene :) Hvis håravfallet resulterer i at hun blir tynn i pelsen eller hun virker dårlig må du selvsagt ta en tur til veterinær.
Tusen takk for svar. :-) Skal se det litt an, men håper tutta mi har det fint. :smile2:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Rotte som røyter grådig!

Post by Sandratravolta »

mine røyter helt villt, hår over alt hele tiden - akkurat som katter eller hunder, men ingenting synlig i pelsen, bare i køyer og rundt omkring på buret og på meg.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply