Kul?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Laarsfm
Pinky
Posts: 22
Joined: 27 Aug 2012, 16:02

Kul?

Post by Laarsfm »

Fant en kul på en av mine tre rotter her om dagen, regner med at dette er en byll eller noe sånt? Hun har alltid vært en stor/"feit" rotte så dermed så tenker jeg at det også kan bare være en fettkul, men så oppdaget jeg en til..! Hun viser ingen tegn til smerte og rører seg like mye som de to andre rottene. Hun er først ut og veldig sosial. Kulen virker myk, har lest noe om kviser til rotter? Håper på gode svar :) :shocked:
Rottene mine <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kul?

Post by WillyWonka »

uten og ha sett kulen eller å vite dens plassering er det vanskelig.

Det kan være byll/abcess eller talg-kul. En av mine hanner har hatt en talg-kul. Denne er hard og er på en måte løs i huden. Denne hannen har også hatt en absess. Den kjentes på en måte ut som en vannblemme..

Men så er det ikke uvanlig at hunn-rotter får jursvulster..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Laarsfm
Pinky
Posts: 22
Joined: 27 Aug 2012, 16:02

Re: Kul?

Post by Laarsfm »

Takk for raskt svar! Er dette farlig? Skjønner at det kan være vanskelig å finne ut av hva det er!
Rottene mine <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kul?

Post by WillyWonka »

En talg-kul er ikke farlig.

En abscess er en ansamling av puss, en verkebyll. Den skyldes at bakterier trenger inn i vevet slik at det oppstår en infeksjon. Hvite blodlegemer strømmer til for å forsøke å stoppe infeksjonen. Som følge av infeksjonen vil noe av vevet dø. Ansamlingen av bakterier, dødt vev og hvite blodceller utgjør til slutt en byll fylt med puss. En slik byll kan sprekke og tømme seg. Hvis byllen ligger i huden, er dette bra, for da tømmer byllen seg ut av kroppen. Men skjer det inne i bukhulen, er det meget alvorlig.

Jursvulst/brystkreft er jo ikke helt bra det heller og disse fjernes gjerne kirurgisk hos veterinær. En svulst er generelt ikke noe man "ser an" da det aldri er en fordel at de blir størst mulig før evt behandling. På vanlige svulster tas det vanligvis en finnålsbiopsi (celleprøve) for å finne ut om dette er ondartet eller godartet, men dette gjøres ikke på jursvulster. Dette er frodi det ofte er en planding av forskjellige typer celler og dermed vil prøvesvarene ha lav verdi. Kulen opereres bort selv om man på forhånd ikke kan si om den er godartet eller ikke. Jursvulst er veldig vanlig både på rotter, hunder og katter. Kulen vokser gjerne, men hastigheten varierer veldig fra individ til indivit.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Laarsfm
Pinky
Posts: 22
Joined: 27 Aug 2012, 16:02

Re: Kul?

Post by Laarsfm »

Takk! Kan jeg spørre om det kan være kreft? Har jo lest at rotter er spessielt utsatt for kreft...
Rottene mine <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kul?

Post by WillyWonka »

Jursvulst er det samme som kreft.. og siden det er så vanskelig og si.. og når du har jenter (jursvulst er ikke uvanlig på hunner), ville jeg sjekket det hos en veterinær :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply