Såbehandling?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Såbehandling?

Post by mily »

Sitter nå her i sofaen å venter på at lille lykke skal våkne etter fjerning av kul under den ene front labben/armen, men trenger noen tips til hva jeg kan ha rundt hu utenfor plasteret slik at hu ikke drar ut stinga, har modifisert en sokk enn så lenge men spørs hvor lenge den vill være på når hu først våkner... Hu har sting nedover brystet i midten ... Og ossen får dere i de medisin når de ikke er i topp form? Mine vil nemlig ikke ha noe når de er usikkre eller redde..

Hilsen bekymret mamma :hmmm:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Såbehandling?

Post by Matmor »

Min erfaring med bandasjer er dessverre at hvis rottene vil komme seg ut av dem, så klarer de det. Sokken vil bare sitte på så lenge hun tolerer den. Jeg har brukt tubebandasjer og stukket hull til bena, men det har ikke vært bra nok.

I de aller fleste tilfellene lar de stingene i fred. Når de ikke gjør det, hender det at man nærmest må bære rotta frisk, dvs. ha den med seg over alt og passe på at den ikke spiser på sår og sting i et døgn. Etter det er det nokså ofte at såret har grodd såpass sammen at det går bra om stingene forsvinner.

Flytende medisiner til å svelges gir man rottene via sprøyte uten kanyle. Det må settes ganske langt bak i munnen. Ikke alltid like lett, og de kan ikke få store mengdene av gangen. Antagelig bare 0,1 ml eller så...

:rat:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Såbehandling?

Post by Milla »

Må nok sitte å passe på henne. De blir ofte veldig gnagete av seg når de våkner opp fra narkose. Min fjernet stingene dage etter. Dyrlege hadde sydd såret innvendig, og kun satt på noen få ytre sting.

Annrn sårbehanling ger var bruk av mild grønnsåpe vann og klorhexidin. Det funker utmerket her ;)
Lykke til! Håper hun blir fort bedre :D
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Såbehandling?

Post by mily »

Tusen takk for gode tips, sokken ble på i akkurat 2 sekunder etter hu våkna, hu ble så stressa av den dakar liten.. Hu ville ikke roe seg før hu fikk en hengekøye (henger nesten innat gulvet) pluss en Sputnik på gulvet..hun var både tørst og sulten når hu våknet så frk kresen fikk en brødbit som gikk ned på høykant medisinen var ikke noe problem igår... Men det plasteret det har hu snart fått helt av, fått med et eksta men tviler på at jeg får på dette nå som hu er våken... Hmm kjenner jeg og hu blir litt stressa av hele såret, kanskje best å bare la det være så lenge hu ikke tar stinga...?
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Såbehandling?

Post by mily »

Hmm... Rotta vil ikke ha medisinen sin... Metcam og antibiotika :s stritter helt imot får ikke sprøyta inn i munnen hennes kommer mer på meg enn i munnen hennes tror jeg :hmmm: hva gjør jeg da? Noe som er super godt å blande med? Tips?
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Såbehandling?

Post by Anniken.HH »

babymat? Jeg gjorde det til de to kastratene da de skulle ha antibiotika. Hvis ikke gjelder det å finne en måte å holde rotta på så hun ikke får vridd jeg unna. Jeg har gjerne ryggen deres mot magen min og et grep med hele hånden rundt kroppen, pekefinger og tommel over forbeina for å støtte hodet.
Lykke til! ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Såbehandling?

Post by mily »

Babymat liker hu ikke forrige gang hu måtte ha medisin måtte jeg blande det i litt yogert det funka, men metcam lukter veldig:s så hu rygger unna nesten med engang jeg har åpna flaska:s holder de andre på samme måte som du forklarer når de må ha medisin, men lille lykke er en veldig bestemt dame får ikke holdt hu sånn, hu har jo nå i tillegg sting nedover hele brystet og magen :s huff får håpe jeg får kjøpt ett eller annet å blande det med i morra, hu blir jo sykt stressa av hele greia dakar lille snuppa mi...
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

utmeldt

Re: Såbehandling?

Post by utmeldt »

Eg pleier å blande Metacam i vaniljesaus, Biola joghurt naturell eller Sinlac babygrøt. Vaniljesaus slår aldri feil her i huset.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Såbehandling?

Post by mily »

Okey takk for tipset da kjøper jeg med meg litt vaniljesaus etterpå :) nå holder jeg på å pakke inn sykeburet, lykke skal være med på jobb idag :))
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Sårbehandling?

Post by mily »

Hmm... Den rotta skal absolutt ikke ha medisin altså prøvd å blanda det med det meste... Skakke være lett... Fikk telefon fra veterinæren som opererte hu på lørdag, fikk litt sjokk har aldri blitt kontakta sånn i ettertid,men hu lurte på hvordan Lykke hadde det ossen formen var og ossen den var når hu våkna av narkosen osv :) endelig en vetrinær som ikke bare bryr seg om katt og hund :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Såbehandling?

Post by monlan »

Det jeg gjore da Rasmus skulle ha medisin var å først vente til han var sulten. Det var tre ting han elska og det var mais, joughurt og majones. Jeg knuste medisinen først sammen med knust mais. Han rygge straks han kjente lukta av medisin men jeg ga han litt og litt med fingeren. Han spiste kanskje en fjerdedel. Så blanda jeg det som var igjen med litt majones og det spiste han litt mer av. Så ventet jeg en halvtime eller så og blanda det som da var igjen med joughurt. Han slikka ii seg litt av det også men fikk stort sett i han alt når han fikk slikke det av fingeren.
Det var litt jobb med dette, en time om morningen og en om kvelden. Men vi kom til en enighet jeg og Rasmus om at skulle han spise noe så pyton så skulle han ha det servert som tre retters middag, servert på finger. Dessverre hjalp ikke medisinen og han måtte avlives. Det var så grusomt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: Såbehandling?

Post by Kamillahm »

Jeg pleier å blande med litt majones
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Såbehandling?

Post by mily »

Hu er skikkelig sta jente altså skjønte fort at det var noe rart med nammen hu fikk prøvde å blande med det meste... Huff skal ikke være lett fikk det i hu til slutt da heldigvis måtte blande en dose ut i mange ganger så hu fikk mer namme mindre medisin pr gang så yougert funka her... Var ferdig med kurene igår da :) dyrlegen ringte igjen idag å lurte på ossen det gikk med hu :) svulsten var visst godarta:) men det kunne visst hende hu ikke hadde fått ut alt så er bare å krysse fingrene, såret gror veldig fint og totten et i kjempe fin form, og stingene skal fjernes til torsdag :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Post Reply