Røyk

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Røyk

Post by Frida »

Jeg hadde røkelse på badet i første etasje :klaskepanne:. Det førte til at det begynte å brenne, men klarte heldigvis og oppdage det tidlig nok og slukke brannen. Kraftig og mye røyk ble det derimot. Røyken føk opp i tredje etasje og inn på rotterommet. Jeg satte opp vinduer så fort jeg oppdaget det, men de har likevel pustet inn en god del med røyk.
Nå er jeg livredd for deres små rottelunger. :worry: Noen som vet hvor farlig dette kan være? Bør jeg ringe dyrelege imorgen for å ta en evt. sjekk?

Takk for svar!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Røyk

Post by Matmor »

Det farligste med røky fra en brann er at effekten ofte først dukker opp etter 12-24 timer, slik at det først ser ut som om alt er bra.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2396464/

Hvis de har vært utsatt for kraftig røykutvikling er det dessverre en mulighet for at de kommer til å være/bli skikkelig dårlige i morgen. De burde egentlig ikke være uten tilsyn, men ha noen som kunne kjøre dem til veterinær med det samme ved første tegn på luftveisproblemer.

Forhåpentligvis går det bra. Jeg har ingen idé om hvor kraftig røkutviklingen må være før det virkelig er fare på ferde. Men det er best å være forberedt på at det kan bli problemer. Krysser fingre for at de ikke har pustet inn skadelige mengder.

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Røyk

Post by Frida »

Okei, takk for svar.
Vet du hva slags tegn jeg skal se etter, så jeg kan oppdage det raskest mulig? Og er det egentlig noen dyreleger i Oslo som tar hastetimer?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Røyk

Post by Matmor »

Det er vel litt sent nå, men det man må se etter er generelle pusteproblemer eller om rottene blir slappe (og eventuelt blålige). Når det gjelder dyr som allered har pustebesvær etter en brann ringer man veterinær og sier at man kommer... det er ikke noe som kan vente.

Håper det har gått bra med dem.

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Røyk

Post by Frida »

Jeg tror det går bra med dem så langt! Har hatt buret på soverommet inatt, og tatt fri fra jobb idag. Har så og si vært våken i hele natt for å følge med. Nå har det seg slik at de er 1 år og 8 måneder gamle, så de begynner å bli litt slappe til vanlig. Er vanskelig å si om de slår seg ned til ro pga det eller om det ligger noe mer alvorlig bak det. Er veldig redd jeg skal overse noe. ://

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Røyk

Post by Milla »

Om du uroer deg over det, så ta en tur til dyrlegen så de får en sjekkup, så kan du være helt sikker :cheer:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Røyk

Post by Frida »

Ja, tror nesten jeg skal gjøre det. En gang for mye er bedre enn en gang for lite. :)

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Røyk

Post by Milla »

Frida wrote:Ja, tror nesten jeg skal gjøre det. En gang for mye er bedre enn en gang for lite. :)
Jeg kunne ikke vært mer enit :cheer: Det alltid greit med en gang for mye, enn en gang for lite.
Tonje på Tam Alna er flink :jepp:

Lykke til! Håper det ordner seg, og du får holde oss oppdatert om hvordan evt sjekkup gikk.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Røyk

Post by Frida »

Da er vi kommet hjem fra dyrelege. Det ser ganske bra ut i forhold til hvor ille det kunne gått. Hornhinnene er fine, og nedre luftveier høres bra ut. De sliter litt mer når det kommer til øvre luftveier, så jeg skal bare følge med ekstra nøye i en uke fremover og se om det utvikler seg til lungebetennelse. Krysser fingrene for at det de blir fine igjen.

Takk for hjelp og svar! Nå ligger de helt slukna begge to :sleep:

:smile2:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Røyk

Post by Tonje Lenore »

godt å være føre var, og enda godt de ikke reagerte , ordner seg det nå vettu :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply