Tannbyll

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Tannbyll

Post by WillyWonka »

Min kjære Lille Blå har fått en kul på kinnet sitt. Dette ble oppdaget i går 5 desemer. Kulen har kommet fort, for den var ikke der når han fikk kos på tirsdag kveld, så har jeg vært borte og kom tilbake på torsdag..
Mistenker at det kanskje kan være en tannbyll. Kulen er ganske hard og han liker helt tydelig ikke at den blir klemt på.

Usikker på hvor mye han spiser og drikker da han bor sammen med mange andre, men han fikk i går kveld fuktet RM1. Han tar etter dem som om han aldri har sett mat før (noe som ikke er nytt, han vil gjerne ha mest av alt).
Har vel spist 3 slike oppbløtete RM1.

Litt uklare bilder:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... permPage=1


I dag fikk Lille Blå time hos veterinær på Myrbø Dyreklinikk.

Han måtte få litt bedøvelse slik at veterinæren kunne sjekke kulen og munnen hans.
Alle tennene så fine ut og ingen av tennene virket til å være løse eller skadet på noen måte. Bare normal slitasje pga aldring. Kulen han hadde på kinnet hadde vokst fra i går til i dag og den sitter fast og kjentes ut som den satt fast i forbindelse med kjeven. Siden denne sitter fast, kan det bety at det er en byll i forbindelse med en av tannrøttene.
Legen tok en sprøyte for å sjekke om kulen virkelig var en byll, og det kom ut gult og illeluktene puss. Det er en byll all right! Veterinæren forteller at hadde denne byllen vært løs hadde dette vært ett mindre problem, men siden kulen hans sitter fast i kjeven blir dette vanskelig å behandle. Vi kan tømme byllen, skylle godt, men det er ingen garanti for at dette blir bra. Svært ofte ser man at når de sitter fast på denne måten, blir det ikke bra igjen og lommen vil fylle seg med puss på nytt.
Dette vil også være svært smertefult for gutten min...

Det ble tatt en avgjørelse om å la gutten min få slippe.
Han er en eldre rottemann på nå 2 år og 3 måneder. Har hele livet hatt problemer med kronisk luftveisinfeksjon og har i tillegg hatt mellomørebetennelse. Han har gått ned over 100 gram siden april fram til i dag.

Min kjære Lille Blå <3 Elsker deg så <3
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

trine og gjengen
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 27 Nov 2012, 13:32
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Tannbyll

Post by trine og gjengen »

Han var helt spesiell, og jeg er glad for at jeg rakk å hilse på han, den søteste LilleBlå! Husker han satt å gnisset tenner og koste seg med smågodt. Stakkars deg søte Veronika, vet han var ditt hjertebarn :kiss: :love:

Post Reply