Mange små, merkelige skorper

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

Alcor har mange små skorper på høyre siden av "overkroppen". Det begynte som små skorper på høyre siden av snuten/kjeven, ikke i nærheten av øyet, eller øret, så jeg tenkte ikke på midd. Men nå er jeg usikker.


Skorpene har nå beveget seg ned kroppen, og når skulderen. Han har minst 10 små områder med skorper. Skal til dyrlegen i morgen, men lurer på om dere har noen idéer? Hvordan skal man diagnosere midd? Rune har ingen tegn på skorper.

utmeldt

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by utmeldt »

Dyrlegen kan ta ein prøve frå huda ved å gni f.eks gjennomsiktig tape med lim på inn mot huda/innerst i pelsen og sjå i mikroskop. Men det er vanskeleg å ta prøver av midd pga den lever inni huda og ikkje i pelsen, men er ein heldig kan ein få med seg noko på tapen. Det er ikkje alle rotter som reagerer på midd med kløe sjølv om dei er smitta. Kan vere derfor den andre rotta ikkje har symptom. Middkløe sår kan komme overalt på kroppen, på områder der rotta når til med neglene, og ikkje berre under haka/i nakken som er dei mest vanlige plassene.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

Okay, tusen takk. Tror DU at det er midd? Har aldri vært bort i det før, så jeg har ingen erfaring.

utmeldt

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by utmeldt »

Hatt mange rotter med midd, men utan å kjenne rotta, og kunne sjå skorpene er det ikkje mulig for meg å seie noko med sikkerheit. Men det er ikkje usansynleg då midd er ganske vanleg på rotter. Om rotta mi hadde sår og skorper som ikkje vart bra etter nokre dagar, og heller auka på ville eg ha mistenkt midd eller anna parasitter. Anbefaler litt lesestoff : http://www.tamrotter.com/utskrifter/altlusmidd.pdf

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by WillyWonka »

småsår/skorper er ofte tegn på mid. Så mye mulig at det er det. men det vil vetrenæren i så fall finne ut av :)
Forholdsvis lett og behandle medikamentelt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

Dyrlegen tok skrape-prøver fra 3 forskjellige steder og puttet teip på et fjerde område. Hun kunne ikke se noe midd, men han fikk ett dråpe av "Advocate" i nakken. Jeg fikk lov til å putte ett dråpe på Rune og Henry (160g). Henry har ikke fått dråpe men begge har fått bad.


Har vasket 2 av burene grundig og ALLE etasjene/hus/osv har fått grundig vask i både salmiakk og Zalo/anti parasitt gulvvask. Fikk plass til nesten alt i fryseren. Resten får bare være ute i kulda i noen dager, krysser fingerene for minusgrader! ALL pledd og sånt blir nå vasket på 90 grader.


Er det noe annet jeg skal gjøre?

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

Glemte en ting;

Vet ikke hvordan jeg skal vaske det store buret. Er det nok med en klut + utstyrsantibakk på gitterene og alt annet som er metal? Eller skal jeg bare sette det ute i noen dager?

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

Glemte en ting;

Vet ikke hvordan jeg skal vaske det store buret. Er det nok med en klut + utstyrsantibakk på gitterene og alt annet som er metal? Eller skal jeg bare sette det ute i noen dager?

utmeldt

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by utmeldt »

Eg pleier å vaske dei store bura med varmt vatn med litt grønnsåpe i, skure, skylle, og tørke. Evt dampvaske i tillegg. Er det slik at ikkje alle rottene er blitt dryppa? i så fall kan det kanskje bli vanskeleg å bli kvitt midden sidan parasitten har tilgang på ein ubeskytta vert. Men det er delte meininger der og, nokon meiner at det er nok å dryppe kun dei dyra som har symptom. Eg har alltid dryppa alle ved middutbrudd, både dei med og utan symptom, i håp om å bli kvitt parasittane ein gong for alle. Tøyet bør og frysast etter at det er tørt. I følge artikkelen eg viste blir Advocate fråråda til bruk på rotte, vil berre nevne det i tilfelle det blir aktuelt med fleire dryppinger.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

iwonamo wrote:Eg pleier å vaske dei store bura med varmt vatn med litt grønnsåpe i, skure, skylle, og tørke. Evt dampvaske i tillegg.
Skal prøve det.
Er det slik at ikkje alle rottene er blitt dryppa? i så fall kan det kanskje bli vanskeleg å bli kvitt midden sidan parasitten har tilgang på ein ubeskytta vert.


Det står at den er ikke anbefalt til rotter under 200g, og Henry er nå rundt 156g. Skal jeg bruke en liten dråpe likevel?
I følge artikkelen eg viste blir Advocate fråråda til bruk på rotte, vil berre nevne det i tilfelle det blir aktuelt med fleire dryppinger.
I artikkelen står det Advocate til hund. Jeg fikk Advocate til katt og ilder. :cheerful:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by WillyWonka »

Det nytter ikke å dryppe rotten om du bader han etterpå. da vasker du jo bort virkestoffet :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

Bra at jeg ga Rune et bad før jeg dryppet ham da.

Skal jeg gi Henry (156g/5uker) et dråpe også?

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Mange små, merkelige skorper

Post by Rubisco »

Har fått vite at en søster har hatt infisert eksem til tider, og generasjonen før det også. Men også at generasjonen før det igjen har hatt rotter med hudproblemer.....


Så ser ut som det mest sansynelig er ikke midd men infisert eksem.


STOR LETTELSE!!! :cheer: :cheer:

Post Reply