chipping eller ikke ?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

chipping eller ikke ?

Post by Sara Syversen »

Hei.

Jeg har tre jenterotter som jeg er veldig glad i.
Spør kun her inne fordi jeg vil det aller beste for dem.

De er ikke over aggressive per dags dato.
Men hvorfor jeg spør om jeg burde shippet dem eller ikke er fordi jeg har lest
at det kan være en god livsforsikring på de små.
Det minsker faren betraktelig for å få utviklet jursvulster.

Mine tre ble kjøpt via butikk. Og hadde en tøff start på livet sitt med sterke luftinfeksjoner.
En av dem måtte gå igjennom to kurer på kort tid.
Så et inngrep av noe slag tar ikke jeg lett på. Så jeg ønsker å vite alle fordeler og ulemper med dette.

Og om jeg bør gjøre det eller ikke.

TaKker for alle innspill fra dere som har erfaring med dette.

Mvh Sara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: chipping eller ikke ?

Post by Sara Syversen »

Ingen her inne med erfaring fra området ?

eller har noen linker til gode artikler?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: chipping eller ikke ?

Post by Milla »

Jeg skrev en del om mine erfaring på facebook innlegget du kommenterte på angående chipping.

Det jeg har lest er at det er ikke fullt ut testet på jenter i en stor grad. Hos hannrotter kan de få en type hjernesvulst av å bli chippet, men det er aldri blitt bevist eller forsket på når det gjelder hunnrotter.

Karin hadde en god del erfaring med det siden hun har chippet alle hunnene sine for at de skal ha mindre sjanse for å få svulster.

Jeg kommer ikke til å chippe noen hunner så lenge de ikke er bevist aggressive, slik jeg gjorde med Witney. Til det er blitt forsket mer på så er ikke det noe jeg aktivt kommer til å gjøre, da jeg ikke har hatt så mange svulster på rotter. Har kun måtte fjerne en, som ble for stor og i veien for gamlemor.

Jeg har hatt en rotte med den typen svulst på hjernen, og det er ikke noe man kan gjøre noe med, og jeg synes det var helt forferdelig å se henne plutselig svinne hen. Ikke holde maten, ikke klarte å spise eller drikke noe, det gikk utrolig raskt.

Det kan hende jeg skifter mening om å chippe alle hunner når det kommer mer forskning for akkurat dette...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: chipping eller ikke ?

Post by Sara Syversen »

Ja, synes det fortsatt er vannskelig å ta det valget selv om 2-3 delte sine erfaringer på fb.
Føler jeg ikke vet nok om det. Så et slikt inngrep blir ikke med det første her.
Tenkte gjøre mest mulig research først.

også kanskje ta å bestille en vanlig undersøkelse av jentene mine å høre hva veterinæren her har å si om det.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: chipping eller ikke ?

Post by Sara Syversen »

Skjønner godt du vil vente med å høre på hva forskningen har å si om det.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: chipping eller ikke ?

Post by utmeldt »

Eg har ingen erfarig med chipping, men har dermiot hatt mange rotter med jursvulster. Effekten av Suprelorin er altfor lite studert på rotter, derfor er det vanskeleg å anbefale det eine eller det andre. Årsaken til jursvuster er samansett, det er og andre årsaker enn kun hormonelle, derfor er det ingen garanti for at chipping vil hindre jursvulstutvikling. I utlandet blir det bemerka at steriliserig av unge horotter fører til stor nedgang i utviklingen av jurkreft. Om chipping kan samanliknast med sterilisering er eg usikker på, og ingen veit kor lenge chippen er effektiv på rotter. Eg har heller så langt ikkje funne artikler der chipping blir anbefalt som del av jursvulst førebygging på rotter. Ja, hormoner spesielt østrogen spiller ein stor rolle i utviklingen av slike svulster, men eg kjem aldri til å chippe rotter utan det foreligger ein hormonell ubalanse. Men hormonell ubalanse er meir enn aggresjon og atferdsvansker slik eg ser det. Svetting på ryggen og stank på ryggen utan aggresjon kan vere ein peikepin på hormonell ubalanse etter min meining. Har så langt hatt to rotter med dette problemet, og begge utvikla svulster. Har i dag ei til med samme problemet, og eg ønskjer å prøve chipping, men først må ein finne ein dyrlege som kan gi gassnarkose, noko anna tørr eg ikkje etter at eine rotta mi ikkje vakna opp igjen etter sprøyetenarkose like før jul.


Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: chipping eller ikke ?

Post by Sara Syversen »

Tusen takk for et utfyllende svar her Iwonamo. Det gir meg en bedre pekepinn på hva jeg burde gjøre av å høre flere sine meninger rundt chipping.
Og trist å høre om rotta di som ikke våknet opp igjen ; ( kondolerer så mye.
Vet hvor hardt det er å miste et kjæledyr stakkars ♥♡♥
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: chipping eller ikke ?

Post by utmeldt »

http://www.ratshackforum.com/forum/view ... 21&t=20611
http://snarfs.webs.com/apps/forums/topi ... ry-tunours

Søk nettet på Suprelorin som chippen heiter og deslorelin som er virkestoffet så får du kanskje opp noko meir.

Post Reply