Abcess

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Abcess

Post by Kesia Madeleine »

Tiras (rottegutten min på nesten 1 år) hadde en abcess som vi fikk Vibranord mot. Han fikk det i 10 dager og abcessen forsvant og skorpen datt til slutt av. Nå er det 1 uke siden kuren var ferdig og nå oppdaget jeg en ny kul på motsatt side av der den forrige var. (litt ovenfor tissemannen, på venstre side) Helt make kul, bare ikke like stor enda og ikke kommet skorpe heller. Nå har jeg jo Vibranord i kjøleskapet, og dyrlegen sa også at dersom det kommer igjen så kunne jeg bare slenge han på en kur (ettersom Vibranord holder ca 6mnd etter åpning). Er det for tett innpå den forrige kuren å ta en til? Hvor mange dager kan en rotte totalt gå på Vibranord? Tenker å ringe veterinæren og høre igjen, men ville høre her også først :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Abcess

Post by wollf »

Ring vetrinær. I utgangspunktet er det ingen fare å gi nå. Men ville hørt om den kanskje bør tømmes

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Abcess

Post by Milla »

Huff, så uflaks Kesia! Og velkommen i klubben for abcesser med kort mellomrom :crazybonk:
Husker jeg helt rett så kan du også legge varmt kompress på kulen, så den kan få sprekt. Men jeg ville garantert gjort som marlen sa, og få klemt ut innholdet hos dyrlegen(med lokalbedøvelse) :)
Den vi hadde på Witney var enkel å rense, men den Luna fikk hadde ikke fått noe skorpe, så den ble tømt hos dyrlegen. Dessverre ville ikke hullene som var blitt laget holde seg åpne, og når de lukket seg, fylte abcessen seg opp igjen. Men hun gikk på Baytril, så innen 10 dager var kulen borte :)

Lykke til for Tiras!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply