Jursvulster

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Jursvulster

Post by Milla »

Oi, i den videoen hadde det gått aaalt for langt!

Jeg hadde fjernet svulsten om den var i veien, hindret mobilitet eller evt var stor. I sommer fjernet jeg en svulst på Luthien som da var 20 mnd. Den var dårlig plassert, mellom tisselassen og bakbeinet. Den vokste ikke særlig i begynnelsen. Vi var hos to forskjellige dyrleger, den siste var villig til å prøve å fjerne den. På dette tidspunktet var ikke kulen så stor, den hindret mobiliteten minimalt. Operasjonen var satt en uke frem i tid, i løpet av den uka så hadde den over doblet seg i størrelse, så den hadde blitt diger. På dette tidspunktet var det snakk om at, om det ikke var mulig å fjerne den så ble det avliving. Men det gikk suverent :cheer:
Operasjonen kostet 2000 kr, men det var fordi dette var veldig dårlig plassert, var helt tett inntill halen og funksjonene for å tisse og bæsje. Svulsten veide inn til 54 g.
Luthien var frisk som en fisk, og hadde ikke andre sykdommer eller hadde noen gammelrotte symptomer.

Hun har nå, 10 mnd, etter første operasjon fått svulsten tilbake på samme sted pluss en til. Situasjonen har endret seg, hun har mange gammelrotte symptomer, hun er tross alt 2,5 år! Dårlig bevegelse i bakenden, ser dårligere, ikke like aktiv og har en del tetninger i lungene. På grunn av at allmenntilstanden er redusert så kommer vi ikke denne gangen til å velge å operere henne igjen.

Av samme grunnlag som Chrizzie legger frem. Her er det heller ikke snakk om pengene for en evt operasjon. Og noe jeg er mer enn villig til å gjøre igjen, om tilstanden til rotta er gode for det...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply