Syk eller bare en lat personlighet?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rottemamsen
Pinky
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2014, 15:51

Syk eller bare en lat personlighet?

Post by rottemamsen »

Hei :cheesy:
Min datter har 2 han rotter jeg er litt ekstra mamma for.
Dumbo er 1,5 år (dumborotte) og Karamell er 1 år (hetterotte)
De er 2 vidt forskjellige rotter både i utseende,størrelse og personlighet. Dumbo er liten og kjapp og med nervøse trekk( kjøpt i dyrebutikk) Karamell er stor og treig (kjøpt privat, ikke oppdretter)

Det er Karamell (hetterotten) på 1 år jeg begynner å lure på om kan være syk. Han har ikke noen umiddelbare varsels tegn så jeg synes det er vanskelig å tolke. Han er halv albino sa hun vi kjøpte han av og det har vi egentlig merket på synet.Han ser litt dåligere enn "broren" noe som jeg tror er grunnen til at hans hoved aktivitet er å sove,spise og gjerne sove mens han spiser :lolear: Siden han spiser myyye mere enn "broren" er også størrelsen deretter. Jeg har byggd om et vitrine skap til bur til dem men Karamell holder seg som oftes i hengekøyen sin eller på hyllen der maten står. Han klatrer liksom ikke rundt selv om han har utallige muligheter. Vist han er løs på gulvet går han bare tilbake til buret igjen vist det er mat der. Dere skjønner, mat og soving står høyest på lista til denne karen :lolear:

Så til poenget! Som jeg sa har han ingen umiddelbare varsel tegn men jeg bare føler at det kan være noe. Jeg synes han puster tungt.Du hører det når han snuser rundt liksom.Tett i nesen? Han sover mer en vandlig(om mulig). Men spiser som en helt! Det hører kanskje med til saken at vi også nå passer 8 rotte gutter på 5 uker til de er leveringsklar (han er faren deres)Almen tilstanden virker fin selv om han er sløvere enn vandlig. Er han bare utslitt eller bør jeg bekymre meg?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Syk eller bare en lat personlighet?

Post by Matmor »

Fedme i seg selv kan gi pusteproblemer, spesielt ved søvn. Hvis det skjer, er det faktisk et alvorlig helseproblem som går ut over hjertet på sikt. Det er tilsvarende hos mennesker som ikke får sove ordentlig på grunn av søvnapneer. Men vi vet jo ikke om det er det som er problemet. Hvis han puster tungt bør han få en veterinærundersøkelse. Det hender at rotter har nokså anonyme luftveisinfeksjoner som blir alvorlige før de oppdages, men jeg tror ikke det er problemet her, hvis han spiser som en hest. Da er det mer sannsynlig at han har en eller annen hormonforstyrrelse som gjør at han ikke blir mett. Av og til starter hypofysesvulster med overspising som første symptom, så det er viktig å følge med på om han blir stiv i forbena - men han er ung til få de symptomene. En variant av metabolsk syndrom med fedme og hjertesykdom høres mer sannsynlig ut. Det er lite å gjøre med det ut over slanking. Der slanking er mulig, da.

I og med at han står sammen med en langt mer nervøs rotte kan det være en utfordring å slanke den største.

At rotta er "halvt albino" skal ikke gå ut over synet. Den har like mye pigmenter i øyet som en annen rotte med samme farge. Men siden det ikke er noe særlig seleksjonspress på syn i forhold til tamrotter er det vanlig at mange av de mørkøyde også ser dårlig.

rottemamsen
Pinky
Posts: 2
Joined: 28 Apr 2014, 15:51

Re: Syk eller bare en lat personlighet?

Post by rottemamsen »

Tusen takk for svar :cheesy:

Da blir det fat camp på "lille" karamell :ratgreen:
Han er veldig forsiktig når han er ute av buret. vanskelig å motivere han til å løpe rundt osv. Noen tips til motivasjon som ikke inneholder mat?
Når jeg tenker meg om begynte han å puste tungere etter jeg prøvde ut nytt underlag i buret. En type pappir pellets, husker ikke hva den het men det er grå pellets av pappir. Jeg la merke til at den typen støver mye kan det ha noe med tungpusten å gjøre eller er det bare en tilfeldighet?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Syk eller bare en lat personlighet?

Post by Matmor »

Strø som støver mye er ikke særlig egnet til gnagere som har hodet så nære støvkilden. Likevel er det stor forskjell på hvor vare rottene er for strøet. Å bytte til noe mindre støvende burde gi utslag ganske raskt, hvis det er det som er problemet.

siljeelise
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 31 Jan 2013, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Tananger

Re: Syk eller bare en lat personlighet?

Post by siljeelise »

prøv å lokke med fjær, eller andre leker, snorer osv. (min rotte er også gal etter gammel tannkost hun får jage og leke litt med, så har du det kan det være verdt et forsøk.....)

Post Reply