friske jenter plages av porfyrin

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Isakus
Pinky
Posts: 1
Joined: 09 Apr 2014, 16:10
Kjønn: Kvinne
Location: Stavanger

friske jenter plages av porfyrin

Post by Isakus »

Jeg har ei albino som har vert plaget med porfyrin (ca 4mnd) i to ukers tid som kommer å går når det selv vil. Hun virker frisk ellers, matlyst og veldig aktiv, og ser ikke ut til å være plaget på noe måte. Men nå ser det ut til at ei av de andre har blitt "smittet" (jente på ca 10mnd), og ikke hun heller virket plaget på noe anna måte. begynte med øyedråper i går kveld, og har ikke kommet mer porfyrin på noen av dem over natten. Noen som kan ha en idee om hvorfor de har tilbakevendende porfyrin når de er så unge? Og evnt om det er noe mer en øyedråpe jeg kan bruke??

utmeldt

Re: friske jenter plages av porfyrin

Post by utmeldt »

Om rottene er friske der evt luftvegsinfeksjon, smerter, augebetennelse osv er utelukka, kan det kanskje vere noko i miljøet rundt dei som påvirker porfyrinproduksjonen. Slike ting kan vere stress, aggressive burvenner, dårleg ernæring/ underskudd på væske, reaksjon på burstrø eller vaskemidler/vaskepulver, burhygiene, inneklima/røyk m.m. Ellers behøver ikkje små mengder porfyrin i dann og vann bety at noko er gale, og blir ansett for å vere normalt.

Eg veit ikkje kva slags augedråper du har brukt, men når det kun er snakk om porfyrin og ikkje augebetennelse er det nok å bruke augebadevatn/augedråper av saltvatn til å dryppe, og vaske. Ofte er det nok å berre tørke rundt auga med ein fuktig kompress eller eyepad, og då bruker eg faktisk berre lunka vatn.

Post Reply