Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by magsil »

Hei! Kjøpte oss 2 huskyrotter på 5-6 uker på dyrebutikk for to uker siden, så er relativt uerfaren som rotteeier. Dessverre nyser og snøfter den ene voldsomt. Var hos veterinæren med henne to dager etter vi fikk henne og fikk antibiotika (Vibranord - 0,1 mg morgen og kveld i 10 dager) for luftveisinfeksjon. Dyrlegen lyttet på lungene hennes, men kunne ikke høre noe. Nå har det gått 11 dager, men hun har ikke blitt noe bedre. Når vi ringte dyrlegen for et par dager siden fikk vi beskjed om å fortsette kuren i en uke til, men hvis ikke dette fungerte var det ikke mer å gjøre (og vi burde isåfall levere henne tilbake). Formen hennes er veldig bra ellers og hun viser ingen tegn til å være syk bortsett fra nysingen. Hun spiser masse og er veldig nysgjerrig og leken.

Å levere rotten tilbake er ikke et alternativ. Lurer derfor på om noen har tips for hva det kan være som feiler rotten vår? Vi har hørt at det finnes ganske mange dyrleger som ikke har erfaring med rotter, og vi lurer på om det er det som er tilfelle her.

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by magsil »

Hun har forresten ikke noe porfyrin.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by WillyWonka »

Det trenger ikke være sykdom. Det mange veterinærer ikke tenker på, er at rotter også kan prate, og dette kan høres ut som luftveisinfeksjon (LVI). De lytter da på lungene og kan ikke høre noe, men lytter skjeldent på stemmebåndene.
Vibranord er i utangspunktet en god AB mot rotters LVI, så når denne ikke virker, holder jeg heller en knapp på rottesnakk.
Men klart. Vanskelig å vurdere når man verken har sett eller hørt rotten selv.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by Marit Fosen »

jeg er enig med WiilyWonka.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by wollf »

Enig med de andre

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by Kesia Madeleine »

Hvilke bunnstrø, vaskemidler og evt. andre ting bruker du i buret? Hvis en rotte nyser mye så kan det også være allergi. Eller kanskje også bare et virus. Gnir rotten seg mye på nesen også? Er den litt fuktig på nesen? Dersom fuktigheten er blank og ikke matt/gul så er det godt mulig det er en av delene jeg nevnte. Dersom det er et virus (noe ala influensavirus som vi mennesker har), så bør det gå over innen ca 3 uker. Mine har litt perioder en sjelden gang der de kan være snufs og nyse mer enn normalt. Men dette pleier å gå over :)
Ellers er jeg enig med de andre at disse lydene kan være fra stemmebåndet, altså prating. Tenker det spesielt ettersom veterinæren ikke kunne høre noe.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by magsil »

Tusen takk for svar alle sammen!! :smile:

Bruker allspån kjøpt på dyrebutikken, og vi vasker buret med et eller annet desinfeksjonsmiiddel anbefalt av dyrebutikken.
Hun snøfter og nyser mest når hun er i aktivitet, når hun slapper av og sover hører vi nesten ingenting. Den andre rotta lager ikke disse lydene.

Hun lager også av og til rare lyder når hun spiser, noe ala "fuglekvitter". Vi har ikke merket surklelyder e.l. Hun gnir seg på nesen, men er ikke sikker på om det er mere enn normalt. Hun har holdt på med nysingen helt fra vi hentet henne på dyrebutikken så det er vanskelig å si hva hun kan være allergisk mot isåfall? :smile: Når hun nyser kommer det bare en blank væske. Har filmet en liten video av søte lille Snøfte hvor det kommer med at hun nyser. Hun bruker vanligvis å nyse mer enn videoen tilsier, men det er litt av og på virker det som.


Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by Marit Fosen »

Dropp desinfeksjonsmiddelet! Til burvask bruker jeg kun vann og fiberklut. Skulle hyllene trenge ekstra rengjøring, blir de tatt inn i dusjen, sprayet med eddikkoppløsning, 50% vann og 50% husholdningseddikk, og deretter skyllet godt. Bruk av desinfeksjonsmidler er i mine øyne totalt unødvendig i det daglige/ukentlige renholdet, medmindre det er rengjøring etter et parasittangrep. Da ville jeg brukt Virkon S som kjøpes på FK-butikken. Dampvasker er også supert når det skal gjøres ekstra rent.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by magsil »

Takk for tipset:) Da dropper vi desinfeksjonsmiddelet fra nå av.

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by magsil »

Kan det forresten ha noe med nysingen å gjøre tror du?

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by Kesia Madeleine »

Så utrolig skjønn hun er! Hvor lenge har dere hatt henne?
Siden ab ikke virket så vil jeg tro det kanskje ikke er noe sykdom, men noe som kommer til å gå over etterhvert. Hvilke midler vasker dere hengekøyene med forresten? Mine nøs en god del en periode, så skiftet jeg vaskemiddel på køyene og da ble det bra.

Hva vasker du hengekøyene dine med Marit? Du er så flink til å velge naturlige og milde stoffer, så hadde vært kjekt å høre! :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by magsil »

Tusen takk!! :) Hun er kjempeskjønn:) Hun er den som er mest skeptisk til alt, men nå nylig har hun begynt å utforske mere utenfor buret, sålenge hun slipper å gå på gulvet (som hun av en eller annen grunn er redd for)! Hun er veldig glad i å springe og bølle seg fram under dyna:P

I morgen er det akkurat 2 uker siden vi fikk rottene. Håper virkelig det går over av seg selv! Vi har nettopp hengt inn hengekøyene, så vi har ikke fått vasket de enda. Vi får et nytt og større bur i morgen, og tenkte da å vaske alt av inventar i det gamle buret og henge over i det nye. Vi skal da bruke allergivennlig parfymefri vaskemiddel.

Vet ikke om dette er dumt å ta her, men vi tenkte å kjøpe en eller to rotter til fra dyrebutikk i neste uke. Er det noe spesielt vi burde tenke på i den forbindelse?

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by Marit Fosen »

magsil wrote:Kan det forresten ha noe med nysingen å gjøre tror du?
Det er ikke umulig at det er årsaken. Hva er navnet på dette middelet du har brukt?
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by Marit Fosen »

Til vask av hengekøyer og fleecetepper bruker jeg Blenda Sensitive som er det vaskemiddelet som kommer best ut i test. Jeg bruker skyllemiddel av samme merket, og tørker sakene i tørketrommel. Jeg har som dere vet alltid hatt fuzzer, og har aldri hatt øyeproblemer på dem.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

magsil
Pinky
Posts: 18
Joined: 31 May 2014, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Harstad

Re: Syk rotte - antibiotika fungerer ikke. Hjelp!

Post by magsil »

Det heter "Menforsan Limpiador hygenizante jaulas - Cages higienizant cleaner".

Post Reply