Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
turimus
Pinky
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2014, 18:31

Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by turimus »

Hei

Ene rotta mi ser ut til å ha noe øyeproblemer. Jeg har tenkt at hun har smale øyne fordi hun nettopp har våknet osv, men de to andre rottene har runde øyne og åpner de fort selv om de nettopp har våknet, men hun minste blinker mer og har generelt smalere øyne.
Jeg filmet henne med blitz nå og det ene øyet ser litt rød/brun-aktig og litt væskende ut.

Hun er dessverre ikke så tam at hun vil bli holdt eller vasket :(

I buret har jeg burstrø av tre (som jeg har kjøpt på dyrebutikk), dette har jeg nederst i buret, og litt i et hjørnedo, også har jeg avispapir under, og en dæsj med høy. Har googlet litt men ikke kommet frem til hva det kan være bortsett fra øyebetennelse. Isåfall, kan jeg gjøre noe, eller må jeg til veterinær?

Takk for hjelp!

turimus
Pinky
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2014, 18:31

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by turimus »

Her er en kort film av henne, ser hun er litt rød på høyre øye; http://instagram.com/p/p6HNr2sz7f/?modal=true" onclick="window.open(this.href);return false;

turimus
Pinky
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2014, 18:31

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by turimus »

Jeg bruker forresten å ha en skål med vann inne i buret, dette kan jo fort bli forurenset, men tror dere det har noe med det å gjøre?
Har selvfølgelig vannflaske også.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by wollf »

hei. høy støver veldig og mange rotter reagerer på dette. det kan også finnes mye uttøy i det.
bunnstrøet av tre er lurt å sjekke om det kan være av bartrær, om det er det ville jeg byttet dette også da det gir ut fermoner når de tisser på det som kan være skadelig for rotta.

jeg får ikke sett på filmen du har lagt ut, men det du beskriver som rød brun veske høres ut som poryfirin, dette er rottetårer som er røde. de får ofte dette ved sykdom eller noe fra miljøet rundt dem.

ta vekk høyet, og sjekk bunnstrø, og ta rotten på en vetrinær kontoll :)

turimus
Pinky
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2014, 18:31

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by turimus »

Bunnstrø: (på dansk)
"Bøgeflis. 100% naturlige, rensede og tørrede træspåner."
På fremsiden av sekken står det bare "Wood Bedding", og bilder av dyr utenpå, men ikke rotter.

(Unnskyld meg men hvis det ikke kan brukes på rotter så er det sykt hvor inkompetente folk som jobber i dyrebutikk er. Hun jeg kjøpte fra sa vi kunne løfte dem etter halen osv også. Altså hvis du ikke vet hvordan og hva man kan gjøre med et dyr, ikke lat som om du vet ting og si at ting er greit. Irritert.)

Men hvilket bunnstrø kan jeg bruke da, eller er det nok med bare avispapir? Brukte noe rosa papirlignende greier før, men syns det luktet så fort av det.

Filmen er forresten på brukeren Turimus på instagram, første/nyeste filmen som er lagt ut..

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by Kesia Madeleine »

Wood bedding bruker jeg og mange i rottemiljøet. Den har tresorter som rottene tåler :) Yesterday news og Toa-Lett går også fint an å bruke. Men som wollf sier så bør du fjerne høyet med en gang ettersom det støver for mye for sarte rotteneser.
Jeg så videoen og det er helt klart porfyrin rundt øyet. Er nok en irritasjon av noe slag.
En sjekk hos veterinær kan være greit for sikkerhetsskyld :)

Aldri stol blindt på de som jobber i dyrebutikk. De kan ofte veldig lite om rotter. Derfor er det fantastisk med dette forumet, for her får man god hjelp av mange dyktige rotteeiere :D
Er forresten helt sykt at en som jobber i dyrebutikk sier at man kan løfte rotter etter halen! Det kan jo føre til alvorlige skader. Sjokkert..
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

turimus
Pinky
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2014, 18:31

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by turimus »

Ja, dette formuet er helt supert! :D <3

Okei, bra jeg kan fortsette med strøet da.
Men jeg har lest at rotter skal ha tilgang på høy (hun i butikken sa også det), men er dette feil da?

Jeg sendte mail til en klinikk, og de hun sa jeg skulle kjøpe sånn skyllevann på apoteket, og hvis det ikke ble bedre da, så skulle jeg dra til veterinær.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by wollf »

poryfirin er ofte tegn på sykdom. hun lager ikke noen neselyder?
det stemmer ikke at de skal ha høy :( anbefaler å fjerne det og rense øynene hennes.
kan hende det går over da

turimus
Pinky
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2014, 18:31

Re: Mysing med øynene, smale øyne, betennelse?

Post by turimus »

Nei, ingen lyder...

:(

Post Reply